Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express fråga

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-03-28 14:20

Ska fatta mig kort, jag har köpt en airport express och tänkte koppla den till stereon samt till en skrivare. Problemet är att jag vill dela skrivaren med min sambo som har en PC. Kan jag sätta en USB-hubb i expressen och sedan koppla in den i skivaren så vi kan dela på den? Och ifall det går att koppla in en hubb, går det i så fall att koppla in en extern hårddisk?
Tacksam för snabbt svar!

Går det inte och dela ut skrivaren med hjälp av Airport Express?

Tror inte det är möjligt att koppla in hubb och extern HD, vill du ha de funktionerna måste du köpa en Airport Extreme.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-28 14:39

Går att dela via nätverket men inte via hubb.

Yes!!

  • Medlem
  • 2007-03-28 14:59

Jag får det inte att funka med streamningen av musik. Lampan på Expressen lyser gult. Vad betyder det? Det framgår inte av instruktionsboken!
Har provat att reseta den men det händer inget. Tilläggas ska att den är installerad och klar. Men hur streamar jag musiken? Den är kopplad till en Linksys-router, måste det vara en airport-router? Enligt säljaren på Inlife i Stockholm skulle det inte spela någon roll. Och eftersom det är en speciell standard, 802.11g borde det funka på alla typer av router. Eller?
Och vart hittar jag alla dessa "avancerade inställningar" som man kunde göra? Hittar dem inte i verktygsprogrammen iaf!

HJÄLP!!!

Att lampan lyser gult står det om i instruktionsboken, jag lovar.
Funkar det utan router? Om ja, så måste du ändra inställningarna i routern.
Kommer inte riktigt ihåg var man hittar "avancerade inställningar", men mitt tips är att kolla en gång till, både i manualen och i Airport-programvaran.

  • Medlem
  • 2007-03-28 19:18
Ursprungligen av MagnusB:

Att lampan lyser gult står det om i instruktionsboken, jag lovar.

Ja du hade rätt. Måste säga att supporten från både Inlife och Apple:s egen support är riktigt värdelös! Fick ingen som helst hjälp med att lösa problemet. Så, efter nästan 5 timmar av oavbrutet meckande funkar det nu. Det som är ruttet är att det är ett eget nätverk, vilket gör att man inte kan stream:a och surfa samtidigt. Men det kanske går att skapa en brygga?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-28 20:41

Ja, jag kör en som en brygga. Försök lära dig lite om nätverk, så lovar jag att allt går lättare. IP, Ethernet, NAT, osv är egentligen ganska avancerat, och man skall inte förvänta sig att supporten kan lösa sånt. Hur som helst, stäng av NAT.

Man kan skriva ut med Randezvous på Window också, finns filer på Apples hemsida.

Lycka till.

PS. Jag bygger/programmerar brandväggar/gateways för det venska märket Halon, så har du nätverksproblem, vilka som helst, så kan jag fixa dom. Garanterat.

  • Medlem
  • 2007-03-29 06:32
Ursprungligen av desh:

PS. Jag bygger/programmerar brandväggar/gateways för det venska märket Halon, så har du nätverksproblem, vilka som helst, så kan jag fixa dom. Garanterat.

Perfekt, precis vad jag behöver! Vad jag undrar över är: Jag använder just nu WPA-kryptering samt Mac-filtrering. Jag kör dessutom med DHCP-server. Uppkopplingen i lägenheten är ett RJ45 uttag med FTP-kabel ner till ett fiberskåp i källaren.
Jag skulle vilja brygga Expressen till det befintliga nätverket, men fungerar det verkligen när det är WPA-krypterat? När jag igår försökte att endast Mac-filtrera nätverket så gick det inte att hitta Expressen under AirPort Administratörsverktyg. Och även om jag ansluter Expressen (inte tidningen alltså! ) direkt till routern via kabel så hittar den inte Expressen när jag försöker uppdatera Mac-filterlistan.
Jag vill ju kunna ha dem anslutna till samma nätverk. Som det är nu kan jag inte surfa när jag streamar musik tex.
Så ALL HJÄLP ÄR MYCKET VÄLKOMMEN TACK!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-29 07:00

Skilj på olika lager, t.ex. Ethernet (den trafiken som går i den RJ46-bestyckade kabeln till källaren) och WLAN (trådlöst).

