Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plugins på 99 musik

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tycker kategorin Mjukvara>Plugins borde finnas på 99 musik.

  • Medlem
  • 2007-03-30 13:23

Hittills har vi resonerat så att det är vad en plugin gör som avgör var den hör hemma. Oftast så diskuterar man dem efter funktion, dvs synt/effekt eller liknande.

På vilket sätt skulle det vara bättre om vi hade en separat kategori för pluggar?

Mindre ändring

Nu är det ju så att Synthar & sånt och Effekter ligger under Instrument och övrig hårdvara. Att placera en mjukvarutråd i dem känns förvillande. Åtminstone i mitt tycke. Jag har tagit upp det här förrut när en av mina trådar som jag postade i Mjukvara > Övrig mjukvara flyttades till en av kategorierna under Instrument och övrig hårdvara.

För som den är nu känns det som att Instrument och övrig hårdvara just handlar om hårdvara. Särskilt eftersom det finns en Mjukvaru-sektion.

Eller är jag ensam om att uppfatta det så?

  • Medlem
  • 2007-03-30 14:11

Hmm... det var en bra aspekt på det hela. Vad sägs om att döpa om "Instrument och övrig hårdvara" till "Instrument och effekter"? Det man missar då är datorerna som ligger där idag.

Vi vill verkligen inte göra skillnad på akustiska, elektronisk, datorbaserade eller andra varianter av instrument och effekter.

Det jag är ute efter är att det skall kännas som en bra helhet, så alla förslag tas tacksamt emot.

Ursprungligen av jgb:

Vi vill verkligen inte göra skillnad på akustiska, elektronisk, datorbaserade eller andra varianter av instrument och effekter.

Det är här jag tycker ni tänker helt fel. Det är två (möjligen tre) totalt skilda världar.
Ur användarsynpunkt, vilket väl 99% av innehållet avhandlar.

Hårdvarustrul och mjukvarustrul (eller tips) har inte mycket gemensamt. Det gemensamma dem emellan handlar ju om det som tillhör sektionen "Musikskapande".

Borde inte en Otari multikanalsbandspelare och musikprogram som Cubase också ligga i samma sektion med den typen av resonemang?

Speciellt som ni ju har sektionen mjukvara. Om nu vanliga effektplugins skall ligga under mjukvara varför skall då plugins man kan spela på ligga under "Instrument och övrig hårdvara"? Hur gör man då med en vocoderplugin, som ju är både effekt och spelbart instrument?

  • Medlem
  • 2007-03-30 16:44

Allt beror på hur man vill prata om något.

Ta t.ex. ett delay. På ett sätt så är det exakt samma sak, oavsett om det är bandeko/digitaldelay från 80-talet eller för den delen mjukvara. Man använder det till samma sak i musiken, delay. Ur användarsynpunkt då. Det finns ingen användarsynpunkt som gäller för alla.

Sedan kan man välja att dela upp delay-biten i analoga/digitala/pluggar om man vill diskutera problem och felsökning kring dem. Det har vi inte gjort, utan tar den andra approachen istället.

Exakt var en viss sak hör hemma är som jag sagt tidigare lite luddigt, vissa saker finns det varken rätt eller fel för. Vocodern som du har som exempel är en sådan. Från min synpunkt så är det inte så viktigt var den hamnar, jag tror nog folk hittar rätt ändå. I värsta fall så får man söka.

Det som vi försökte eftersträva när vi arrangerade om forumsstrukturen för 99musik var att hitta sammanhängande områden, och dela in underforumen efter det. Skall man vara krass så kan man idag stoppa in allt i hårdvarudelen, även datorer är ju hårdvara... och sedan stoppar man mjukvara under det för man kör ju mjukvara på hårdvara. Och så vidare.

Forumen kring mjukvara är inte perfekta, men det fick bli så tills vidare. Bättre att göra något och förbättra det senare än att vänta i evigheter tills dess att man fått det "perfekt". Vad som är tänkt att ligga under "övrig mjukvara" idag är t.ex. ljudeditorer/sequencers som inte är så stora och säkert några andra saker.

