Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken OS-X version ?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östhammar
  • 2007-03-29 21:30

Tänkte prova OS-X i en gammal iMAC 333MHz
Vilken "katt" ska jag ha ? Jaguar ??

Den har bara CD iallafall, de os-x jag sett är på DVD.

Och till sist, vart får jag tag på det ? (billigt alltså....)

Jaguar är såklart på Cd att ha så som även Panter(även om det finns panter på en DVD atta med). CD versionerna på Jaguar är 2 Cd's och Panter 3 Cd's. Panter kan du såkart köra med dina 333 Mhz men du måste minsta 160Mb Ram bättre är såklart mer dvs minst 256 Mb Ram.
Vad man ta tag i sånt? Lägg ut en annons te här på 99 mac .com

  • Medlem
  • 2007-03-29 22:29

Jaguar är lite buggigt och något långsamt, även om det är fullt användbart jämfört med tidigare versioner. Panther är bättre på alla sätt.

Panther alla gånger. Kompatibelt med nästan samtliga nya programversioner (vilket inte Jaguar är), stabilare och framförallt betydligt rappare. Jag gick över till OSX "på riktigt" först med 10.3 Panther på min PM G4 350MHz 768 MB RAM. Köpte Jaguar innan dess men körde trots allt OS9 95% av tiden då jaggan var så s-e-g... Med Panthern blev allt så mycket bättre att OS9 kunde överges nästan helt. Hastighetsskillnaden mellan Panther och Tiger på en så gammal maskin är inte lika uppenbar. Dessutom kan nog tigern inte installeras på din gamla maskin utan hack plus att den är mer minneshungrig än pantern..

Ju mer minne desto bättre. Annars blir det en ganska seg upplevelse oberoende av kattras. Försök maxa om du kan och har råd:

Citat:

RAM: 32 MB, expandable to 384 MB using SO-DIMM SDRAM (3.3V, unbuffered, 64-bit, 144-pin, 100 MHz or faster, 10ns) in two DIMM sockets (256 MB on top, 128 MB on bottom), top DIMM socket accepts 2" DIMM, bottom socket takes 1.5" DIMM
* The exact amount a Rev. A-D iMac can be upgraded varies from unit to unit. We have field reports of some models accepting 256 MB modules in both memory socket and reaching 512 MB - and other reports of early iMacs that won't work at all with 256 MB modules. There appears to be no way to know in advance whether a particular iMac will work with a certain sized memory module.

Läs mer om din iMac på www.lowendmac.com/imacs/imac-d.shtml

Man kan uppgradera en sån här gammal iMac till G4 läste jag. Vete sjutton om det är värt det, men ganska häftigt.
http://www.macworld.com/news/2007/03/29/daystar/index.php?lsrc=mwrss

1
Bevaka tråden