Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Liten hemmanätverk för multimedia

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-10-12 01:26

Hej alla!

Jag försöker bygga ett nätverk mellan 3 datorer, en G5, en Mac mini G4 och en Mac mini G5 core solo.

Mac mini G4 skall kopplas direkt till en LCD-TV där jag ska använda front row för att kunna välja mellan de olika medierna. Datorn blir en dedikerad fron row player (dvs, inget tangentbord eller mus utan enbart Keyspan fjärr för front row). Denna dator Innehåller all musik, foto, video, etc. De två andra datorerna fungerar som vanliga datorer men som ska även kunna hämta musik, foto och video-filer från Mac-mini G4.

För övrigt ska alla 3 datorerna kunna kopplas till min bredbandanslutning. Jag vill helst lösa det hela billigt och dessutom gillar jag inte riktigt med tanken med massa radio-signaler i min lägenhet (altså ingen sladdlös variant) Flöverföringhastigheten skall dessutom tillåta överföring av tyngre filer t.ex. videofiler utan problem.

1- Hur bygger jag nätverket?
2- Vad behöver jag för utrustning? Kan man lösa det med vanliga nätverkssladdar eller är det bättre att satsa en slant på firewire sladdar (om det fungerar)?
3- Hur fungerar det rent almänt om de två andra datorerna söker sig samtidigt in i Itunes i G4 datorn? bildas det någon slags kö? hur fungerar det, dvs om det gör?

Vore tacksam med detlajerade beskrivningar eftersom jag är rätt ny vad gäller Mac och nätverksbygge

  • Oregistrerad
  • 2006-10-12 07:43

Hej du intressant projekt

Du behöver först kontrollera om din internet-leverantör tillåter fler än en ansluten dator, om inte -> router, rekomenderas med minst 3-4 switchade lan-portar. annars 4+portars switch.

För att lösa själva anslutningen till servern så är nog fildelning det enklaste i ditt läge. minst strul, enkelt rättighets-system (samma som systemet) och finns färdigt tillgängligt.

Firewire är inte tillräckligt stabilt för nätverk, och funkar ännu sämre med flera datorer (funkar knackigt redan mellan 2...) du har åtminstonde 100mbit i alla datorerna, troligen 1gbit-kort i någon/några, så skaffar du bara rätt hårdvara (router/switch) som stödjer den höga hastigheten så får du ett hemmanätverk värt namnet

du kan ha ett visst antal gäster anslutna till itunes (enbart när itunes är igång), och de kan spela upp din musik på sina egna datorer.
så det streamas altså ut till flera helt enkelt, inga köer.

Så mitt råd, vanlig 100mbit eller gbit switch, en knippe kablar och ladda på
eller om du kör via dsl eller bara får ha en dator uppkopplad, en router med inbyggd switch.
och ja, du kan använda samma nätverks-utrustning som pc..

Istället för en massa kablar kan du ha netgears väggdosor mellan den mini vid TV:n och den switch som står i ett annat rum:
- Netgear PowerLine HD Wallplugged 200Mbps Kit (2 väggdosor ingår) - ca 1640 kr (klarar Full HD video strömmar). Datakommunikationen går via strömledningarna!

De övriga maskinerna kan kopplas till en bra billig switch, t.ex. 3Com Gigabit Switch 5 portar - ca 320 kr

  • Medlem
  • 2006-10-12 16:08

Tack för era svar,

Jag borde tillägga att jag har bredbandsbolaget som leverantör för både bredband och tel. Detta innebär att jag redan idag har en switch kopplade till bredbandsuttaget som trådar om den sedan till en bredband uttag och en tele uttag.

Jag har tittat på Macoteket:s hemsida och hittade en router som heter "Netgear RP614 v3" som har inbyggd switch för upp till 4 kontakter. den har följande spec.