Har du förslag på en total förändring av det här så tar jag gärna emot. Hur ändrar vi alla de delar vi har idag? Upplägget som finns idag har som du säkert vet växt fram genom åren, och det är lätt för oss att tycka "allt är bra för att det ser ut som förut".

Jag tycker det är skönt med relativt få underforum. På en del andra ställen har de delat in till förbannelse blir det lätt så att det inte blir någon trafik i vissa underavdelningar.

En nackdel med uppdelade underavdelningar är att det lätt blir frågor som hamnar mellan flera stolar. När det gäller tex effekter så handlar det ju rätt ofta om "hur gör jag X" och då fungerar det bättre med ett gemensamt forum, eftersom det i användningssätt inte är någon skillnad mellan mjuka och hårda effekter.

Effekten av det ser man ibland med folk som frågar tex "hur gör jag feta ljud i programmet/med synten X?", vilket blir en onödig segregering, för samma tips brukar oftast gälla för precis varenda apparat. Så det finns en klar poäng i att dela upp efter funktion istället för efter innehåll.

Annars håller jag med Katzenjammers om namnet på "Instrument och övrig hårdvara".

Har jag förstått det rätt att ni vill ha det såhär:

Virtuella instrument under "Instrument och övrig hårdvara".
Virtuella effekter under "Övrig Mjukvara".

  • Medlem
  • 2007-03-30 22:48

Då har du förstått fel.

Alla instrument och effekter under "instrument och övrig hårdvara". Den kategorin byter jag gärna namn på till t.ex. "instrument, effekter och datorer" om det gör det lättare att förstå. Förslag tas gärna emot.

Mjukvara (all mjukvara, plug'ins osv.) under kategorin "Övrig mjukvara", är det enda som funkar.
Vem får för sig att leta efter ett mjukvaru-plugin under "Instrument och övrig hårdvara"?

  • Medlem
  • 2007-03-31 11:28

Tror det är tredje gången jag säger det nu, men det kanske fastnar snart? Det är absolut inget problem att byta namn på "Instrument och övrig hårdvara". Bättre namn tas tacksamt emot.

Ni som vill dela upp forumen, är det för att ni tycker att det är naturligare att dela upp hårdvara och mjukvara i separata kategorier, eller upplever ni att det är problem att veta var man ska posta/söka efter saker?

  • Medlem
  • 2007-03-31 11:42

Musikrelaterad hård och mjukvara

För min del är det nog mer naturligt att dela upp hårdvara och mjukvara i separata kategorier. Jag förstår resonemanget bakom den nuvarande ordningen, men hade föredragit om det var på ett annat sätt. Om jag vill ha tips på någon fin plugg så vill jag kunna browsa ett mjukvara/effekter-forum och klicka mig in på det som känns intressant. Som det är nu handlar ju minst tre fjärdedelar av trådarna om hårdvara.

Om man tänker sig en tråd där någon frågar om ett bra delay för den och den sortens musik så kan man ju tycka att man vill kunna prata om både hårda och mjuka effekter, men jag tror att en överväldigande majoritet (på det här forumet) som vill införskaffa en viss typ av effekt eller instrument redan från början har bestämt sig för om det ska vara en hård eller mjuk pryl.

Ursprungligen av plastocid:

Om man tänker sig en tråd där någon frågar om ett bra delay för den och den sortens musik så kan man ju tycka att man vill kunna prata om både hårda och mjuka effekter, men jag tror att en överväldigande majoritet (på det här forumet) som vill införskaffa en viss typ av effekt eller instrument redan från början har bestämt sig för om det ska vara en hård eller mjuk pryl.

Fast hyfsat många frågor är i stil med "hur gör jag x bäst", "hur fungerar en y", "vad för effekt är det i låten z", så det finns ett behov av ett allmänt forum tycker jag.

