Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook.. Tre defekter = Ny maskin?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2007-03-27 00:15

Är det så eller har jag fått det ifrån tomma intet?

Såhär är det va.. Jag har en MacBook som började gulna för ett tag sen, då ringde jag InLife som skulle fixa det och maila tillbaks 6-10 dagar senare. Det här var ungefär en månad sen (Tack, InLife, för er utmärkta beredskap på emailen...) men nu har lite fler saker börjat spöka..

1. Displayen flimmrar i tid och otid. Lite svårt att komma in och bevisa för en servicetekniker dock då det inte händer hela tiden. Som om reglaget för ljusstyrkan håller på och flummar runt.

2. Ljudet låter ibland skräp på MacBookens egna högtalare. Det liksom hackar, som om volymen pendlar mellan max och tyst hela tiden kanske 4-5 gånger i sekunden. Händer inte HELLER hela tiden. (Låter dock utmärkt med externa högtalare).

Tror ni att det här, i kombination med att skiten är gul, gör så att jag kan få en ny dator direkt istället för att behöva gå tillbaks till flummarna på InLife och tjata? För besöket hos dom gav knappast bra vibbar. Ska dom reparera det lär jag hinna panta burkar till en fullutrustad Mac Pro innan dom är klara.

  • Medlem
  • 2007-03-27 00:40

Jag tror att det måste vara samma defekt tre gånger, dvs, om den varit inne på reparation två gånger för samma problem och det finns kvar ändå så kan du häva köpet.
Enligt svensk lag har du förmodligen inte rätt till att häva köpet, så det är bara att skicka in den på reparation igen.
Håller med om att inLife är lite skumma, men en av deras tekniker är riktigt trevlig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-27 09:50
Ursprungligen av ptr:

Jag tror att det måste vara samma defekt tre gånger, dvs, om den varit inne på reparation två gånger för samma problem och det finns kvar ändå så kan du häva köpet.
Enligt svensk lag har du förmodligen inte rätt till att häva köpet, så det är bara att skicka in den på reparation igen.
Håller med om att inLife är lite skumma, men en av deras tekniker är riktigt trevlig.

Stämmer ej. Enligt Apple ska det handla om tre reparationsrundor och att det ska vara relativt omfattande reparationer (flytande definition) för att man inom ramen för garantin ska få en utbytesdator. Här spelar förmodligen flera faktorer in: har du t.ex. fått vara utan dator under en orimligt lång tid så ska det vara en omständighet som talar för din fördel. Generellt sett så tror jag att Apple är ganska medgörliga på den här punkten, inte minst när det gäller modeller som har haft stora problem (som t.ex. MacBook och MacBook Pro). Sedan misstänker jag också att AppleCare underlättar kommunikationen. Det bör givetvis inte vara så men det är iaf min upplevelse...

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2007-03-27 01:02

Happ. Jag fick killen som ser ut som en syratomte. Är det han eller? Nåja, får väl ringa dom eftersom de tydligen inte vill ha med mig att göra via mail.

Det som gäller är:
3 reparationer av samma fel utan att felet avhjälpts.
Det har ingen betydelse hur omfattande reparationen är.
Visserligen kommer du få svårt med en ny burk om det handlar om gummifötterna under.

AppleCare spelar bara roll om du är utanför ordinarie garantin.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-02 01:56
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det som gäller är:
3 reparationer av samma fel utan att felet avhjälpts.
Det har ingen betydelse hur omfattande reparationen är.
Visserligen kommer du få svårt med en ny burk om det handlar om gummifötterna under.

AppleCare spelar bara roll om du är utanför ordinarie garantin.

Nej, det där är vad apple säger, såhär säger dock konsumentverket.
"Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök."

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=133

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-02 10:23

Problemet var vad du själv skrev nu Snigeln, "har du i regel rätt att vägra"...
Självklart har du rätt att vägra en reparation, Apple har även rätt att vägra dig ett utbyte av maskinen under en hel del omständigheter. Enligt svensk lag har Apple rätt att försöka reparera en maskin ifall det är mer ekonoomiskt...

För att ens ha en chans att få maskinen utbytt måste du antingen vara inom 14 dagar från köpet eller ha lämnat in den minst 2 gånger på reparation. Sen är det en hel del andra faktorer som spelar in, ifall din maskin är 2 månader gammal och har redan varit inne på reparation i 1 månad t.ex.
Det brukar normalt sett vara bättre att vara trevlig med den du försöker övertala till att ge dig ett utbyte.

1
Bevaka tråden