Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste vi på allvar vänta på Leopard innan iSync uppdateras?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-03-29 02:16

Är det någon som sitter på lite info om hur det är med en uppdatering av iSync så det stödjer de nya telefonerna med Symbian9 osv? Har ju trots allt varit känt ett bra tag att dessa telefoner skulle komma...

Någon som vet om det planeras en uppdatering eller måste vi vänta på Leopard (som kommer när?) Innan iSyncen uppdateras?

Skulle kännas rejält uselt av Apple och jag är rätt säker på att dom ständigt tappar affärsanvändare på detta...

Har du exempel på några telefoner?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-29 06:54
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Har du exempel på några telefoner?

M600, P990 är de jag har i huvudet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-29 06:54

Lanc, jag tror inte att felet ligger hos Apple utan hos framförallt Sony Ericsson som verkar tycka att folk som anänder Mac inte alls är deras segement, snarare skulle jag säga att Apple har varit mer än samarbetsvilliga att bygga stöd för telefoner. Tvärtom om man tänker på att telefontillverkare bygger sitt stöd för microsoft ...

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Lanc, jag tror inte att felet ligger hos Apple utan hos framförallt Sony Ericsson ...

-ja, och nej.
håller med dig helt och hållet egenligen, men igår blev jag charmad av SE när jag laddade ner en themes creator för p990i och m600 FÖR MAC!!

funkar nästan kulsigt bra, och jag börjar nästan undra vem det är som sitter och håller på stödfilerna för UIQ 3 för iSync egentligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-29 07:28
Ursprungligen av martin wijk:

-ja, och nej.
håller med dig helt och hållet egenligen, men igår blev jag charmad av SE när jag laddade ner en themes creator för p990i och m600 FÖR MAC!!

funkar nästan kulsigt bra, och jag börjar nästan undra vem det är som sitter och håller på stödfilerna för UIQ 3 för iSync egentligen.

Du har säkert en poäng att Apple kanske inte ser det som det mest högprioritearde, men definitivt så gör inte SE det, dom kunde fått den att lira med apple för länge sen, men dom vill inte

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-29 06:55

Och för att svara på din fråga - ja

  • Medlem
  • 2007-03-29 07:33

Har skrivit i tidigare inlägg om detta där jag givetvis föröskt söka ansvariga på diverse företag för dessa frågor (ni kan ju ana hur det gick...)

Fick ganska exakt samma svar från båda hållen där man säger att "Vi har inget dirket samarbete med SE/Apple"

MEN det intressanta är ju att telefoner från bla. SE som jag har haft och som kom ut efter den M600 jag har nu fungerar utmärkt med iSync.

Ställde även båda parterna(där framförallt SE blev väldigt tysta) Där frågan löd ungefär som här "Men hur kommer sig då att Nokia exempelvis mer eller mindre är 100% när det kommer till iSync, inte minst deras N-serie som kom väldigt nyligen)

Givetvis så fick jag inget bra svar på denna fråga, men på SE incinuerade man att Apple inte skulle vara världens lättaste att samarbeta med om man ville, dock så spricker ju det argumentet om man läser här ovan...

Har nämligen haft priviliegiet via jobb och dylikt att testa med kollegors telefoner(Nokia 6280, Nokia N73, SEK610, Sony Ericsson K800) och även med min privata telefon där samtliga gått att synka förutom den jag nyss fick från jobbet (M600)

Hur som helst. För att inte tappa tråden, vi lär alltså få vänta tills Lepoard innan man kan använda telefonen på "riktigt" ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-29 07:44

Det finns ju p990iCal som är ett småhack som någon Thierry Girard har snickrat ihop. Har inte testat det men det verkar ju kunna göra en del saker även om det givetvis inte är en fullständig ersättare till iSync.

  • Medlem
  • 2007-03-29 10:38

För att återigen återgå till tråden,

Det finns alltså ingen information eller ens rykten om huruvida det kommer en uppdatering av iSync innan Leopard?

