Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkt i spinn

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 08:22

Är mycket nöjd med min nya 2x1.8 G5:a förutom ett mystiskt fenomen.
Har bredband och ibland orsakas spänningsfall i huset (eget) av att t.ex värmepumpen drar igång i källaren. Det orsakar i sin tur att bredbandsroutern ibland tappar bredbandskontakten.

Varje gång kontakten bryts med bredbandet drar fläkten i G5:an igång på fullvarv.
Det är inte programspecifikt utan det räcker att datorn är inloggad på bredbandet.
När jag kommer till datorn är den låst och jag måste starta om den.

Någon som kan förklara?

Jag tror att datorn låser sig av en okänd anledning, och då går fläktarna upp på max eller nån mellannivå, eftersom systemet inte längre styr dem.

Anledningen till att den låser sig? Ingen aning, men det verkar skumt att det enbart beror på att bredbandskontakten försvinner. Låser den sig annars?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-25 18:32

Kan spänningsfallet vara anledningen till att den hänger? Det måste nog vara kraftiga fluktuationer om routern ska tappa kontakten, så varför skulle datorn klara av att hålla allt igång...? Ett hett tips är att skaffa en liten UPS som skyddar dig mot spänningsvariationerna och koppla in både routern och datorn till den.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 22:35

Enda tillfällena då datorn låst sig så att fläkten gått igång är då bredbandskontakten brutits och enda tillfällena bredbandskontakten brutits är då det varit spänningsfall.
Men det kan ju också vara så att fläkten drar igång pga spänningsfallet.

Datorn står dock på övervåningen med trådlös koppling till routern på nedervåningen.
Här uppe ser jag aldrig röken av blinkande lampor pga spänningsfall, men allt som oftast på nedervåningen.

Vad är en UPS, dvs vad står bokstäverna för?

Ursprungligen av sirugo:

Vad är en UPS, dvs vad står bokstäverna för?

Uninterruptible power supply / source. Den är mer än ett överspänningsskydd eftersom den innehåller ett eget batteri som kan driva en eller flera enheter under en begränsad tid om du får strömavbrott.

  • Medlem
  • 2007-04-04 15:24

Bra att läsa gamla trådar! Sökte på "hänger" efter ett problem med min G4 som hänger sig när en skiva gått ett tag i DVD:n, NEC 2500A. Men så får jag troligen här lösningen på ett annat problem som jag förgäves sökt svar på. Nämligen att mitt modem tappar kontakten med i-net strax innan ett tåg passerar. Med all säkerhet är det spänningsfall som ställer till det. Det blir en 26.000 volt ca 40 m från huset! Vad är en UPS? Spänningsskydd typ åskskydd kanske? Kanske jag ska testa med ett sånt till modemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-10 17:35
Ursprungligen av med:

Bra att läsa gamla trådar! Sökte på "hänger" efter ett problem med min G4 som hänger sig när en skiva gått ett tag i DVD:n, NEC 2500A. Men så får jag troligen här lösningen på ett annat problem som jag förgäves sökt svar på. Nämligen att mitt modem tappar kontakten med i-net strax innan ett tåg passerar. Med all säkerhet är det spänningsfall som ställer till det. Det blir en 26.000 volt ca 40 m från huset! Vad är en UPS? Spänningsskydd typ åskskydd kanske? Kanske jag ska testa med ett sånt till modemet.

om du har adsl (du nämnde modem) så är det mer troligt överslag från att teleledningen är dragen under/brevid spåret som är problemet, kanske något att tala med din ISP/teleoperatör om..

1
Bevaka tråden