Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X på flera datorer?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-03-29 15:48

Hej
Har inte blivet riktigt klok på hur et fungerar, om jag köper en bärbar/stationär dator så får jag med OSX skivorna så jag kan inst. det igen om så behövs. Men om jag sen köper en ny/stationär/bärbar kan jag då inst. det nya OS X på den äldre datorn med?

SÅ går det inte att göra eller "får" man inte göra så?

  • Medlem
  • 2007-03-29 16:58

Nej, det är ju en licens för en dator. De skivor du får med en dator är speciella för den datorn, Jag kunde tillexempel inte installera de skivor jag fick till en iMac G5 på en iMac G3. Men om du installerar på den nya och sen kör den där flyttassistenten så borde saken vara biff. Fast det är ju bara ett rent teoretiskt resonemang.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-03-29 17:57

hmm . . ok, tack för svaret i allafall !

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-29 19:17
Ursprungligen av bing:

Nej, det är ju en licens för en dator. De skivor du får med en dator är speciella för den datorn, Jag kunde tillexempel inte installera de skivor jag fick till en iMac G5 på en iMac G3. Men om du installerar på den nya och sen kör den där flyttassistenten så borde saken vara biff. Fast det är ju bara ett rent teoretiskt resonemang.

Nja, flyttassistenten flyttar väl bara allt utom själva OS:t? Om man läser i startfönstret för programmet så står det:

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-29 19:20
Ursprungligen av bing:

Nej, det är ju en licens för en dator. De skivor du får med en dator är speciella för den datorn, Jag kunde tillexempel inte installera de skivor jag fick till en iMac G5 på en iMac G3. Men om du installerar på den nya och sen kör den där flyttassistenten så borde saken vara biff. Fast det är ju bara ett rent teoretiskt resonemang.

Nej, en installations-CD för en dator är unik för just den modellen. Den enda installations-CD som går på alla modeller är den sk. retail-versionen som du köper separat i kartong. För att förtydliga mig så kan jag också säga att om du tar din retail-CD och installaerar på en G5 och sedan klonar den disken så kommer den inte att fungerar på en G3. Den kommer heller inte att fungerar OK på en annan G5-baserad Mac om modell och/eller hårdvarukonfiguration skiljer sig. Installationsprogrammet skräddarsyr varje installation för respektive dator.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-30 08:36
Ursprungligen av frazze:

För att förtydliga mig så kan jag också säga att om du tar din retail-CD och installaerar på en G5 och sedan klonar den disken så kommer den inte att fungerar på en G3. Den kommer heller inte att fungerar OK på en annan G5-baserad Mac om modell och/eller hårdvarukonfiguration skiljer sig. Installationsprogrammet skräddarsyr varje installation för respektive dator.

Det där stämmer inte riktig, har själv installerat OSX på en G5a och sen bara klonat den systemdisken till allt från G4 400MHz till G5 2x2GHz.
Så när systemet väl är installerat från en retailskiva så kan man i princip boota vilken Mac som helst på det.
Och ja, jag har licenser för alla min burkar, men bara en skiva.

Dom skivor som följer med vid köp av dator är däremot lite griniga på vad dom tillåter att man installerar på.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-29 19:23
Ursprungligen av basic:

Hej
Har inte blivet riktigt klok på hur et fungerar, om jag köper en bärbar/stationär dator så får jag med OSX skivorna så jag kan inst. det igen om så behövs. Men om jag sen köper en ny/stationär/bärbar kan jag då inst. det nya OS X på den äldre datorn med?

SÅ går det inte att göra eller "får" man inte göra så?

Nej, det går inte om det inte är samma modell på båda datorerna. Vidare så får du inte göra det då, även om inte varje CD är märkt med unikt serienummer, varje dator kräver en unik licens.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-03-29 19:59

ok, ja det gäller en Imac och en Mac Book som skall inköpas snart men lika bra att vänta med att köpa de samtidigt efter nya katten släppts då.

Men om jag förstod det rätt så om man köper OS separat så fungerar det till två olika nyinköpta datorer?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-29 21:38
Ursprungligen av basic:

ok, ja det gäller en Imac och en Mac Book som skall inköpas snart men lika bra att vänta med att köpa de samtidigt efter nya katten släppts då.

Men om jag förstod det rätt så om man köper OS separat så fungerar det till två olika nyinköpta datorer?

Men med nyinköpta datorer följer det alltid med OS X. Så jag förstår inte riktigt syftet med frågan...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-03-29 21:44

Jag skulle helst köpa den stationära redan nu, och den bärbara senare i sommar.
Men köper jag den stationära idag får jag dagens OS inst. så klart, men vill ha det kommande. Men om jag köper den bärbara senare i sommar har den nya katten släppts och tänkte att jag kanske då kunde lägga in det på den stationära.

Men fungerar det om jag köper det nya OS ét separat och inst. på både imn bärbara och min stationära? Observera att jag frågar om det GÅR, inte om jag FÅR O:-)

Köper du OS X separat kan du installera det på vilken Mac som helst och det går att installera på hur många Macar som helst. Men precis som du säger är det en helt annan sak om du får göra det.

Apple säljer även OS X i familjelicens där du får fem OS X-licenser till priset av mindre än två vanliga OS X-licenser.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-03-29 23:20

OK, tackar för det svaret ! Skönt att få veta

1
Bevaka tråden