Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur skriver jag < i windows?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur ställer jag in så att < tecknet funkar i windows på min macbook. nu kommer § istället. lite lätt frustrerade om man kodar
tack på förhand

Jag undrar samma sak! Detsamma gäller andra specialtecken som [ , { etc.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-30 18:52

På min MBP har '<' och '§' bytt plats.

'[' är på 'ctrl-alt-8'
'[' är på 'ctrl-alt-9'

'{' är på 'ctrl-alt-7'
'}' är på 'ctrl-alt-0'

Och mina damer och herrar: pipen är på 'ctrl-alt-§'

Senast redigerat 2007-03-30 19:04

Det är som Wire säger, de har bytt plats. Nattens uppdatering av Boot Camp, till version 1.2, påstods ha fixar för svenskt tangentbord, så glad i hågen uppdaterade jag, men inte fasen löste det problemet.

Istället bet jag i det sura äpplet och skapade en korrigerad layout, där de två tangenterna fick byta plats (så att de blir rätt).

Till gagn för mänskligheten postar jag nu denna korrigerade tangentbordslayout och en installerare. Notera dock att efter att ni kört installeraren så måste ni gå in under kontrollpanelen i Nationella inställningar och välja "lägg till" språk, i listan som ni får upp kommer det nu att synas en Svensk (Apple) Custom och det är den ni ska lägga till.

Välj den sedan som förstahandsval.

Observera dock att ni bör ha kvar ursprungslayouten, för med ett externt windows-tangentbord fungerar den som det ska, det är bara Apples egen hårdvara som Apple inte lyckats fixa.

Suck! Allt ska man behöva göra själv

  • Medlem
  • 2007-03-31 10:48

Tackar Richard! Funkar guld.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-07-12 16:25

Vilken kille! 99mac när det är som bäst!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-24 11:33

Hej!
Jag har upplevt liknande problem som er andra när det gäller teckenuppsättningarna mellan Mac OS och Windows, men inte i samband med att jag kört Windows via BootCamp eller så (har inte kommit till skott och testat det ännu), utan i samband med att jag kör Microsoft Remote Desktop Connection (RDC) och ansluter till en Windows-maskin. Det är samma problem i både 2.0-betan och tidigare version av RDC.

Genom att installera Richards special-layout på Windowsmaskinen och switcha till den tangentbordsinställningen när jag är inloggad via RDC fungerar det bra - de specialtecken man förväntar sig dyker upp när man trycker på tangenterna. Nästan... Återkommer till det strax.

Kan tillägga att jag provat att köra med CoRD, och där fungerar tangentmappningen klockrent, men tyvärr uppstår lite andra problem som gör att jag hellre kör RDC just nu. Kanske finns det andra klienter att använda sig av? Men jag känner bara till RDC och CoRD.

Hur som, det jag saknar i Richards specialare (stort tack för den förresten) är en mappning av pipe-tecknet '|'. Det ska ju finnas på ctrl+alt '<', men dyker inte upp där, och jag hittar inte det någon annanstans. Lätt frustrerande! Kan någon kanske hjälpa till där så vore jag evigt tacksam. Har ingen koll på hur man åstadkommer en egen keyboard-layout på det sätt som herr Rönnbäck gjort.

/Ola

MS RDC: http://www.microsoft.com/mac/otherproducts/otherproducts.aspx?pid=remotedesktopclient
CoRD: http://cord.sourceforge.net

Gör en lista på vilka tecken som ska vara var så ska jag försöka hitta en lucka att göra en uppdaterad layout på

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-27 08:44

Min lista blir väldigt kort, eftersom jag endast saknar pipe-tecknet. I övrigt verkar layouten vara väldigt komplett.

• För ctrl + alt + '<' ska det bli '|'.

Då inget annat tecken finns för just den kombinationen i aktuell layout för närvarande, behöver det inte flyttas något tecken till annan position i layouten.

Det finns säkert andra tecken som skulle kunna läggas till i layouten, men det är förmodligen såna som man använder så pass sällan att det går lika bra med att foga in dem med till exempel PopChar för Windows eller genom att använda teckenkoderna direkt, dvs alt + <ascii-kod> på numeriska tangentbordet. Till exempel blir alt+0187 och alt+0171 typografiska citationstecken '»' respektive '«'... Men för mig som jobbar med shell-kommandon lite då och då är pipe-tecknet ganska så livsnödvändigt. Ok en lätt överdrift, finns viktigare saker i livet, men ändå...

1
Bevaka tråden