Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac vill inte starta upp ordentligt

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-31 18:51

Hej.

Det är såhär att jag har en ett års gammal Intel iMac 20" Intel Core Duo med 2 GB RAM..
Nu har det blivit så att efter en väldigt lång uptime på den så hände det för någon dag sen att datorn blev väldigt seg. Jag rörde vid musen för att komma tilll skrivbordet. Jag använder skärmsläckare och låter datorns skärm släckas ner efter 20 min. Men denna gång var datorn väldigt seg på att komma fram till skrivbordet, datorns hårddisk arbetade väldigt mycket hörde jag men den stod kvar vid skärmsläckaren i säkert 10-15 minuter. Då gjorde jag en norsk omstart för jag såg ingen annan utväg. Väntade en stund, sen startade jag upp den igen med powerknappen.. Och nu till problemet.. Datorn bootar förbi det gråa äpplet och till "Startar Mac OS X" .. men direkt efter det så kommer datorn inte in till skrivbordet och allt det. Datorn vill alltså inte boota längre än till den blå skärmen som kommer efter just "Startar Mac OS X" .. Så jag vet inte vad jag ska göra längre.

Jag har gjort mycket, såsom kört in OS X-skivan, kört och reparerat skivbehörigheterna. Stod att allt var i sin ordning. Zappat PRAM har jag inte gjort än, men det är väl något i stil med alt + cmd + p + r när datorn startat upp? Just nu håller jag på med Apple Hardware Test.. Vi får se vad den säger, annars har jag inga idéer på vad det är som är fel.

Jag menar, jag kan säga att jag hade en väldigt lång uptime och att komponenterna i datorn blir självklart varma, men datorn har ju rullat på väldigt bra under en lång tid förut.. :/

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-01 17:55

Kul att ingen orkat svara.. På MacWorlds forum svarade de i alla fall.

Nåja, nu är allt fixat och sådär, så någon vänlig själ kan väl låsa tråden.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-01 18:27

Hur löste du problemet?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-01 20:03

Arkivera/Installera gjorde saken bättre.

tror att jag har ett liknande problem (beskrivet i en annan tråd) skulle va härligt om någon förklarade vad "arkivera/installera" innebär, låter som att det är värt att testa

När du installerar om/uppgrader OSX kan du antingen 1) installera ovanpå det gamla med alla andra filer och program intakta (kan innebära problem om något inte är friskt i dfen gamla installationen som sedan "hänger med" in i den nya. 2) Arkivera och installera, dvs alla gamla program, filer,system och inställningar kopiera till en särskild mapp (arkiveras) och ett nytt system installeras från scratch. Sedan kan det som önskas dras från arkivmappen till det nya systemet. 3) Formatera och installera. Blåser hela hårddisken så att alla program måste nyinstalleras och alla inställningar göras om.

Sök på forumet så dyker det upp trådar en masse i ämnet. Åsikterna om vad som är bäst skiftar. Har du inga problem med ditt system funkar alt 1 i regel utmärkt. Är det nåt som är vajsing kör du alt 2 el 3.

1
Bevaka tråden