Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

s-video ut?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag har beställt en imac och undrar om den har en s-video ingång? Vet att den har utgång men vill ha motsatsen med. För att få in tvbilden in i datorskärmen!

tack på förhand//filip

iMac har ingen s-video ingång. Vad jag vet så har ingen av apple datorer s-video ingång.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-03-27 21:02

iMacen har inte heller någon s-video UTgång. Inget s-video alls. S-video-tiden är nog över - tyvärr, för det var en utmärkt standard.

Det finns dock adaptrar som fixar s-video från DVI-kontakten...UT alltså. För att erhålla s-video IN - ja, analog video IN över huvud taget - så krävs givetvis externt videokort. Mig veterligen har ingen dator i världen video IN i grundutförande. Och har aldrig haft.

Quadra 840AV hade video in som standard. Harrejavvlar en sån best på sin tid (1993).

Citat:

video I/O: S-video in and out; composite video in and out; supports input and output in NTSC, PAL, and SECAM formats
audio: 16-bit stereo input and output ports use mini phone-jack connectors, sample rate to 48 KHz

http://www.lowendmac.com/quadra/q840av.shtml

Sen om s-video var så utmärkt i praktiken är väl en annan fråga. Bra på pappret men i verkliga livet har jag aldrig sett någon överdrivet märkbar skillnad mot hederliga RCA-pluggar..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-28 10:34
Ursprungligen av johan_tanying:

Quadra 840AV hade video in som standard. Harrejavvlar en sån best på sin tid (1993).
..

Man kunde digitalisera filmer på datorn direkt ur kartong! Det blev små gryniga rutor på 15x10cm men tufft var det. PC-nissarna var gröna av avund

  • Medlem
  • 2007-03-28 11:16

Man va f-n? Jag har av in/ut på min gamla 8600 i standardutförande, men det står inget om att det finns på Lowendmac.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-03-28 11:59

Jo, jag glömde Quadran och någon annan gammal Mac. Dom var unika med sitt video in. Jag började klippa video på en Quadra :-). Lågupplöst - sen tog man ut klipplistan och åkte till en Beta online och sina 28 tejper :-D. Det var alltså bara 10 år sedan! Eller mera kanske...minns inte...

S-video är komponent (luminans i egen lina - chroma i egen). Skillnaden mella s-video och komposit (vanliga "rca-kontakten - alla signaler i en lina) är MARKANT. Två helt olika kvalitetsvärldar. Två helt olika nivåer på videokvalitet enligt mig. S-video är en sensationellt billig komponentlösning och var/är standard i semiprofessionella sammanhang. Synd att kontaktlösningen är så usel (miniDIN!! Jisses!).

Hallelujah!

Nämn aldrig DIN och Hallelujah i samma mening!

Att Ordnungssamma tyskar har kunnat ta fram styggelsen DIN-pluggen är ett mysterium utan like. Sedan kom Scart-eländet... (holländskt?)

Vad gäller s-video vs komposit har jag väl aldrig haft tillräckligt bra utruustning att dra nytta av fördelerna. Tycker dock fortfarande att exvis min iBook eller videokamera via s-video inte ger någon uppseendeväckande förbättring jämfört med att plugga in en gul rca. På de analoga vhs- och video8-bandarnas tid var ju färgsignalen ändå så slaskig och brusig att en knivskarp luminanssignal ändå drunknade och inte kunde uppskattas. Men det var ju förstås konsumentprylar...

Men hur var det nu med Quadran? Har för mig att upplösningen sträckte sig till typ 320x240 men inte mer än 10-15 fps? Men visst var 840AV en imponerande pjäs (hade ingen själv men däremot en kompis som tog i rejält efter att ha gått på niten med en Classic).

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-03-29 10:53

Sedan kom Scart-eländet... (holländskt?)

Franskt..! (men jämförelsevis ovanligt i Frankrike läste jag någonstans; klokare befolkning än konstruktörer, för ett elände är just vad det är - stort, bökigt, illasittande)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-29 11:18
Ursprungligen av DrDD:

Sedan kom Scart-eländet... (holländskt?)

Franskt..! (men jämförelsevis ovanligt i Frankrike läste jag någonstans; klokare befolkning än konstruktörer, för ett elände är just vad det är - stort, bökigt, illasittande)

Den ingenjör som designade scart-kontakten borde fjättras vid en skampåle så att folk får spotta på honom/henne. Klumpiga kablar och kontakter som är helt hopplösa att få på plats utan att se vad man gör.

tack! men finns det något sätt för att få in bild på imac'en? man kan ju ha externa bildskärmar och projektorer. Men om jag vill få in bild till den interna skärmen i imac. Hur gör jag då?

  • Medlem
  • 2007-03-30 11:13
Ursprungligen av wilhelmsson:

tack! men finns det något sätt för att få in bild på imac'en? man kan ju ha externa bildskärmar och projektorer. Men om jag vill få in bild till den interna skärmen i imac. Hur gör jag då?

Det finns väl flera tillbehör för detta. Om det är just TV-bilden du är ute efter kanske Elgatos hybridsticka kan vara något:

http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetvhybrid&PHPSESSID=a2ec463ed81165ae106b608b28add5e7

Den ger ju även möjlighet att ta in en analog videosignal till datorn, exempelvis via s-video.

/Galex

ahaa! jo men vart kan jag köpa dem? är de inte rätt dyra också? har lagt ner mycket pengar på datorn är inte så sugen på massa extra utgifter:p

  • Medlem
  • 2007-03-30 20:57
Ursprungligen av wilhelmsson:

ahaa! jo men vart kan jag köpa dem? är de inte rätt dyra också? har lagt ner mycket pengar på datorn är inte så sugen på massa extra utgifter:p

Säljs på AppleStore, Macoteket m.fl. ställen för ca 1500 kr. Vill du bara ha TV i Macen finns det ju förstås väsentligt billigare USB-stickor som alternativ.

/Galex

EDIT: Equinux Tubestick är ett exempel: http://macworld.idg.se/2.1038/1.100634

Har du en DV- eller Digital8-kamera med analoga ingångar kan du digitalisera vad som helst genom att strömma genom kameran in i iMovie. Men inte så lämpligt för "live"-tittande förstås.

1
Bevaka tråden