Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst nätverk på IBook G3?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!
Jag är lite sugen på att köpa en gammal IBook G3 och ha som "släng och däng maskin", men ville höra mig för här först om någon har några förslag och idéer.
Prestanda:
300 mhz
100 mb minne
original mc os 9.2 system
6 gb hdd

Det som känns som den springande punkten är trådlöst närverk.
Är det problem med att ordna detta i efterhand till denna masin då den inte har det idag?

Tack på förhand!

Hälsningar
Marcus

Det går att sätta ett airport-kort i alla iBooks. G3 modellerna har gamla airport-kortet på 11Mbit som man kan hitta begagnat. Det är enkelt att sätta i under tangentbordet.

Rekommenderar att gå upp till 500MHz modellen för den har högre upplösning på skärmen. 800x600 är för lite för OS X.

Min kompis kör med 800x600 i osx 10.3 och tycker det funkar hyfsatt bra i alla fall.
Men man behöver ingen osx för att köra Airport från och med macos 9.1 finns det fullt airportstöd för apples interna wlan kort. så det skall fungerar med 9.2 i vilket.
En gammal Airportkort med 11 mbit ha en pris rund 300,-skr. man ser de då och då säljas.

Jag kör 10.4 på en iBook med 800x600 och det känns rätt litet. I OS 9 räcker den upplösningen till på ett helt annat sätt.

En annan fördel med en lite senare iBook är att man kan få en som stöder Quartz (alltså alla modeller som har ett grafikkort senare än ATI Rage Pro Mobility). Det snabbar upp OS X ganska mycket.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2006-11-15 10:12

Eftersom du pratar om en 300Mhz iBook så är det en färglad clamshell du vill ha eller? Själv skulle jag ha köpt en Powerbook "Pismo" 500Mhz, lätt att fixa trådlöst 54g, då den har PC Card och även Firewire vilket är mycket bra att ha, större skärm och väger också mindre än en sådan iBook. Plus att det är Apples helt klart mest prisade bärbara.

Även en Lombard utan Firewire är ju OK Här är en för 500:-

Senast redigerat 2006-11-15 10:53
Ursprungligen av Kentor:

Eftersom du pratar om en 300Mhz iBook så är det en färglad clamshell du vill ha eller? Själv skulle jag ha köpt en Powerbook "Pismo" 500Mhz, lätt att fixa trådlöst 54g, då den har PC Card och även Firewire vilket är mycket bra att ha, större skärm och väger också mindre än en sådan iBook. Plus att det är Apples helt klart mest prisade bärbara Här är en för 500:-

Men är inte det en Lombard - den har bronsfärgat tangentbord?
se http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=24604
I så fall är det nog den vackraste bärbara Apple har gjort men har tyvärr inte firewire

  • Medlem
  • Oslo
  • 2006-11-15 10:50
Ursprungligen av macwitty:

Men är inte det en Lombard - den har bronsfärgat tangentbord?
se http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=24604
I så fall är det nog den vackraste bärbara Apple har gjort men har tyvärr inte firewire

Du har helt rätt det är en Lombard ingen Firewire men klart bättre än en Clamshell iBook.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-04 08:28

Finns det ingen USB adapter lösning för trådlöst nätverk till mac os-x, känns krångligt att behöva leta upp ett begagnat airportkort och installera.

Planex har en del USB-nätverkskort för trådlösa nätverk som fungerar med Mac OS X.

  • Medlem
  • 2007-04-04 11:05

Kör både Lombard och Pismo, 10.4 och det funkar. Men med 100Mb ram vill du stanna i 9:an.

Dasslocken är väldigt trevliga, men jobbiga att skruva i.

D-Link DWL-122 och DWL-G122 är USB-kort. Funkar, men mjukvaran är inget vidare.

Frågor om trådlöst nätverk

Har lite funderingar kring mitt trådlösa nätverk. Kör en Netgearrouter och Planex USB. Funkar riktigt bra på min gamla PB.

Hur går man tillväga smidigast för att förhindra att andra nyttjar mitt bredband? Fixar jag det i MacOS eller måsta jag in i routern?

Sedan undrar jag om man på nåt sätt kan kolla om någon annan nyttjar mitt bredband?

Tack på förhand. /Drummer

1
Bevaka tråden