Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kombinera två iTunes bibliotek

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag har en fundering. Är det möjligt att på något vis köra två iTunesbibliotek, en som jag har på laptopen med lite grundmusik och en som jag kör från den externa hårddisken? Saken är den att jag vill att iTunes ska köra från bägge biblioteken samtidigt, inte bara köra med två bibliotek och växla mellan dem. Jag tänker att fler än jag borde känna att det vore en vettig funktion då många kör med extern hd i dessa dagar.

Alltså, varför bara inte ha ett bibliotek, men när externa HD'n inte är inkopplad hittar och spelar iTunes inte låtarna(de som inte tillhör din "grundmusik") som är inlagda i biblioteket från den. Resten spelar iTunes som vanligt.
Om du orkar kan du ju göra en playlist av all musiken du har på laptopen och använda den som "grundmusikbibliotek". Dvs, du gör en ny playlist och drar låtarna från resp mapp in i den och du kan välja alla bläddringslägena BARA inom den playlisten, medan låtarna även finns med i det stora kompletta biblioteket.
Frågor?

Men om jag bara kör från ett bibliotek så kommer ju iTunes att klaga när den inte hittar filerna som finns där. Jag hoppades mer på att det skulle finnas någon lite pryl som fixade den biffen. Men det kanske får bli så om ingen annan råkar veta något annat sätt.

Klaga?
iTunes skannar ju biblioteket och genererar ett utropstecken("!") framför de spår som inte finns tillgängliga för tillfället. Om du försöker spela dem kommer en ruta upp ang detta, ja. Men du borde väl minnas vad som är din "grundmusik" och helt enkelt inte spela dem i detta läge?
Men...
Varför gör du inte en playlist som jag förklarade i alt. nr två innan - en som du kallar tex "Grundmusik" och innehåller all musik från laptop-HD'n och inget annat? Då har du ju precis det biblioteket du frågade om från början. Testade du överhuvudtaget innan du skrev andra inlägget? DET är ju den "pryl som fixar detta".

Haha. tagga ner. Jag har sagt att jag ska prova ditt förslag, men som sagt, inte riktigt vad jag var ute efter. Ta inte illa upp

Men, alltså...
Vad var du ute efter?
Ett bibliotek som är stort som innefattar filer från två olika hårddiskar, varav en du inte kommer ha med/ha inkopplad alltid - kombinerat med att du kan "skala ned" biblioteket till att enbart innehålla det som finns på din inbyggda HD?
Hur skulle Apple kunna lösa det på ett bättre/smidigare/annorlunda sätt än det jag beskrivit?
Förutom att kanske enbart döpa det till något annat("Bibliotek 1", "Bibliotek 2", "Kombinera bibliotek" osv...). Funktionen skulle ju vara precis densamma.

Det jag är ute efter är en sorts tredjeparts modul till iTunes som kan få iTunes att köra två bibliotek samtidigt, ett standardbibliotek och ett extra bibliotek som jag har på den externa hdn. Den ska helst också känna av när extrabiblioteket finns tillgängligt och då "slå på" funktionen. Nu måste man välja bibliotek. Och jag vill helst inte behöva göra spellistor för det, men som sagt. Startade denna tråd för att höra mig för om det fanns något sådant, men ingen har postat något som liknar det jag beskriver så jag antar att det inte finns. Så det får alltså bli din lösning.
Tack för tipset.

Ha en itunes-server som du bara startar och ansluter till när du har den externa disken ansluten? http://www.deleet.de/projekte/daap/daapd/

Installationsguide för os x: http://forums.macosxhints.com/showthread.php?t=22145

Detta är kanske en lite väl geekig lösning. Men tänkte upplysa om det som ett alternativ i alla fall.

OK, jag är lat, det erkänner jag. Jag har inte orkat läsa igenom diskussionen i detalj, men jag tänkte i alla fall berätta hur jag gör. Förhoppningsvis glädjer det någon.

Jag använder programmet "Sync standard". (Finns också easy och pro).
Dom två "iTunes music" mapparna synkroniseras och får samma innehåll.
Detta gäller ju då tyvärr inte biblioteken i programmen.
Men, med Spotlight hittar man ju lätt låtar som synkats till mappen men ännu inte spelats. Då är det ju bara att klicka på låten så hamnar den i biblioteket.

Ja, så gör jag i alla fall.
Det vore ju bra om .mac kontot kunde synka biblioteken precis som man gör med safaribokmärken och adressboken.
Det kan ju inte vara svårare än så.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-30 01:31

Jag har också varit ute efter samma sak. Problemet med ett bibliotek är att har Itunes en gång inte lyckats hitta en fil så kommer filen inte tillbaka automatiskt bara för att man ansluter hårddisken där den finns. Att hålla på och göra playlists har jag testat men blir alltför meckigt då jag ofta lägger till ny musik då den externa hårddisken inte är med. Sen är ju faktiskt Itunes funktion att sortera biblioteket väldigt bra men det funkar ju inte om man vill kunna ha biblioteket uppdelat på två diskar..

1
Bevaka tråden