Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera MacPorts?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För det första: Ja, jag har sökt. Frågan i sig ligger väl någonstans i gränslandet mellan Unix-forumet och motsvarigheten för OSX, men jag väljer att lägga den här.

Nåväl, jag behöver på grund av orsak slänga in MacPorts på min MacBoook, men eftersom mina erfarenheter i Terminalen i princip är lika med noll, samtidigt som senaste versionen kräver installation där igenom, medför detta naturligtvis vissa problem.

Jag fann en installationsguide i MacPorts egen wiki som jag har följt så noga jag kunnat, fram tills dess att kommandot make install ska köras.
Programmet vill inte installeras i "/user/local" (vilket man också kan läsa i wikin), men hur tusan installerar jag det på ett lämpligare ställe?

Misstänker att lösningen är pinsamt simpel, men någon lösning finner undertecknad inte i varken wikin eller på google. Någon som har koll?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-29 21:01

Skriv sudo bash så du får rättigheter och gå sedan till installations katalogen och kör make install

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-29 21:44

Nja, du skriver enklast:

$ sudo make install

när du står i katalogen med den programvara som du vill installera. Du ska inte stå i installationskatalogen (/usr/local) för där finns ingen make-fil.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-29 21:47

Håller med att det är enklare och smartare med sudo make install. Tänkte inte så långt
Med installationskatalog menar jag naturligtvis katalogen där han installerar från.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-29 21:54

Nu läser jag också på wikin att just /usr/local ska undvikas. Dom förespråkar /opt/local. Men jag läser också att det finns färdigkompilerade binärer som du enkelt installerar med den medföljande installeraren. Och sedan fixar den en automatisk uppdatering till den senaste tillgängliga versionen om din inte var den senaste. Bra, va´?

Ursprungligen av frazze:

Nu läser jag också på wikin att just /usr/local ska undvikas. Dom förespråkar /opt/local. Men jag läser också att det finns färdigkompilerade binärer som du enkelt installerar med den medföljande installeraren. Och sedan fixar den en automatisk uppdatering till den senaste tillgängliga versionen om din inte var den senaste. Bra, va´?

Haha, att man inte tänkte så långt. Sitter fortfarande fast i Terminalen och försöker klura ut hur jag ska skapa en ".profile" (vilket också nämns i wikin). Installationen gick för övrigt bra, men "port"-kommandot funkar inte... än.
Finns det någon chans att jag kan installera om med en binär? Hur bör jag lättast gå tillväga?

...jaja, jag är ganska nybliven switcher, men ivrig att lära mig.

Testade att ladda hem den lite äldre versionen, DarwinPorts-1.3.1-10.4.dmg nu, men installeraren hängde sig. Den gamla (nyare versionen som jag mixtrade med i Terminalen först) installen kanske ligger och spökar?
Det kanske trots allt är lättast att editera den där .profile-filen som man skriver om i wikin?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-30 09:55
Ursprungligen av olyckan:

Testade att ladda hem den lite äldre versionen, DarwinPorts-1.3.1-10.4.dmg nu, men installeraren hängde sig. Den gamla (nyare versionen som jag mixtrade med i Terminalen först) installen kanske ligger och spökar?
Det kanske trots allt är lättast att editera den där .profile-filen som man skriver om i wikin?

Hmm, jag tror inte att ditt tidigare försök borde störa. Visst, du kan ju alltid radera /opt/local/* (eller /usr/local/<darwinport-prylar>) och köra en gång till. Punkt-profile-filen måste du editera oavsett vilken lösning som du väljer. Möjligen innehåller binär-installeraren funktionalitet för att fixa till den filen också.

Det enda väsentliga du behöver göra i ~/.profile är att sätta PATH-variabeln så att den hittar "port"-kommandot och övrigt som du installerar. Förutsatt att du installerade i /opt/local är det bara att skriva så här i teminalen:

echo 'export PATH=/opt/local/bin:/opt/local/sbin:$PATH' >> ~/.profile

Sedan ska kommandona fungera i alla nya terminalfönster du öppnar.

Hm. Börjar känna mig lite sådär pinsamt korkad. Två frågor:

1. Vart hittar jag .profile-filen? Enligt wikin behöver man ju skapa den (isådanafall vart?).
2. Hur editer jag textfilen? Antar att det bör göras genom terminalen också?

1. I din hemma-mapp. Det är möjligt att den inte finns från början, i vilket fall du får skapa den själv. Kommandot touch .profile skapar filen om den inte finns.

2. Med valfri texteditor, det finns editorer som du kör i terminalen, men det går lika bra med en grafisk. Exempel på texteditorer som körs terminalen är vi och nano. Starta dem med vi .profile eller nano .profile (om du gör det så behöver du inte skapa filen först med touch). Du kan även använda kommandot open för att öppna en fil med samma program som skulle ha körts om du dubbelklickat på den, open .profile öppnar därför troligtvis filen i TextEdit.

Sådär, ja! Det löste sig till slut! Jag tackar och bockar för all trevlig och tillika pedagogisk hjälp.

1
Bevaka tråden