Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags för Apple att berätta vad "top secret features" i Leopard är

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Alla andra verkar ha en egen tråd om Leopard så nu är det min tur.

Nu är jag riktigt less på att Apple inte ens kan berätta vad de där "top secret" funktionerna i Leopard. Vista är lanserat och många börjar bli less på att vänta.

Varför ska det vara så svårt för Apple att klämma ur sig mer information? Dras de med förseningar eller vad?

Inget de visat hitills är särskilt upphetsande. Ok, Timemachine verkar trevligt men resten är knappt ens värt en gäspning. Mallar i Mail.app? Vad ska det vara bra för?

Nej nu får det vara nog med tystnad. Nu är det dags att visa upp!

  • Medlem
  • 2007-03-31 21:28

Vad har ni för gissningar? VAd tror ni dessa överaskningar är?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-31 21:48

Du Rickard är ett levande exempel på att uppbyggning på något bra fungerar...

Ursprungligen av Adzam 1:

Du Rickard är ett levande exempel på att uppbyggning på något bra fungerar...

Om du med fungerar menar antiklimax så har du rätt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-31 23:09

Jag hoppas på en ny banbrytande UI eller åtminstonde en helt ny OS X tema. Det lär ju vara något så stort som det som ligger och försenar allting...

Jag hoppas verkligen på en helt ny Finder! Den har ju inte ändrats mer än lite utseendemässigt sen 10.0. Lite mer likt PathFinder hade jag önskat. Att man kan få välja användarnivå på sin Finder hade ju varit ännu bättre...
Men vad jag har förstått så har det ju inte seedats ut något nytt till utvecklarna på ett tag nu så jag gissar på att de (Apple) som bäst håller på att implementera de coola, nya och übersecreta funktionerna.
Jag, hypad? Nääää

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-31 23:17

Jag tror och hoppas att utseenden bygger på iTunes/iPhone/Cowerflow looken. Med detta menar jag lila detaljer blandat mad svart och blåa nyanser.

Ursprungligen av Adzam 1:

mad svart

mad svart ftw!

Citat:

Jag hoppas bara de har något överhuvudtaget..

absolut.

jag väntar med mitt macbook-köp tills efter leopard.
inte för att jag är för snål att köpa det separat, utan för att om inte leopard är tillräckligt mycket bättre (än 'allt annat') köper jag hellre en vaio.

Ursprungligen av gabriela:

inte för att jag är för snål att köpa det separat, utan för att om inte leopard är tillräckligt mycket bättre (än 'allt annat') köper jag hellre en vaio.

Coolt! Då är vi två om det. Jag köper nog iofs en Vaio oavsett.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-01 13:27
Ursprungligen av gabriela:

mad svart ftw!

absolut.

jag väntar med mitt macbook-köp tills efter leopard.
inte för att jag är för snål att köpa det separat, utan för att om inte leopard är tillräckligt mycket bättre (än 'allt annat') köper jag hellre en vaio.

Vafö' en Vaio? Jag trodde du skulle skriva att du skulle köpa en MB när den säljs ut för att ge plats för de nya.

Jag hoppas bara de har något överhuvudtaget.. Och framför allt något som är värt all hype som de sett till och bilda.

ZFS fullt ut

Att de inte har släppt något om dessa funktioner beror nog på att de har bokat in något visst datum när de tycker det passar för att få rätt uppmärksamhet. Antagligen blir det i samband med att de släpper ny hårdvara.

Om de hemliga funktionerna nu är så mycket att hurra för? Jag har ingen gissning om huruvida det blir antiklimax eller något värt att höja på ögonbrynen åt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-01 01:01

Jag tror att det faktum att ZFS har synts till i betor, Time Machine kräver en hel del slugheter bakom ett simpelt UI och att findern passerat bäst-före för länge sedan gör att konceptet runt filer/diskar kommer uppdateras ordentligt.

Att sen det är något som Windows ligger efter med (tanken var väl nytt filsystem till Longhorn/Vista men så bidde det inte) gör ju lätt man framhäver att OS X är framtidens system medan Window (fortfarande) är efter trots splitter nya Vista.

Det skulle ju kunna vara något nytt som ingen har tänkt på och helt plötsligt blir ett måste men jag har svårt att se att man börjar nyttja ZFS utan anledning i OS X...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-04-01 09:37

Tror för en gångsskull inte på hypen. Tror inte det blir med fantastiskt än vad t.ex. Dashboard är. Jag tillhör dessutom den skaran som inte tror de ändrar utseendet nämnvärt. De tar nog bort metal-looken från finder och safari, men mycket mer än så tror jag inte det är.

Den största av dessa "superfeatures" har säkert att göra med iPhone-integreringen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-01 09:43

Saker som pekar på nytt gränsnitt är:

1. Ny iTunes look (brukar iaf resultera i nytt iLife-tema, men i år kom det inget nytt sådant - invänta leopard?)
2. iPhones look känns som en utbyggnad av iTunes tema, med mycket svart, lila och blått.
3. Många funktioner som redan har visats upp bygger på detta gränsnitt (Time Machine, Spaces, Cower Flow).
4. Inbjudan till WWDC 2007 kändes väldigt iTunes om ni frågar mig.
5. Många knappar och sidor på Apples hemsida bygger på element från iTunes store och liknande (kolla shuffles hemsida tex).