Jag tycker att Katzenjammers förslag är intressant, men jag tycker det finns en poäng med forum för mer specifika frågor, som de olika värdprogrammen. (Och det är såpass mycket trafik i dem för tillräckligt avgränsade frågor att jag tycker de fyller en funktion. Inte minst för att de minskar förvirringen och behovet att skriva precis vilket program det rör sig om varje gång man har en specifik fråga.) Samma sak gäller instrumentkategorierna.

KVR handlar ju i princip bara om mjukvara vilket underlättar. Här försöker vi ju ändå ha ett utrymme för musiker av alla slag, oavsett om det rör sig om orkesterdomptörer, elektronmusiker, gitarrister eller till och med trumslagare. Speciellt kategorier som stränginstrument tror jag skulle drunka i ett sammanslaget forum.

Ett annat förslag: lägg en allmän effektkategori under "Musikskapande" (överlappar delvis med "mixning och mastring", men det kan man kanske leva med?) och låt specifika hårdvarufrågor om effekter hamna i "övrig hårdvara".

Jag gillar verkligen KVRs (http://www.kvraudio.com/forum/) upplägg. Det är lätt att hitta rätt kategori och deras beskrivningar för varje forum tror jag är till stor hjälp för många medlemmar, som kanske inte är säkra på vart de ska posta sin tråd.

Varför inte förenkla då, om ni inte vill dela upp mer, slå samman istället.

Behövs verkligen alla delforum som existerar idag? Om ni vill låta hård- och mjukvara spela i samma rum, borde inte då en sådan här enkel lösning fungera? (grovt förenklat)

Musikutrusning

  • Instrument

  • Effekter

  • Hosts (bättre svenskt namnet borde finnas? Varför inte slå samman hostsektionerna som Logic, Cubase osv till en? Är de så aktiva att det krävs separata forum?)

  • Datorer

  • DIY

  • Övrigt (där sådant som inte passar in i något av de ovanstående forumen kan postas)

Ursprungligen av Katzenjammer:

Jag gillar verkligen KVRs (http://www.kvraudio.com/forum/) upplägg. ]

Håller i princip med utom en sak. KVR har en dålig sökmotor (trots att den är Google-dopad). Tyvärr är 99:s sökmotor halvbra också.

Exempel.
1. Går jag in på 99musik (orange) och skriver in ett sökord uppe till höger hamnar jag och mina resultat på en sida som heter 99.se och är grön, med träffar som inte bara är 99musik. Hur söker jag på enbart 99musik?

2. Går jag in på 99musik och vidare till ett underforum och skriver in ett sökord i "sök i detta forum" men inte får någon träff då tas jag till den avancerade söksidan utan något meddelande om att jag inte fick någon träff.

Ursprungligen av Katzenjammer:

Musikutrusning

  • Instrument

  • Effekter

  • Hosts (bättre svenskt namnet borde finnas? Varför inte slå samman hostsektionerna som Logic, Cubase osv till en? Är de så aktiva att det krävs separata forum?)

  • Datorer

  • DIY

  • Övrigt (där sådant som inte passar in i något av de ovanstående forumen kan postas)

Den känns ok.

Ursprungligen av jgb:

Då har du förstått fel.

Alla instrument och effekter under "instrument och övrig hårdvara". Den kategorin byter jag gärna namn på till t.ex. "instrument, effekter och datorer" om det gör det lättare att förstå. Förslag tas gärna emot.

"instrument, effekter och datorer" är ungefär lika dålig. Man associerar till hårdvara.

Min högst personliga teori är att det ständiga användandet av just orden "hårdvara" och "mjukvara" som vi använder - inte minst i denna tråd - beror på att det är en kvalitativ skillnad mellan de två. Därför passar de i olika huvudkategorier. Vi verkar ju ha ett behov av att göra en distinktion mellan de två hela tiden.

Den skillnaden är bra mycket större än den mellan Cubase och Logic i varje fall.

