Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag till nytt forum: Vintage på /mac

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu sitter jag med en gammal SE/30 och har fått blodad tand.

Önskar att det fanns ett litet vintage-forum på /mac för alla macar innan G3 t.ex. Ett 68K forum är nog aningens för smalt för att ha bärkraft. Det är dels en fråga om modellbeteckningar som inte rimmar med iBook/MacBook eller PowerMac/Mac Pro och äldre mjukvara i största allmänhet.

Det skulle rimma väl med hur vi upplever gamla macar, att de trots att de är gamla kan vara bra produktivitetsmaskiner eller i alla fall roliga att äga.

Vad säger ni? Gammal mac rostar aldrig!

Ja, det vore trevligt.

Då kanske någon kan berätta vad jag ska göra med min Apple // Europlus förutom att inte orka spela alla spel jag har till den.

Ursprungligen av TZW:

Ja, det vore trevligt.

Då kanske någon kan berätta vad jag ska göra med min Apple // Europlus förutom att inte orka spela alla spel jag har till den.

Jag kan berätta vad du ska göra med den - ge den till mig

  • Medlem
  • 2007-04-01 19:48

Mycket bra idé i mina ögon. Får se vad 99mac-moderatorerna/administratorerna tycker, jag gillar tanken som sagt.

/Janne, håller sig till 99musik-delen

emulatorer

Jag är FÖR den idén, ifall emulatorer av gamla maskiner får vara med.
Det fanns en Playstation emulator för 7 år sedan. Vart tog den vägen?
Jag vill spela Rayman!

Jag har också en Amiga emulator och alla disketter i en zip/rar fil som jag inte har vågat dra i gång än...

Det blir nog min död.

(eller oxo diskuteras sånt under "Mjukvara". Inte vet jag.)

Ursprungligen av the örjan:

Det fanns en Playstation emulator för 7 år sedan. Vart tog den vägen?

http://emulation.victoly.com/psx/ ?

Nice projekt: http://apptree.net/macsex.htm

Från en sak till en annan, jag PMar Björnström och ber honom kolla den här tråden.

Redglittercoffin - du kanske ska ta över det här kontot?

http://my.mac.se/30/

Ursprungligen av Björnström:

Redglittercoffin - du kanske ska ta över det här kontot?

http://my.mac.se/30/

Tjusigt, tjusigt. Finns inget som gammal marknadsföring på språk man inte förstår

Nu till saken Björnström, tycker du att man skulle kunna skapa ett Vintage-forum?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-06 19:47

Jag tror inte det finns tillräckligt med trådar och frågror för att dra upp ett Vintage-forum. För några veckor sedan var det en som requestade ett NeXTStep-forum. Visst, man skulle kunna ha ett Vintage för allt gammalt, men nä, om du vill snacka retro finns det säkerligen plats i Allt om mac eller i ett hårdvaruforum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-10 23:22
Ursprungligen av Sidde:

Jag tror inte det finns tillräckligt med trådar och frågror för att dra upp ett Vintage-forum. För några veckor sedan var det en som requestade ett NeXTStep-forum. Visst, man skulle kunna ha ett Vintage för allt gammalt, men nä, om du vill snacka retro finns det säkerligen plats i Allt om mac eller i ett hårdvaruforum.

Fanns det ett bra Vintageforum skulle jag vara aktiv.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-11 10:17
Ursprungligen av calle:

Fanns det ett bra Vintageforum skulle jag vara aktiv.

Alltså oftast startar man inte en forumkategori och låter den fyllas. Om det kommer tillräckligt med trådar om vintage så ser vi som driver siten att det kanske är värt att satsa på. Men hur många trådar kan det komma i månaden som handlar om gamla macar och produkter från 80-talet. Kan det komma tillräckligt för att få fart på en hel subkategori?

Kanske att OS9-forumet så småningom kan döpas om till Vinrage och ta hand om alla ämnen som nämnts ovan. Tyvärr har ju inte Low End Mac något forum, bara mejlilistor.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-11 11:00

Räkna in mig på ett vintage-forum. Skriv upp mig som moderator

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-11 14:12

Kul!

Jag vill också ha ett vintageforum!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-11 16:40

Kul att så många vill ha det, men frågan är fortfarande, klarar ett sådant forum ca 10-30 trådar i månaden i omlopp. Finns det saker att diskutera som inte går att diskutera i tex OS 9 eller Allt om mac-forumet?

FInns det innehåll nog för ett sådant typ utav forum? Eller kommer det bli ett forum med 2st trådar i, och sedan händer inget mer? Räcker det inte med Allt om mac då? Eller om det handlar om en gammal powermac, lägga diskuteringen i Powermac-forumet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-14 23:31
Ursprungligen av Sidde:

Kul att så många vill ha det, men frågan är fortfarande, klarar ett sådant forum ca 10-30 trådar i månaden i omlopp. Finns det saker att diskutera som inte går att diskutera i tex OS 9 eller Allt om mac-forumet?

Nu är behovet större än någonsin, jag petade igång min gamla 6100/66 i helgen och upptäckte att jag inte klarat sista 3 banorna i 3 in three. Jag sitter tokfast på näst sista, i ett vintage-forum hade jag kunnat skrika ut min nöd

Även om antalet trådar per månad förmodligen blir lågt tycker jag ändå det har sina poänger. Frågor kring exempelvis 15 år gamla PowerBooks (som faktiskt förekommer då och då) försvinner lätt i mängden och blir obesvarade i PB-forumet; i ett separat "Vintage"-forum skulle såna frågor slippa trängas med annat.

