Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Markeringsfärg i Förhandsvisning (Preview) ?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-04-02 11:48

Hej,

Förhandsvisning är ett mycket rappt verktyg som jag gillar & använder mycket i mitt arbete. Dock finns det en sak som stör mig - markeringsfärgen när man söker i PDF-dokument är satt till grått. Söker man i t.ex. gamla tidningar el. liknande stora dokument är det hopplöst svårt för ögat att notera vilket ord som egentligen är markerat, vilket tar mycket onödig tid i anspråk.

Min fråga är: går det att ändra markeringsfärgen på något enkelt vis? Har jag helt enkelt stirrat mig blind i inställningarna?

Tack på förhand

mvh

  • Medlem
  • 2007-04-02 12:47

Sitter inte vid min Mac för tillfället, men använder den sig inte av systemets inställningar för markeringsfärg?

  • Medlem
  • 2007-04-02 13:20
Ursprungligen av stfm:

Sitter inte vid min Mac för tillfället, men använder den sig inte av systemets inställningar för markeringsfärg?

Ja & Nej. Jag var nog lite otydlig.

När jag markerar text med textverktyget blir detta mycket riktigt i systemets markeringsfärg.

Det jag var ute efter är när man använder sökverktyget - den text som då är träff markeras i hopplöst svårläst grått - det är denna jag vill ändra.

Du kan ju alltid klicka på själva dokumentet för att ge det fokus, så får den markerade/sökta texten sin vanliga markeringsfärg. Kanske inte någon riktig lösning, men grå är den ju för att den inte har fokus.

Aha, en bättre lösning uppenbarar sig: Pröva Skim, en gratis (och open source) PDF-läsare med diverse finesser för att göra läsning på skärmen smidig. Den ritar röda cirklar kring de funna söktermerna.

  • Medlem
  • 2007-04-03 23:13
Ursprungligen av putte_xvi:

Aha, en bättre lösning uppenbarar sig: Pröva Skim, en gratis (och open source) PDF-läsare med diverse finesser för att göra läsning på skärmen smidig. Den ritar röda cirklar kring de funna söktermerna.

Se där! Du har underlättat min arbetsdag betydligt.

Stort tack för tipset!

1
Bevaka tråden