Frågor som "hur gör jag en frän bastrumma" hör väl hur som helst hemma under "mixning" eller "inspelning" (d.v.s. Musikskapande) - och frågor som "hur gör jag en frän "bastrumma med reverbet Uppslagsbok 80" kommer ju att hamna antingen under hård eller mjukvara beroende på vilket det är. Vad folk sedan svarar (typ. "köp en Boss delaypedal") spelar ju mindre roll. Startfrågan är ju utgångspunkten för kategoriseringen.

Ärligt talat tycker jag att snacket om att man inte vill göra skillnad på mjukvara och hårdvara känns lite larvig. Nästan pretto. Alla vet precis vad skillnaden är, den är tydligare än de flesta andra distinktioner som har gjorts i forumindelningen.

  • Medlem
  • 2007-03-31 22:31

Först och främst vill jag säga att vi vill helst inte ändra den grundläggande forumsstrukturen för 99musik allt för ofta. Det gjordes en ändring för 1-2 månader sedan, ändringen baserade sig på tre saker.

1. Fixa till eländet som blev efter sammanslagningen
2. Lägga till några forum som folk hade efterfrågat
3. Få ordningen på forumen i någorlunda logisk ordning efter en tänkt arbetsgång

Ändringen blev inte perfekt, det finns fortfarande saker som inte känns helt rätt men inte har fått någon bra lösning än. Mjukvarudelen är en sådan. Strukturen kommer aldrig passa varenda medlem på forumet till 100%, men vi hoppas på att den är bra nog tills dess att vi ändrar nästa gång.

Får vi ett bra förslag som inbegriper hur man logiskt sorterar upp allt på 99musik så lär vi ändra till den strukturen så fort som det är möjligt, annars så är det bättre att hålla ändringarna till 1-2 ggr per år. Varje förändring orsakar tillräckligt mycket förvirring redan... samt tar längre tid än man tror att faktiskt genomföra och se till att allt blir rätt.

Ursprungligen av torsig1967:

Håller i princip med utom en sak. KVR har en dålig sökmotor (trots att den är Google-dopad). Tyvärr är 99:s sökmotor halvbra också.

KVR har ett upplägg som utgår från att allt är mjukvara, och hårdvaran undantag. 99musik är inte KVR, precis som false messiah skrev. Jag tycker inte KVR:s upplägg passar här, däremot så har de många bra idéer som man kan ta till sig nästa gång man ändrar forumsstrukturen.

Kollar man t.ex. på KVR:s forum som heter "Modular Synthesis" så är det bara mjukvara det handlar om där, inte ens en Nord Modular pratas det om där.

Ursprungligen av torsig1967:

Exempel.
1. Går jag in på 99musik (orange) och skriver in ett sökord uppe till höger hamnar jag och mina resultat på en sida som heter 99.se och är grön, med träffar som inte bara är 99musik. Hur söker jag på enbart 99musik?

(det här har inte med forumsindelningen på 99musik att göra, men jag svarar ändå) Tyvärr så blir det den hårda vägen, ett resultat av forumssammanslagningen. Så, receptet är som följer:

1. Gå till den avancerade sökningen - http://www.99.se/search.php
2. Se till att markera bara forumen från 99musik i listan av de tillgängliga forumen
3. Sök.

Jag hade hoppats att "spara inställningar" skulle fungera, dvs att jag alltid då skulle söka bara i 99musik-forumen, men så verkar det inte vara. Surt. Att sidan blir grön betyder bara att söksidan som du hamnar på är sorterad under 99.se, och inte under någon av underavdelningarna. Så lär det fortsätta vara tills dess att man själv kan sätta någon form av forumstillhörighet.

Ursprungligen av torsig1967:

2. Går jag in på 99musik och vidare till ett underforum och skriver in ett sökord i "sök i detta forum" men inte får någon träff då tas jag till den avancerade söksidan utan något meddelande om att jag inte fick någon träff.

Känt. Finns buggrapporterat sedan länge tillbaka. Inte bra det heller.

Ursprungligen av torsig1967:

"instrument, effekter och datorer" är ungefär lika dålig. Man associerar till hårdvara.