Det är vad jag tror på iaf.

Bättre att dra ner sina förväntningar än att bygga upp den till ouppnåeliga.
För då spelar det ingen roll vad än Apple gör för då kommer vi som vanligt få en kör som skriver:
"Jag är sååååååå besviken!!!!".

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Bättre att dra ner sina förväntningar än att bygga upp den till ouppnåeliga.
För då spelar det ingen roll vad än Apple gör för då kommer vi som vanligt få en kör som skriver:
"Jag är sååååååå besviken!!!!".

Och på vilket sätt är det konstigt att folk blir besvikna när Apple själva bidrar till en enorm hype? När man lovar "Top secret" är det väl inte undra på att det skapas förväntningar?

De allra flesta människor är av naturen nyfikna och när man inte får veta allt är det klart som sjutton man börjar spekulera och skapa sig förväntningar. Det gör du också även om du inte vågar erkänna det.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-04-01 10:34

Vaio i all ära. Jag hade en TX1 innan, otroligt liten och lätt. Tyvärr så är det som vanligt med märkes-pc. Fullständigt fullastade med skit för att man skall få det att fungera. Konstiga brännarprogram, DVD-spelare, antivirus, sonys mediacenter-tjohejs osv. Visserligen kan man ju göra processen kort med dem genom en fräsch windows-installation men då brukar många av "featuresen" bli lidande.
Nä, jag väntar mig inget av Leopard mer än lite bättre stabiblitet och kanske lite bättre "snappighet" i Findern som har en tendens att vara lite "hängig" ibland. Jag behöver inga flashiga 3D-interface eller "nya koncept" för att hantera filer och mappar. Huvudsaken är att det fungerar, och fungerar bra. Det är ju därför man väljer mac!

Bollman beskrev just mina förväntningar i sista stycket alldeles perfekt.

Däremot hoppas jag gigantiska kliv på OS X Server sidan. Mycket att önska där.
Vitualisering är en sak... Apple har ett sådant guldläge med OS X server som de inte utnyttjar. Dumma iPod.

Jag hoppas att det inte blir några UI-grejer från AppleTV till Leoparden. Svart, blått och lila är ansträngande färger om man faktiskt ska jobba med sin dator. Jag börjar långsamt vänja mig vid iTunes 7, det är skönt att aqua-gelén verkar vara på väg ut men jag vill inte ha en massa svart överallt. Murrigt och jobbigt: svart sopsäck. UNO is the shit.

Frågan är varför man ska hetsa upp sig över att Apple inte säger något, det är ju bara klassiskt manér från deras sida.

Den största och hemligaste nyheten är att varningsrutan som dyker upp när man ändrar en filändelse går att välja om man vill visa eller inte.

macbooken är egentligen lite för bulkig för min smak, men om apple lagar de värsta av mina hang ups i mac os till leopard så kan jag leva med lite extra vikt i bagaget.
om inte kör jag som sagt hellre en mini-vaio (eller mots) med någon tråkig linux-variant i.

Skulle inte Sony sluta med Vaio?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-01 18:19

Dator är dator. Helt enkel en hårdvara. Spelar inget roll Mac/PC.

Det är självaste operativsystemet som är viktigaste.
Windows känns 90-talet och Vista har 100 % draget från 90-talet !
Jag har Vista....

Leopard är anpassad för 2000-talet och framåt. Heja Apple !
Att prata om Vaio ? Då fastnar man kvar i 90-talet ! !

Se framåt och våga prova !

Tror inte på ett skit egentligen. Möjligtvis en revolutionerande ny miniräknare ellr klocka eller något annat menlöst som Apple bestämmer är livsnödvändigt.
Det jag önskar mig mest just nu är enkla kluster med 2 eller flera macar. Skulle vilja köpa en till mac mini o utnuttja som en logisk dator. 4 kärnor, raid, 2 dvi-utgångar, 4gb minne. Skulle vara mums.

  • Medlem
  • 2007-04-04 10:58

*skickar lite pepp till Code Red* Cheer up mate!

Att Spotlight faktiskt fungerar vore ett plus...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-04 11:36
Ursprungligen av johan_tanying:

Att Spotlight faktiskt fungerar vore ett plus...

Och det gör det inte?
Jag söker i PDFer och Mail vardagligen genom spotlight och det fungerar verkligen till 100%. Tror inte det kan bli effektivare än det är.
Söker på ett stycke. inom 3 sek är alla PDFer uppe med det stycket, öppnar och den öppnar och markerar det exakta stycket i PDFen. Samma gäller mail.
Hur fungerar det inte? Är det en bug? Har du problem med din installation? Isånnafall är det väl inget de ska fixa till Leopard utan något du själv fixar genom installera om

Ursprungligen av Sidde:

Och det gör det inte?
Jag söker i PDFer och Mail vardagligen genom spotlight och det fungerar verkligen till 100%. Tror inte det kan bli effektivare än det är.

Spotlight må vara duktig på att hitta saker inne i pdf-er, det tror jag säkert. Men att hitta filer som man vet namnet på - och man vet existerar - har Spotlight förbanne mig besvärligt för ibland. Och jag är inte ensam, finns flera klagotrådar i detta ämne.

Tacka vet jag bulle-F. Hittade inte saker inne i dokument men filer hittade den...

Bevaka tråden