Titta på denna annars:
http://www.novamedia.de/sync/index.html

För €10 får du support för en massa telefoner. Vet inte om just den du syftar finns med.

  • Medlem
  • 2007-03-31 20:27
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Titta på denna annars:
http://www.novamedia.de/sync/index.html

För €10 får du support för en massa telefoner. Vet inte om just den du syftar finns med.

Nej sitter som sagt på en Sony Ericsson M600... Men tack ändå för tipset.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-17 23:18

Har installerat detta på min W950i.

Funkar faktiskt ganska bra. Tog ett tag innan det rullade bra men nu fungerar det.

Det enda jag inte gillar är att det inte finns något alternativ för att synkronisera heldagsaktiviteter för kalendern.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-17 23:18
  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-29 13:30

Min gammla SE funkar men inte min nokia E61.

Eller ja det finns ett hack att skaffa för E61 som får iSync att fungerar. Skulle vilja att Salling Clicker fungera med den med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 09:50

Undrar vem som är boven egentligen när det kommer till M600 & P990-hasslet, Apple eller SE? Telefonerna går ju bevisligen att synka då det fungerar under Windows.
Vill inte riktigt köpa att Apple inte bygger in stödet för affärstelefoner pga sin egen iPhone. Däremot kan iSync-avdelningen haft fullt upp med utvecklingen av iPhone och därför tvingats vänta med alla annat.

  • Medlem
  • 2007-07-18 10:17
Ursprungligen av acke:

Vill inte riktigt köpa att Apple inte bygger in stödet för affärstelefoner pga sin egen iPhone. Däremot kan iSync-avdelningen haft fullt upp med utvecklingen av iPhone och därför tvingats vänta med alla annat.

Det tror jag inte, eftersom iPhone synkar på exakt samma sätt som iPod genom iTunes. Apple kanske inte aktivt motarbetar SE, men om iPhone inte fanns skulle man kanske ligga på dem lite mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 12:42
Ursprungligen av stfm:

Det tror jag inte, eftersom iPhone synkar på exakt samma sätt som iPod genom iTunes. Apple kanske inte aktivt motarbetar SE, men om iPhone inte fanns skulle man kanske ligga på dem lite mer.

Jaså? Exakt samma sätt. Har du någon länk till det? Jag tänker att eftersom det är olika system i iPhone och iPod så är det nog inte exakt lika. Men vad vet vi egentligen?

Ursprungligen av Sidde:

Det är inte riktigt Apples fel att de inte syncar med Symbian 9-lurarna från Sony Ericsson.
SE har ju bytt protokoll för syncning på deras telefoner. Och därför lär det inte bara plötsligt bakas in i iSync. Vi får nog vänta på att Leopard ska ha bakat in SyncML-stöd som telefonerna använder för att vi ska kunna synca med SE-telefonerna.

Det är ju faktiskt SE som ska stå för mjukvarudelen till deras egna telefoner. De kan ju inte förvänta sig att alla ska byta ut deras system bara för att de själva gör det.

Nu finns det egenhackade drivare för iSync. Något som faktiskt SE ska stå med. Det är ju inte Apple eller Microsoft som ska stå för drivrutiner till produkter som de inte skapar.

I en perfekt värld så ska SE stå för det men i verkligheten så har Apple 5% och därför prioriterar inte SE Apple på samma sätt som Windows-plattformen där de haft programvara för synkning sedan dag ett.
Är rädd att det ligger hos Apple att aktivt bearbeta SE för att ge iSync möjlighet till synka med UIQ3-telefoner.
Så om inte SE med flit suttit på "koden" så tycker jag att det är Apples fel.

  • Medlem
  • 2007-07-18 13:53
Ursprungligen av acke:

Jaså? Exakt samma sätt. Har du någon länk till det? Jag tänker att eftersom det är olika system i iPhone och iPod så är det nog inte exakt lika. Men vad vet vi egentligen?