På dessa transport-lager (Ethernet och WLAN) kör du IP. Internetprotokollet. Det struntar i hur det färdas. Så WPA kryptering och MAC-filtrering (som har med WLAN att göra) kan aldrig påverka IP lagret (som har med t.ex. NAT och bryggat läge att göra).

Resetta din AirPorten, och lägg upp Mac-filtreringen igen. Det skall fungera. Du kan ju också stänga av WPA om du ändå kör med Mac-filtrering och inte är jätte-paranoid.

Sedan väljer du att INTE distribuera IP-adresser under nätverks-fliken, för att deaktivera NAT och starta bryggat läge. Klart.

  • Medlem
  • 2007-03-29 17:35

Nu ger jag fan upp!
Jag lyckas bara skapa en anslutning mellan datorn och Expressen. Att koppla den via routern är bara att glömma! Ville ju göra en nätverksbrygga, Men eftersom jag inte har någon inställning för det i firmware:en på routern är det väl bara att glömma. Antar att man bara kan vara ansluten till ett nätverk åt gången? Alltså kan jag inte surfa samtidigt som jag streamar musik. ASDÅLIGT!!! Hjälp mottages mycket tacksamt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-29 21:54

Nätverksbryggan har inget med din router att göra. Du kan garanterat streama musik och surfa på samma gång, problemet är troligtvis att du konfigurerat något fel.

AirPort Expressen kommer bara att fungera som en nätverkskabel. Du skall alltså stänga av distribuering av ip-addresser som jag skrev i min förra post. Har du gjort det? Då kommer du sedan att få en IP från din router istället.

Känner du ingen som är något sådär nätverks-kompetent som kan hjälpa dig?

  • Medlem
  • 2007-03-30 06:40

DHCP betyder väl att routern delar ut dynamiska IP-adresser på WLAN:et? Routern delar ju upp den IP-adress du får av operatören till fler adresser så att man kan surfa med fler datorer samtidigt. Så har jag trott hela tiden iaf, är jag helt dum i huvudet eller?
Men jag kan inte stänga av distrubueringen av IP-adresser. Det jag kan välja mellan är: Automatisk konfiguration - DHCP. Statisk IP. PPPoE. L2TP samt Telstra cable.
Samt hur kollar man vilken IP-adress man har fått från routern? Vet hur man kollar Mac-adressen, men IP-adressen?
Kanske borde säga att jag är nybörjare på Mac! :"> Men routerinställningarna är ju likadana oavsett om det är Mac eller PC.

DHCP: routern delar *automatiskt* ut IP-adresser på WLAN:et. Det går att styra så att samma MAC-adress (dvs samma dator) får samma IP varje gång. Datorn ska vara inställd på att få IP via DHCP.
NAT: Dela upp IP från din ISP till flera andra IP på ditt interna nätverk.

MAC-adress, IP, mm ser du i systeminställningar. Systeminställningar -> Nätverk -> Ställ in (Configure) -> klicka på fliken för TCP/IP eller Ethernet.

För att port forwarding måste:
1) Du kunna ställa in så att din dator får samma IP (från routern) varje gång. Detta styrs genom låsa ett IP till din datorns/nätverkskortets MAC-adress i routern. Din router måste stödja detta, vilket inte alla gör.
2) Din router stödja port forwarding, vilket inte alla gör.

1) och 2) ovan bör framgå tydligt i manualen till routern om stöd för dessa finns. Ett annat tips kan vara att Googla på "namn på routern + port forwarding"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-30 19:19

Poängen är att funktionen "distribuera IP-adresser" stänger av BÅDE dhcp och nat. Förstår du? Det står även längst ner när du kryssat ut den, "Basstationen kommer att fungera som en brygga...". Titta själv.

