Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk volym i iTunes

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur funkar "Ljudkontroll" - justera automatiskt volymen till samma nivå - i Inställningar (Preferences)?
Jag hoppas för Guds skull (och min egen) att det är en icke-destruktiv funktion!

I info-rutan för varje låt finns en "Volym"-uppgift. Det kan stå t ex -6,5 dB.

Vad är det för något? Är det ett toppvärde eller ett medelvärde? Vad är max? Är det 0 dB?
Om max är 0 är det alltså ett toppvärde?

När man använder "Ljudkontroll" så att volymen justeras automatiskt, varför syns det då inte i info-rutan? Där står fortfarande "Volymjustering - ingen". Men det är ju fel!!

Om en låt har -15 dB i volym (alltså ganska lågt) och man har ljudkontroll påslagen tycker man ju att den borde höja volymen något. När man då slår av ljudkontrollen väntar man sig att volymen borde sänkas tillbaka.
Men det blev HÖGRE volym!!
Om en så svag låt sänks i volym av ljudkontrollen - hur mycket sänks då inte de andra??!!
Det borde ju orsaka ett mycket sämre signal/brus-förhållande!

Det är inte mycket jag hajjar av det här...

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-04-01 21:12

Ingen fara på taket. Det är ingen destruktv funktion (Gud förbjude...). Stäng av eländet är mitt råd. "Funktionen" i fråga trixar lite som den vill, ungefär som ditt inlägg beskriver, och min erfarenhet är att det primärt försämrar ljusbilden på de flesta spår.

"Justerar automatiskt ljudvolymen till samma nivå" dvs. att dynamiken plattas till. Bra i en brusig bil eller båt kanske, men annars så skulle jag inte använda det.

1
Bevaka tråden