Johan_tanyings idé om att slå ihop det med det alltmer slumrande OS 9-forumet var väl inte så tokig? Det skulle ju kunna bli ett trevligt hårdvaru- och mjukvaruforum där allt möjligt halvgammalt dryftas. Eller blir det ramaskri bland OS 9-användarna då?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-28 10:37
Ursprungligen av Samuel K:

Johan_tanyings idé om att slå ihop det med det alltmer slumrande OS 9-forumet var väl inte så tokig? Det skulle ju kunna bli ett trevligt hårdvaru- och mjukvaruforum där allt möjligt halvgammalt dryftas. Eller blir det ramaskri bland OS 9-användarna då?

Jag tror att det borde fungera. Många avf rågorna runt vintage-macar lär ju ha med OS 9 eller tidiagre att göra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-28 11:43

Ptja, min PowerMac G4/350 är ju närmast vintage, och det är en underbar maskin. Jag kör 10.3 i den och det rullar, funkar jättebra med de program jag gillar att köra. Man fårnteva för kräsen alltid. Den var helt i nyskick och jag gav 900:- inklusive 21"-skärmen till, till synes närmast aldrig använd. Det var inte så dumt!

Fy 17! Rekord i prisvärdhet skulle jag vilja säga!
Men jag har en G3! Kan man köra OS X på den?

Förresten. Nån som vill köpa min G4 Dual 450 GHz?

Det beror på vad det är för G3a. De beiga ska man officiellt inte kunna köra OS X på, men det går med Xpostfacto. Blådåren, däremot, funkar utan tillägg.

Jag skulle kunna tänka mig att köpa den, beroende på vad den kostar. Vet inte heller helt säkert att jag har några pengar.

Hur ska man definera Vintage? Tiden innan El Jobso kom tillbaka till Apple? Beige?

Jag vet inte varför folk ville ha ett NeXTStep-forum här, tycker inte att det räcker som anledning nobba Vintage. Jag menar, alla som har haft en NeXT kan ju räcka upp en hand... okej.. nej.. inte så många.

Jag tycker att vintagegränser går vid de beiga datorerna. I och med Blådåren så är vi inne i modern tid.

Men det är bara vad jag tycker, då.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-28 23:09

Jag har nu fört en diskussion med Björnström om att öppna ett Vintage-forum, men mina argument tog slut direkt.
Att byta namn på OS9-forumet till Mac OS Classic var det enda jag faktiskt hade argument för. Men vart ska hårdvaran läggas?, det finns inte tillräckligt med trådar för att fylla ett sådant forum. Behövs hårdvaran? Och finns det pre os9-frågor?

Ni måste komma med bra argument och en bra lösning för att det ska gå och genomföra. För Björnen blev inte direkt intresserad utav mina förslag.

Ursprungligen av Sidde:

Jag har nu fört en diskussion med Björnström om att öppna ett Vintage-forum, men mina argument tog slut direkt.
Att byta namn på OS9-forumet till Mac OS Classic var det enda jag faktiskt hade argument för. Men vart ska hårdvaran läggas?, det finns inte tillräckligt med trådar för att fylla ett sådant forum. Behövs hårdvaran? Och finns det pre os9-frågor?

Ni måste komma med bra argument och en bra lösning för att det ska gå och genomföra. För Björnen blev inte direkt intresserad utav mina förslag.

Jag tänkte mig "Vintage Mac OS & hårdvara". Schampo och balsam i ett. Alla Macar fram till de färgglada och System 1-7.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-29 09:12
Ursprungligen av Sidde:

Men vart ska hårdvaran läggas?, det finns inte tillräckligt med trådar för att fylla ett sådant forum. Behövs hårdvaran? Och finns det pre os9-frågor?

Vi kan ju göra som i macbook-forumet, vi kör alla frågor om och om igen.

"Hjälp, min diskett har fastnat, hur får jag ut den?!"
"MIna ikoner på dokument har försvunnit, vad ska jag göra?"

Allvarligt talat så är det väl hårdvaran som är intressant att diskutera, hur man håller liv i den osv samt intrikata tekniska diskussionerna om skillnaderna mellan en IIcx och en IIci, en jag håller med om att det kanske kan bli rätt smalt.

Pre OS 9 är väl intressant av samma anledning även om jag inte tror att det blir någon våldsam trafik där heller. Frågan är ju om det måste vara det? Less is more, liksom

Ursprungligen av rhesus:

Vi kan ju göra som i macbook-forumet, vi kör alla frågor om och om igen.

"Hjälp, min diskett har fastnat, hur får jag ut den?!"
"MIna ikoner på dokument har försvunnit, vad ska jag göra?"

Allvarligt talat så är det väl hårdvaran som är intressant att diskutera, hur man håller liv i den osv samt intrikata tekniska diskussionerna om skillnaderna mellan en IIcx och en IIci, en jag håller med om att det kanske kan bli rätt smalt.

Pre OS 9 är väl intressant av samma anledning även om jag inte tror att det blir någon våldsam trafik där heller. Frågan är ju om det måste vara det? Less is more, liksom

"Min kompis säger att jag måste bygga om skrivbordet, hur gör man?"
"Var kan jag ladda ner senaste Internet Explorer?"
"Jag installerade nya typsnitt och nu är min dator helt konstig."

Allvarligt talat tror jag att det blir mer trafik än vissa andra forum. Tycker alltid att det blir ganska mycket aktivitet kring trådar om gamla macar. Nostalgi är en stark känsla.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-29 02:37

Äsch, ta alla macar som ingen bryr sig om längre helt enkelt. Jag tycker alla pratar om MacPro å MacBook mest hela tiden...

Flickan-med-svavelstickorna-forumet? För alla med macar i sista flämtningen?

1
Bevaka tråden