Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP!! "Tömt" Extern HD

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag verkligen sk***t i det blå skåpet...

Ska försöka rekonstruera händelserna och sen får vi se om nån har nå tips på hur jag skall lösa problemet.

Jag har alltså en extern hd(Packard bell 250gb om det spelar nån roll) som jag införskaffade i höstas till min dåvarande PC för att ja, fylla med saker helt enkelt...

Nu satt jag här i förmiddags med min macbook och tänkte att jag skulle sortera lite i den där, och slänga allt som redan fanns på HD'n i en ny mapp, som jag skulle döpa till min PC, och så kunde jag göra en till mapp som jag då följdaktligen tänkte döpa till min mac, där jag kunde förvara saker som jag relaterar till min mac.

Sagt och gjort, jag skapade två nya mappar, och döpte den första till "PC'n", och min andra, till "macen". kruxet va att på en gång döptes bägge två om till "min mac", motsv "min pc" när ja försökte ändra... som sagt, dom döpte om sig så bägge hette samma sak... jag höll på o trixa o fixa o försökte slänga mapparna, o göra nya, men det slutade på samma sätt hela tiden... så jag tänkte aja, ja slängde en av dom o kastade in allting i den mappen som ja hade kvar. sen höll ja på ännu o försökte fixa o trixa, o till slut hade jag tre(!) mappar med samma antal objekt och (till synes" samma filer inuti... nu förstår jag att så kan inte vara fallet, eftersom hdd'n rymmer 250 gb, innehållet på hdd'n motsv. 150gb(150 x 3 = för många gb) .

jag fortsatte o böka och mitt i mitt experimenterande så tog jag en bild från macen och la i en av mapparna, och sim sallabim så innehöll alla tre mappar endast(!) denna fil, resten verkar vara puts väck...

en kompis(macägare) trodde att filerna kanske bara va dolda, och rekommenderade mig att installera tinker tool och sen m..h.a detta visa dolda filer... jag skulle sen i samband med detta tömma min papperskorg, och blev lite fundersam när den började tömma ca 18 000 objekt(jag hade slängt en gammal installation av tinker tools i soptunnan), och reagerade över det aningen stora antalet filer... jag avbröt tömningen och här sitter jag nu...

jag såg att HDD'n fortfarande hade ca 150gb använt, så datan finns fysiskt kvar på den, men efter min olyckliga tömning av papperskorgen så hann jag radera 50gb... men fortfarande, 100gb finns att rädda..

som sagt, 90% av de saker jag har på hdd'n är bara skit och ingenting jag bryr mig om, kruxet är att de andra 10% är saker(läs:bilder motsv!) jag bryr mig om!

HJÄLP!!!! =(

p.s folk som ska predika över att jag har gjort fel som inte haft någon bättre form av backup på mina bilder undanbedes! d.s

Prova diskwarrior...

Ursprungligen av Emanuel L:

Prova diskwarrior...

okey... såg bra ut, men det kostade ju nästan 1000 spänn oxå, kanske är en kostnad man får betala för att få tillbaka bilderna... men ingen som vet om något billigare(läs:gratis....) program??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-01 19:10

När man tömmer en papperskorg så finns alla data kvar på hårddisk skivan.
Men man får inte forsätta att experimentera på hårddisken (data kan bli överskriven)
Det är att se till att ha en recover program som räddar allt till en annan hårddisk. DataRescue är mycket bra.

1
Bevaka tråden