Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Melodyne Uno gör felaktig bpm bedömning

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med att Melodyne Uno beräknar bpm på ljudfiler (lite) fel. Ett trumspår som jag sitter med nu är i 114 bpm enligt både mitt Pro Tools och upphovsmakarens inspelningsprogram (vet faktiskt inte vilket). Men när jag plockar in filen i Melodyne så beräknar den bpm till 114.1, vilket blir tydligt otatj. Man t o m ser att det inte stämmet i Melodyne. Är det nåt jag missat i inställningarna? Tycker att det här är det minsta programmet borde klara av, tydliga trummor liksom. Har stött på problemet tidigare vid en annan remix, men då var det med sång, så jag klippte upp spåret i delar av verser och refränger och flyttade i PT så att det funkade ändå, men med trummor behöver det stämma.

Ska sätta mig med manualen nu, men jag tänkte att nån kanske stött på problemet själv och kan hjälpa mig med en lösning innan jag behöver lägga tid och frustration på att hitta en själv.

En detalj som kan vara bra att känna till är att olika applikationer väldigt dumt nog ser BPM som lite olika saker. Jag har t ex märkt att en BPM i Digital Performer är lite kortare än en BPM i Reason. Men om det är så att det blir fel i en BPM-räknare så ska ju inte det ha med saken att göra.. kändes bara som att någon här kanske var intresserade av att höra om det

Är det kanske ett skönt sväng i loopen som får den att halka?

Har aldrig använt Melodyne....men en tankte som slog mig....hur är det med "kvaliteten" på ljudspåret?

44.1 kHz? 48kHz? i förhållande till din session? 16bitar/ 24 bitar?

Bara en tanke...

Mvh

Trumspåret är helt spikrakt så det borde vara enklast möjliga för Melodyne att räkna ut bpm på. Det konstiga är också att den lägger ljudspåret så slagen kommer lite innan taktstrecken. Känns ju jävligt skumt.

Jag löste problemet med trummorna genom att öppna originalfilen, Melodyne lägger då upp den och informerar mig om att den går i 114.1 (korrekt bpm är som sagt 114). Då ändrar jag bara bpm till 114.0 utan att klicka i "stretch-boxen". Därefter klickar jag på Stretch och ändrar sedan bpm till 122 som jag ville att den skulle gå i. Så det funkade i detta fall. Men jag vill ju ändå att programmet ska kunna analysera en så enkel grej som ett spikrakt och sparsmakat trumspår.

Tyvärr låter det apa när jag gjorde samma grej med sångspåret. Det blir en massa kluckande ljud. Tycker inte att en ändring från 114 till 122 är särskilt drastiskt så jag är minst sagt irriterad. Försöker hitta i manualen nu vad som kan vara problemet. Det måste ju vara nåt jag missat, för det kan ju inte rimligtvis vara detta resultat som dom syftar till i följande citat

"The sound quality that Melodyne uno is able to achieve ... does, however, astound even hard-bitten audio professionals"

Samplingsfrekvens eller bitar ska nog inte vara boven. Så här står det i manualen.

"With Melodyne uno, you can open and edit audio filesin the following
formats:
– WAV, AIFF, SND or Sound Designer II (Mac only)
– 8- to 24-bit resolution
– sampling rates of 22.050, 44.100, 48.000 or 96.000 Hz
– mono or stereo"

Kan man kanske rå på det kluckande ljudet genom att ändra formanterna? Ska försöka mig på det.

Måste ju också erkänna att jag inte satt mig in i programmet särskilt bra. Har funnits mer inspirerande saker att göra. Men då blir det ju också såhär...

Har fortfarande inte lyckats klura ut varför det blir fel bpm, men det kluckande ljudet måste ha berott på att den ljudfilen jag tryckte ihop inkluderade ett långt delay och reverb, så det blev ju ingen monofonisk ljudkälla, vilket är en begränsning för Uno. Tänkte inte på det först. Tog det torra sångspåret o då funkade det perfa.

1
Bevaka tråden