Internet/WAN: 10/100 Mbps (auto-sensing) Ethernet, RJ-45
LAN: 4 ports 10/100 Mbps (auto-sensing) Ethernet, RJ-45

NETGEAR’s Web Safe Router is the perfect solution for sharing one broadband connection for all computers or Ethernet devices on your home network. The router also features double firewall protection that helps shield the network with two security methods—Network Address Translation (NAT) and Stateful Packet Inspection (SPI). Ultra-fast LAN ports distribute high-quality digital movies, photos, and MP3s at speeds up to 200 Mbps**.

Mina frågor är:

1- kommer routern att fungera torts att den redan innan är switchade för tel. respektive bredband?

2- om fråga 1 är ok, räcker det att jag köper en sådan router och kopplar alla datorerna till denna router eller behöver jag ytterligare switchar eller annat?

3-Om jag väljer den routern, kommer jag att kunna skicka videofiler i den bandbred routern har eller blir det för trögt?

4- Behöver jag några särskilda kablar eller räcker det med vanliga nätverkskablar mellan datorerna och routern?

Ursprungligen av The Real Viking:

Istället för en massa kablar kan du ha netgears väggdosor mellan den mini vid TV:n och den switch som står i ett annat rum:
- Netgear PowerLine HD Wallplugged 200Mbps Kit (2 väggdosor ingår) - ca 1640 kr (klarar Full HD video strömmar). Datakommunikationen går via strömledningarna!

De övriga maskinerna kan kopplas till en bra billig switch, t.ex. 3Com Gigabit Switch 5 portar - ca 320 kr

Fungerar detta någorlunda felfritt eller finns det hakar? Hade nog mer tänkt mig modellen under (två stycken X104 och en x103 85Mbps) ovanstående modell.

Fungerar t ex Appletalk och Bonjour (till min skrivare Samsung ML-3051ND)?

Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Fungerar detta någorlunda felfritt eller finns det hakar? Hade nog mer tänkt mig modellen under (två stycken X104 och en x103 85Mbps) ovanstående modell.

Fungerar t ex Appletalk och Bonjour (till min skrivare Samsung ML-3051ND)?

Jag har själv ingen aning hur bra det fungerar. Jag väntar tills det finns en recention av produkterna innan jag köper något.

Bonjour borde fungera då tekniken använder sig av TCP/IP (är ingen garanti eftersom det finns produkter som blockerar Bonjour). Appletalk är ett helt eget protokoll, så jag vågar inte svara på den frågan.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 00:05

1 jag har använt samma config, och anslutit bbb-telefon via switch, dock inte router. det kan kanske funka, men jag tror inte det.
men routern kommer fungera fint, har själv provat, inga problem.

Men om du har bbb som leverantör, så tillåter dom 5 datorer, dvs du har tillräcklig utrustning.
om du redan har en switch (du var lite otydlig, menar du telefon-splittern, eller en "riktig" flerportars switch?) så har du allt du behöver för att göra det du vill, bara ställa datorerna där du vill ha dom, dra kablar o plugga in

inställningar osv borde gå automatiskt, annars kolla systeminställningar->nätverks-inställningar.

Prova först med fildelning som server-lösning, den är kanske inte den bästa, men den är enkel och bör fylla dina behov. dock kan fildelning kännas ganska slött även över höga hastigheter.
Andra lösningar kan vara ftp på servern, då det finns en halv-hygglig ftp-klient inbyggd i osx, men det är ganska knivigt att ställa in för en glad amatör, och det överlåter jag till någon annan (som kan) att eventuellt hjälpa dig med.

Så skippa router, kör på switchen och vanliga nätverkskablar.
Om mitt minne inte helt har gått och lagt sig så har även konsument-macarna auto-sens på nätverksportarna, så det blir rätt kabel oavsett.. men jag kan dock ha fel...

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-10-26 22:04

Den routern fungerar... jag har BBB med telefoni och en Netgear RP614v2

Jag ringde och kollade med Netgears support, men det blev jag inget klokare av. Enligt dem så riskerar hastigheten att bli rätt så skral med X104 & x103. Tror att jag funderar på något annat alternativ än via elnätet.

Någon som vet något om Apples nya AirPort Extreme-basstation? (Vill egentligen inte göra med trådlöst, men man kan ju alltid fråga…)

1
Bevaka tråden