Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dölja eller koda mappar

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-28 22:39

Hej!

Jag undrar bara om det finns någon inbyggd funktion i OS X för att dölja mappar. Precis som i windows "Visa inte dolda filer och mappar".

Eller kanske till och med nått sätt att sätta lösenord på mappar. Eller då behövs kanske ett extra program och isåfall är det någon som har något tips på nått bra sånt program.

Tack på förhand

Sätt en punkt före namnet så blir mappen dold. Detta måste du dock göra i terminalen med kommandot
mkdir .dold
Detta skapar en dold mapp med namnet dold i den mapp du befinner dig i.

En enkel "fusklösning" är att gömma mappen inne i ett programpaket som utger sig att vara en mapp a la LameSecure. Lätt att kringgå för den datorvane, men stoppar nog de flesta, http://www.99.se/mac-os-x/209032-skydda-mapp-med-loesenord.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-29 16:49

Men om man göra då som tindanos skrev mkdir .dold hur hittar jag själv den mappen sen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-29 19:06

$ mv .dold synlig

och när du är klar gömmer du den igen...

$ mv synlig .dold

...annars tycker jag att du kan skapa en krypterad skivavbild i programmet "skivverktyg". Det blir precis som en lösenordskyddad mapp, fast säkrare.

Vill du he säker men lite omständig/inte helt blixtsnabb lösning: välj terminalen eller krypterad skivavbild. Vill du ha en snabb men inte särskilt säker lösning (skyddar dock från allmänt snokande och "ögonblickstillfällen") väljer du LameSecure.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-30 08:48

Man kan ha lite kul med detta. Man gör en mapp i Terminalen och kallar den för ".Dold", den syns då inte i Finder. Sen skriver man i Teminalen "open .Dold" då öppnas mappen i Finder!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-30 13:38

Eller direkt i Finder:
Gå->Gå till mapp... (äpple-skift-G)

Skriv in ~/.dold (~ är din hemma-mapp)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-31 01:22

Tack så mycket grabbar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-31 18:57

Har kommit på en sak dock. Nackdelen med att öppna mappen via äpple+skift+G är att nästa gång du öppnar finder o trycker det så står där redan mappnamnet. En person som då vet om detta kommando kan ju rätt lätt kolla iallafall en av dem dolda mapparna. Den som man var inne i senast.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-31 22:05

Gör ett Applescript som öppnar den mappen och spara det som ett program.
Ev med en lösenordsfråga som är sparat i scriptet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-01 12:13

Sen jag bara har haft min iMac i 1 månad o aldrig kört OS X så har jag ingen koll alls på att göra script

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-01 15:16

Jag har gjort följande mapp som du kan läsa om på nedanstående url...

http://www.macworld.com/2006/10/secrets/decmobilemac/index.php

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-01 17:25

OMG... tack som fan jerico. Det var både lätt o känns absolut tillräckligt säkert för mina grajer. Sen både lättåtkomligt och lättmanövrerat.

If you would be a girl i'd kiss you.

Tack ni andra också för visat intresse.

Edit: Hur raderar man en sån "skivbild" man har gjort?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-01 19:05

Bara att radera som vilken annan fil som helst. Jag har ett par av varierande storlek där jag förvarar jobbgrejer som inte någon av polarna/flickvännen skall kunna snubbla in på. Sedan kan ju givetvis motiverade personer komma in precis i vad som helst, men man undviker att någon obehörig snubblar in på sakerna...

ha de

Går det att fixa så att ens krypterade skivavbild inte går att ta bort utan lösenord?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-03 03:03

Det fixar man genom att använda lösenord då man loggar in och att inte dela sitt konto med andra användare. Ge dem egna konton.

Lämna inte datorn inloggad. Se till att lösenord krävs för att lämna skärmsläckaren.

1
Bevaka tråden