Vad skulle få dig att associera till något som inbegriper allt då? Hårt som mjukt? Musikutrustning som Katzenjammer föreslog? Det får mig att tänka mer på rackcase, PA-lådor och sådant. Åtminstone jag har ingen lust att slå ihop existerande forum för t.ex. de instrumenttyper som finns till ett enda. Färre underforum gör inte livet bättre bara för att.

Ursprungligen av torsig1967:

Min högst personliga teori är att det ständiga användandet av just orden "hårdvara" och "mjukvara" som vi använder - inte minst i denna tråd - beror på att det är en kvalitativ skillnad mellan de två. Därför passar de i olika huvudkategorier. Vi verkar ju ha ett behov av att göra en distinktion mellan de två hela tiden.

Kvalitativ, hur menar du nu? Att det ena är bättre än det andra, eller hur menar du? Eller att om man t.ex. pratar om tyg så gör man skillnad på jeanstyg och siden? Trots att man använder bägge sorterna för att uppnå ungefär samma saker.

Ursprungligen av torsig1967:

Den skillnaden är bra mycket större än den mellan Cubase och Logic i varje fall.

Frågor som "hur gör jag en frän bastrumma" hör väl hur som helst hemma under "mixning" eller "inspelning" (d.v.s. Musikskapande) - och frågor som "hur gör jag en frän "bastrumma med reverbet Uppslagsbok 80" kommer ju att hamna antingen under hård eller mjukvara beroende på vilket det är. Vad folk sedan svarar (typ. "köp en Boss delaypedal") spelar ju mindre roll. Startfrågan är ju utgångspunkten för kategoriseringen.

Och eftersom man gör "en frän bastrumma" utifrån samma teoretiska och praktiska grunder på hårdvara och mjukvara så borde man dela upp dem i hårt och mjukt? Om någon frågar "hur gör man en frän bastrumma med pluggen GnuTrumma07 så skall den frågan ställas i mjukvarudelen alltså? Bara för att frågeställaren råkade köra mjukvara, medans en som kör hårdvara kan ha lika stor nytta av svaret?

Hade frågan däremot varit "hur får jag pluggen GnuTrumma07 att fungera ihop med GnuSequencer09 på min dator" så känns det för mig givet som en fråga som ställs i ett mjukvaruforum.

Ursprungligen av torsig1967:

Ärligt talat tycker jag att snacket om att man inte vill göra skillnad på mjukvara och hårdvara känns lite larvig. Nästan pretto. Alla vet precis vad skillnaden är, den är tydligare än de flesta andra distinktioner som har gjorts i forumindelningen.

Pretto? Nu tar jag lite illa upp här faktiskt. En av orsakerna till att inte göra någon skillnad mellan dem är dessa eviga diskussioner om vad som är "bättre", mjukt eller hårt. En av de riktigt trista diskussionerna. Genom att inte göra någon skillnad på dem på forumet så är tanken att den diskussionen kan läggas åt sidan och man kan fokusera på att skapa musik samt prata kring allt som rör musikskapande. Oavsett hur man väljer att göra den.

Tycker du det är pretto så varsågod.

Ursprungligen av jgb:

Pretto? Nu tar jag lite illa upp här faktiskt. En av orsakerna till att inte göra någon skillnad mellan dem är dessa eviga diskussioner om vad som är "bättre", mjukt eller hårt. En av de riktigt trista diskussionerna. Genom att inte göra någon skillnad på dem på forumet så är tanken att den diskussionen kan läggas åt sidan och man kan fokusera på att skapa musik samt prata kring allt som rör musikskapande. Oavsett hur man väljer att göra den.

Tycker du det är pretto så varsågod.

Jag håller med.

Däremot kan jag se en poäng i att göra skillnad på hårdvara och mjukvara om det främst handlar om konkreta frågor - köptips, modellfrågor osv. Och då kan jag hålla med om att överkategorin för effekter har ett förvirrande namn.

