Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komprimera en word-fil

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-03-28 10:08

Trodde jag skulle göra min word-fil mindre genom att spara den som en PDF. Men den blev istället ohyggligt mycket större. Word-filen är 14,2MB och PDF-filen är 132 MB. Har jag gjort nåt fel eller ska det vara så här?
Går det att få ner word-filen på 14,2MB till under 2MB. Jag skulle behöva skicka den i ett mail och få ut den på en hemsida.

Vad har du i filen? Inte bara text verkar det som. Och hur gör du pdf-en? Med den inbyggda funktionen i utskriftsmenyn (som är ganska basic)?

Det kan vara så att bilder och grafik i worddokumentet måste konverteras till något okomprimerat format om du går via OSXs utskriftsalternativ.

Har du Acrobat installerat kan du göra många fler inställningar och optimeringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-28 11:08

Jag kör själv inte Word för Mac, men på PC-varianten finns ett alternativ under Arkiv-menyn som heter "Versioner" och som sparar undan återställningsdata varje gång man sparar dokumentet. Efter ett tag blir filen löjligt stor (tung?). Man kan minska ned den radikalt genom att radera föregående versioner. Kolla om det hjälper.

Ett annat sätt kan vara att använda den inbyggda komprimeringen i OS X. Enligt tester vi gjort blir en wordfil typiskt endast en 30;e del av originalstorlek när man väljer "Skapa arkiv av..."

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-03-28 13:08

Hm, jag har både bilder och text i word-dokumentet.
Kjelle, var hittar jag "Skapa arkiv av..."?

Skapa arkiv gör man i Finder. Välj önskad fil och högerklicka så kan du skapa en zip-fil.

"Bilder och text" - går det möjligtvis att vara lite mer specifik? En massa färgbilder (jpeg)? Bilder och diagram skapade inne i Word eller i något mystiskt MS-format (läs BMP, PCX etc)?

Om du kör ut pdf från den i OSX inbyggda utskriftsdialogen kan du prova att välja komprimerad pdf.

Har du Acrobat (fullversionen) kan du ställa in den mesta och tvinga ner storleken till nästan vad du vill.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-03-28 17:08

Nu har jag skapat en zip-fil av den stora pdf-filen. Men storleken ändrades ju inte. Har jag gjort nåt fel?

Alla bilder är .jpg-filer. Samtliga är färgbilder som jag själv tagit med min digitalkamera.

Jag provade att klicka på "komprimerad pdf" i utskriftsdialogen. Men jag har ingen aning om var den hamnade. Det bara försvann. Den dyker inte heller upp när jag spotlightar den. Vad gör jag för fel?

Angående Acrobat, är det Acrobat reader ni menar? Eller nåt annat? Är det kanske något program jag kan ladda hem gratis?

-- Zip-fil: Om bilderna redan är i jpeg klara inte zip av att komprimera ytterligare. Redan färdigkomprimerat så att säga.

-- Komprimerad PDF försvinner: Inte den blekaste...

-- Acrobat: Du behöver fullversionen Adobe Acrobat. Kostar pengar. Adobe Reader är gratis men är bara för att titta på/skriva ut pdf-filer.

Dina bilder är nog lite onödigt stora om du bara lagt in dem direkt från kameran utan att ha optimerat dem på något sätt. 10 st 5 megapixelbiler blir ca 10 x 1,3 MB som jpeg sparade på disk. MEN den "riktiga", uppackade, storleken som verkligen används när bilden visas och skrivs ut är ca 13 MB PER BILD! Kan inte påverkas hur hårt du än smiskar jpeg-komprimeringsinställningarna. Så om pdf-processen av någon anledning bara stoppar in dina bilder från worddokumentet okomprimerade i pdf-en blir din fil just 132 MB... Varför det blir så vet jag inte. Apples eller Microsofts fel? Jag har ingen lust att prova jjust nu då det nu är natt där jag bor.

För web-bruk kan det vara bra att spara om bilderna som skall användas i betydligt lägre upplösning och sedan montera in i Word. Att sedan Word är fruktansvärt dåligt på layout är en annan sak.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-03-28 21:45

Tack Johan!

1
Bevaka tråden