Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leopard+iLife+iWork sant?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-02 10:28

http://macworld.idg.se/2.1038/1.101913

Detta har jag pratat om länge nu; iWork och iLife kom ej då det till viss del blir en del av OS X.

/Adam

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-02 13:37

Hoppas verkligen detta stämmer.. Det känns surt att behöva köpa nytt iLife och iWork varje år.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-02 13:42

Säger du som inte har mac. ;D

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-02 13:56

Just därför som jag avvaktar! Eller det är en bra ursäkt i alla fall.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-04-02 15:57

Fullt möjligt faktiskt, med tanke på att Visa har en iPhoto-wannabe-funktion inbygd. De vill nog inte att Leopard ska kännas "tommare" än Vista.

Oh fy fan att få en mängd applikationer installerade som jag inte vill ha... hoppas verkligen på en utbyggt installerare då.
Men att uppdatera dem är inte dumt.

Ursprungligen av boris91:

Hoppas verkligen detta stämmer.. Det känns surt att behöva köpa nytt iLife och iWork varje år.

Så Apple ska utveckla dessa program gratis tycker du?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-02 17:22

Har jag sagt det?

Antog bara att Leopard kommer att kosta mera, då får man ju allt på en gång. Och en sådan bundle lär ändå kosta mindre än att köpa allt separat, eller hur? Awesome!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-02 17:23

Bitter Mattias verkar vara idag...

Ursprungligen av Adzam 1:

Bitter Mattias verkar vara idag...

Inte det minsta bitter.

Det är bara det att det alltid skriks om att allt ska minsann ingå i Apples operativsystem.
Skulle allt ingå som det skrivits om här skulle Word se ut som ett lättviktarprogram.

Klart jag är sur över att jag inte fick HD-tv, PS3an och den nya bilen.

Ursprungligen av Adzam 1:

Bitter Mattias verkar vara idag...

Kanske han helt enkelt är missnöjd med sina presenter? Eller så kanske det är för att inte någon kom ihåg honom på hans stora dag

(http://www.99.se/1257149-post2.html)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-02 19:49

Han hade förväntat sig både en iPhone, Leopard och ny Mac Pro idag, men det blev inte mycket av det.

Jag må va konservativ men jag ser hellre ett avskalat kärn-OS som man sedan kan bygga på med de applikationer man vill.

Visst det skulle sitta fint om man fick med iWork i paketet med 10.5 men se för fasiken till att programen bara går att slänga direkt i papperskorgen som vilket annat och inte är en del av OS:et. Om de gör det som iLife ser jag inga problem med det, men om det blir a la IE/WMP eller dylikt blir jag putt...

Ursprungligen av pertoyra:

Jag må va konservativ men jag ser hellre ett avskalat kärn-OS som man sedan kan bygga på med de applikationer man vill.

Visst det skulle sitta fint om man fick med iWork i paketet med 10.5 men se för fasiken till att programen bara går att slänga direkt i papperskorgen som vilket annat och inte är en del av OS:et. Om de gör det som iLife ser jag inga problem med det, men om det blir a la IE/WMP eller dylikt blir jag putt...

Nu är det väl inte så där jättesvårt att slänga saker i OSX så om du tycker att ilife tar plats och inte vill ha det där så är det nog inga problem att kasta det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-02 22:52

Hmm, känns som sagt litet konstigt det du säger; först vill du ha det i systemet, sen vill du inte ha det. :S

Om nu Apple sätter ihop allt, då tror jag man får acceptera läget och ha programen vare sig man vill eller inte...

Ursprungligen av Adzam 1:

Hmm, känns som sagt litet konstigt det du säger; först vill du ha det i systemet, sen vill du inte ha det. :S

Om nu Apple sätter ihop allt, då tror jag man får acceptera läget och ha programen vare sig man vill eller inte...

Läs igen, det jag skriver är att jag inte vill ha några inbakade program i OS:et. Ingen del av mitt inlägg motsäger detta. Det är skillnad att skicka med ett program med OS:et (typ iLife) och en annan att bygga ihop det med OS:et...

Och ja, självklart får man acceptera läget om Apple är dumma nog att göra applikationer av typen iWork eller iLife en del av OS:et. Men det är något jag varken tror de gör eller önskar att de gör.

EU klagar över att Microsoft har sin mediaspelare inbyggd i OSet. Varför ska Apple trotsa och slänga in iWork och iLife inbyggt i OSet? Är det inte bättre att det stannar som nu eller att det finns med som installations möjlighet där det går att bocka ur dem vid installationen.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-04-03 11:52
Ursprungligen av Chaosstar:

EU klagar över att Microsoft har sin mediaspelare inbyggd i OSet. Varför ska Apple trotsa och slänga in iWork och iLife inbyggt i OSet? Är det inte bättre att det stannar som nu eller att det finns med som installations möjlighet där det går att bocka ur dem vid installationen.

Skillnaden är att MS har defacto monopol. Och en bättre jämförelse är QT som varit inbygt i Mac OS sedan urminnes tider.

Ursprungligen av Snooze:

Skillnaden är att MS har defacto monopol. Och en bättre jämförelse är QT som varit inbygt i Mac OS sedan urminnes tider.

Nja det var ingen sådan jämförelse, jag ville mest påpeka att EU klagar på en så simpel sak som en spelare, vad ska dom då tycka om hela sviter av program.

Även om Apple inte har samma monopol som Microsoft så är det ju dock samma sak, man låser ut andra utvecklare genom att skicka med sina egna program.

Jag skulle hellre se tvärt om att de släpper iWork och iLife till Windows och fortsätter ha dom som fristående sviter.

Det kommer aldrig ske säger en del av er nu och kanske har ni rätt, men jag ville bara visa på den motsatta vägen i den här frågan.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-04-03 11:53

Dessutom: man kan ju anpassa installationen av OS X idag, om man kör med skivorna som medföljde ens Mac kan man ju t.ex välja bort iLife. Varför skulle man inte kunna det i Leopard då, menar ni? Om det nu ens är så att de bakar in det...

1
Bevaka tråden