Å andra sidan är det inte så mycket trafik att jag egentligen tycker det är ett problem. Och man kan lösa det antingen genom att byta namn på "hårdvara etc" eller genom att flytta effekter till att ligga under "musikskapande".

Ursprungligen av jgb:

Pretto? Nu tar jag lite illa upp här faktiskt. En av orsakerna till att inte göra någon skillnad mellan dem är dessa eviga diskussioner om vad som är "bättre", mjukt eller hårt. En av de riktigt trista diskussionerna. Genom att inte göra någon skillnad på dem på forumet så är tanken att den diskussionen kan läggas åt sidan och man kan fokusera på att skapa musik samt prata kring allt som rör musikskapande. Oavsett hur man väljer att göra den.

Tycker du det är pretto så varsågod.

Har du en gemensam kategori och frågan "hur skruvar jag till en bra baskagge?" dyker upp tror jag det är större risk att en diskussion mjukt vs hårt uppstår. Är det separata kategorier är det underförstått vad det gäller och jag tror knappt det kommer upp alls. Har du en gemensam kommer du få svar som "pröva plugin X" följt av "nä, hårdvara kommer ge dig ett mycket bättre resultat, det finns ingen jämförelse" och vips är kriget igång. Kanske tom varje gång..
Så även om avskaffandet av apartheid är en god tanke så tror jag att det skulle resultera i det rakt motsatta.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-31 13:20

Hosts = Värd?

Denna gång håller jag mig kort för vi kommer nog ingenstans här.

jgb skrev: ""hur gör man en frän bastrumma med pluggen GnuTrumma07 så skall den frågan ställas i mjukvarudelen alltså?"

Ja, självklart. Allra helst i mitt inledande förslag: "Mjukvara>Plugins".

  • Medlem
  • 2007-04-02 07:56

torsig1967: Ok. Se inte slaget som "förlorat" eller hur man skall säga det. Jag tycker det har framkommit många bra synpunkter som vi tar med oss till nästa gång det blir en ändring i bland underforumen och strukturen. Att det inte händer nu beror som sagt på att åtminstone jag inte har tid att sätta mig och göra en bra omstrukturering, samt att det är bra om forumet får vara oförändrat en tid nu.

eskimo: Tycker du det är ett problem idag med käbbel kring hårt/mjukt? Som jag ser det så var det en hel del sådant för några år sedan, medans nu har det lugnat ner sig.

Är väldigt oinsatt i den debatten då jag inte pysslar med syntar alls så det kan jag nog inte svara på, var mer en gissning, du har nog rätt.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-04-03 02:55

Kan vi inte döpa om rubriken till: "Instrument och övriga verktyg"? Det är ju självklart att vi ska diskutera alla syntar, mjuka som hårda, i avdelningen för syntar. Varför skilja hårdvara och mjukvara åt öht? Vad ska vi vinna på det? Mjukvaran kommer ur hårdvaran (i stort sett alla fall, och då menar jag inte emuleringar med datorer) och flertalet här som vart med länge kan sin hårdvara och kan förklara utifrån det. Dumt att skilja kunskap åt för samma sak anser jag. Vad ska vinsten bli på att diskutera monopoly på två olika ställen då den numera är både hård och mjuk?

Däremot kan jag hålla med om att rubriken "Mjukvara" inte är så bra kanske. Digital Audio Workstations preciserar bättre vad det handlar om och låter (;)) tuffare.

Ursprungligen av Clase:

Vad ska vinsten bli på att diskutera monopoly på två olika ställen då den numera är både hård och mjuk?

Men handlar inte väldigt många frågor om strul och krångel? Eller är det bara jag som postar då jag råkar ut för sånt?

Strul och krångel i en riktig Monopoly har absolut inget gemensamt med strul och krångel med en mjuk-Monopoly.

Är det verkligen någon större mängd diskussioner av typen "hur fungerar Monopolyns LFO?" Det har inte jag sett men jag kanske sållar bort dem mentalt.

1
Bevaka tråden