  • Medlem
  • 2007-03-30 22:22

Har provat att ange en statisk IP-adress till datorerna nu. Angav så här:

IP-adress: 192.168.1.101
Nätmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1

Vet att detta inte säger så mycket... Men gateway:en är väl routerns IP-adress? och efter det skapar man bara IP-adresser i nummerföljd och delar ut de på respektive dator?
Men någonting är fel iaf då det inte funkar! Och snart ger jag fan upp och lämnar tillbaka skiten!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-31 16:15

Stänger du av distribuering av IPs, så kommer datornerna att få DHCP av din vanliga router. Alltså är det allt du behöver göra. Lyser AirPorten grön?

Men seriöst dalle, säg mig, känner du ingen som kan saker om nätverk som kan komma över och hjälpa dig? Det är ingen raketforskning vi snackar om, och AirPorten är enligt mig inte svårare att konfigurera än vilken annan accesspunkt som helst.

Kan det inte vara så att den helt enkelt är sönder, om du nu verkligen gjort som jag sagt?

  • Medlem
  • 2007-04-01 11:37
Ursprungligen av desh:

Lyser AirPorten grön?

Ok, förstår om du börjar bli less! Tyvärr har jag ingen som kan komma och kolla då jag bor lite "outside". Har endast haft telefonsupport från en datakunnig kompis. Och angående lampan, den blinkar gult hela tiden. Oavsett hur många gånger jag resettar den. Den enda gången den lyser fast grönt är när jag ansluter den med kabel till routern.
När jag köpte den trodde jag att den inte skulle vara så svår att konfigurera. Jag menar, jag har ju lyckats skapa mitt eget hemnätverk med 4 datorer och WPA samt Mac-filtrering. Så jag trodde detta skulle bli en enkel match! Men ack vad jag bedrog mig...

Fungerar det med kabel? Fungerar allt då? Sitter kabeln i samma router som skickar trådlöst? Om ja, så är det ju bara det trådlösa som inte funkar (och felsökandet behöver inte koncentrera sig på DCHP, NAT, etc...)! Eller, vad är det som funkar och vad är det som inte funkar? Om det bara är det trådlösa som inte funkar så skulle jag gissa att det antingen är lösenordet eller protokollet (WPA, etc) som strular...?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-02 15:41

Om den inte lyser grönt kan du skita i det trådlösa, då kommer den inte ens i kontakt med routern. Vet du om att det finns vanliga/cross-over kabelar? Kan det vara så att de kabeln du satt mellan airporten och routern är av fel typ? Vidare, har du kontaterat att en dator får IP på den kabeln du kopplar till AirPorten? Och i så fall, om du tittar under "Internet"-fliken, står det "anslut via ethernet" och "använd dhcp" där?

Nätverk är tyvärr inga enkla grejer, och ibland uppstår fel som kan vara svåra att se igenom. Eftersom t.o.m. min morsa lyckats installera en AirPort tror jag inte det är svårt om man inte får konflikter i sitt nätverk, vilket du verkar ha fått.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-02 15:43

En sak till; beskriv gärna ditt nät, med adresser och subnätdefinitoner så väl du kan, så du kan få hjälp. Du har gett aldedes för lite information.

  • Medlem
  • 2007-04-02 20:30

Ok, jag ska kolla över allt imorgon så återkommer jag med en mer utförlig beskrivning, förhoppningsvis...

  • Medlem
  • 2007-04-06 00:59

Nu är problemet löst. Delade ut statiska ip-adresser och kör med mac-filtrering och WEP kryptering. Problemet var att få bägge datorerna, en Mac och en PC, att vilja använda samma inställningar. Det som fungerade på Mac:en fungerade inte på PC:N och tvärt om...

Kul att det löste sig

1
Bevaka tråden