Det finns en länk alltså existerar det, eller vad menar du? Någon annans tyckande är väl inte mer relevant än mitt. Hur som helst baserar jag mitt påstående dels på att Apple helt kontrollerar hur synkningen ska gå till iom att OS X finns i iPoden. Dels på presentationen där Steve Jobs visade synkningen; "just like an iPod". iPhone är en iPod, och vad jag förstått efter lite nerdläsning nyligen kör även iPod OS X. Om sedan några snubbar från "sync-teamet" tittat förbi på ett par möten har jag väldigt svårt att avgöra.

Hur som helst så håller jag med andra om att bollen mer ligger i SonyEricssons hörna, och sedan tror jag att Apples vilja att stödja andra smartphones än iPhone är lite svagare än tidigare. SE stod och snackade om sitt starka stöd för Apple för ett par år sedan, men sen blev det rätt tyst. Det finns ju en möjlighet att även Microsoft är inblandade på ett hörn. Märkligare saker har ju inträffat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-19 13:09
Ursprungligen av stfm:

Det finns en länk alltså existerar det, eller vad menar du? Någon annans tyckande är väl inte mer relevant än mitt.

Är väl just det, tyckande. Här ägnar vi ju oss mer eller mindre åt kvalificerade gissningar. Du lät bergsäker så jag undrade vart du läst detta och om den källan var säker. Tex direkt från Apple.

Ursprungligen av stfm:

Hur som helst baserar jag mitt påstående dels på att Apple helt kontrollerar hur synkningen ska gå till iom att OS X finns i iPoden. Dels på presentationen där Steve Jobs visade synkningen; "just like an iPod". iPhone är en iPod, och vad jag förstått efter lite nerdläsning nyligen kör även iPod OS X. Om sedan några snubbar från "sync-teamet" tittat förbi på ett par möten har jag väldigt svårt att avgöra.

Jag fick intrycket av att han sa det för att visa hur enkelt det fungerar. Inte tekniken bakom.

  • Medlem
  • 2007-07-19 13:24
Ursprungligen av acke:

Är väl just det, tyckande. Här ägnar vi ju oss mer eller mindre åt kvalificerade gissningar. Du lät bergsäker så jag undrade vart du läst detta och om den källan var säker. Tex direkt från Apple.

Jag fick intrycket av att han sa det för att visa hur enkelt det fungerar. Inte tekniken bakom.

Nej, jag har ju ingen aning egentligen, och jag vet inte vilka som gör vad, men om man gör båda ändarna av en produkt finns det ju ingen anledning att hålla sig till standardprotokoll (som isync).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-18 11:13

Det är inte riktigt Apples fel att de inte syncar med Symbian 9-lurarna från Sony Ericsson.
SE har ju bytt protokoll för syncning på deras telefoner. Och därför lär det inte bara plötsligt bakas in i iSync. Vi får nog vänta på att Leopard ska ha bakat in SyncML-stöd som telefonerna använder för att vi ska kunna synca med SE-telefonerna.

Det är ju faktiskt SE som ska stå för mjukvarudelen till deras egna telefoner. De kan ju inte förvänta sig att alla ska byta ut deras system bara för att de själva gör det.

Nu finns det egenhackade drivare för iSync. Något som faktiskt SE ska stå med. Det är ju inte Apple eller Microsoft som ska stå för drivrutiner till produkter som de inte skapar.

Med tanke på att SE haft extremet svårt att klämma ur sig stöd för sina telefoner i Vista så är det kanske inte så konstigt om de laggar ännu mer när det gäller Mac OS X.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-07-18 13:09

Efter 10 år av analyz (gäller alla typer av hårdvara):

Mac - Panasonic - Nokia = Yes!
Mac - Sony - SonyEricsson = Hmmm...

1
Bevaka tråden