Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med USB-minne

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-03 21:22

Jag har ett USB minne på 1gb (micro memory från Elgiganten). Jag har formatterat det som MD-DOS Filsystem eftersom jag vill kunna flytta filer mellan min Mac och PC-datorer.

Problemet är att då och då blir filerna jag kopierar till USB-minnet blir oläsliga, både på datorn jag kopierade från och alla andra. Det enda jag kan göra är att formattera det igen, då funkar det, men efter ett tag är det samma sak igen, bara att formattera. Extremt irriterande.

Någon som vet vad felet kan vara?

Länk till micro memory på elgiganten

Senast redigerat 2007-04-03 22:09

USB är knepigt. Ibland funkar det helt enkelt inte, utan filerna blir korrupta (eller datorn hänger sig). Reklamera och byt till ett nytt (helst en annan modell/märke).

Jag har haft mest tur med ett 1 GB Kingston från Clas Ohlson Kanonnöjd - får nog ta och skaffa mig ett par till medan de fortfarande finns i lager. Dessutom prissänkta. Nästan lika bra tur (kanske 90% "success rate" med 512 MB SanDisk Cruzer (det där med extra "hylsor i rött och blått, också från CO). Främst problem med mycket stora mappar med mängder av småfiler i (läs fotografier) där överföringen hänger sig efter ett tag.

Andra noname kan funka men ibland inte... Ett billigt skitminne med bara USB1.1 funkade bara i "en riktning" med min mac och knappast heller med pc. Kastat... Ett annat noname funkade hyfsat ett tag men "brann" senare när jag ryckte det ur en pc efter systemhängning. Kastat det med.

Vad är MD-DOS? MS-DOS? Jag (och de flesta andra tror jag) kör på det förformaterade utförandet vilket plägar vara FAT32 (eller kallar man detta också för MS-DOS-format?). Maxstorleken om 4GB/fil bekymrar mig inte då mitt största minne bara tar 1GB...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-04 10:12

Konstigt att det är så svårt att bygga USB-minnen som fungerar.

Det måste ju finnas en fullvärdig ersättare till SCSI-Voodoo!

1
Bevaka tråden