Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redagruppen startar MacSkrot

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-26 10:41
Ursprungligen av Michael Eriksson:

Skickar över information som Martin enkelt kunnat kontrollera
innan han skrivit artikeln. Men troligtvis har han som vanligt många bollar i luften
Källa http://www.nic.se

Vi tackar naturligtvis 99mac för publiciteten, då vi verkar
vara ensamma om att annonsera på macskroten.se.

Med vänliga hälsningar

Michael Eriksson
Försäljningsansvarig

http://www.redagruppen.se

,
Svar på tal eller, Martin vad säger du ?

Vi väntar spänt på din slut replik .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 11:27
Ursprungligen av Michael Eriksson:

Skickar över information som Martin enkelt kunnat kontrollera
innan han skrivit artikeln. Men troligtvis har han som vanligt många bollar i luften
Källa http://www.nic.se

Eftersom både Reda Företagen och Reda Gruppen sitter på samma adress och har ganska så snarlika namn undrar man ju om eventuellt släktskap eller ägande mellan företagen eller deras ägare.

En mer offtopic sak som är lite överraskande, i alla fall för mig, är att Redagruppens Internetbutik är "Sveriges största Internetbutik för IT-relaterade produkter".
Är alltså Redagruppens Internetbutik större än till exempel Dustin och Inwarehouse? På vilket sätt är den störst?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-05-26 20:27
Ursprungligen av Björnström:

Redagruppen har kontaktat mig och meddelar att dom inte står bakom tjänsten - trots att all information vi fått säger så.

Nu skall vi vara lite nogranna av oss.

Nej, rent formellt så står inte företaget bakom RedaGruppen bakom sajten macskroten.se, vilket också framgår av utdraget från Nic-Se. Däremot så är det mer eller mindre exakt samma personer bakom de olika företagen enligt utdrag från PRVs Näringslivsregister. Jag har bedrivit lite undersökande journalistik och se följande: (jag har raderat personnummer):

redagruppen.se

Ursprungligen av https://snr.prv.se/:

Samlad företrädarförteckning

Organisationsnr:

556244-7135

Företagsnamn (firma):

Datareda Försäljnings Aktiebolag

Företagsform:.
AB

Ärendenummer:
682327/03 KONVDAT: 2003-10-31

STYRELSELEDAMOT, VERKSTÄLLANDE DIREKTÖR
1 xxxxxx-xxxx Eriksson, Eric Folke , FÄRENTUNA

STYRELSESUPPLEANTER
2 xxxxxx-xxxx Eriksson, Ingegerd Rosita , FÄRENTUNA

REVISOR(ER)
3 xxxxxx-xxxx Malmlöf, Hans Krister , STOCKHOLM
4 xxxxxx-xxxx Åström, Peter , STOCKHOLM

macskroten.se

Ursprungligen av https://snr.prv.se/:

Samlad företrädarförteckning

Organisationsnr:

556418-5147

Företagsnamn (firma):

Reda Företagen Aktiebolag

Företagsform:.
AB

Ärendenummer:
858726/03 KONVDAT: 2003-10-31

STYRELSELEDAMOT, VERKSTÄLLANDE DIREKTÖR, ORDFÖRANDE
1 xxxxxx-xxxx Eriksson, Eric Folke , FÄRENTUNA

STYRELSELEDAMÖTER
2 xxxxxx-xxxx Eriksson, Eric Ted Michael , STENHAMRA
3 xxxxxx-xxxx Eriksson, Ingegerd Rosita , FÄRENTUNA

REVISOR(ER)
4 xxxxxx-xxxx Malmlöf, Hans Krister , STOCKHOLM
5 xxxxxx-xxxx Åström, Peter , STOCKHOLM

Rätt skall vara rätt, både av 99mac och Michael Ericsson.

Edit: hade kastat om domännamnen.

Senast redigerat 2004-05-26 20:41

Taget ifrån NIC.SE om domänen "macskroten.se":

domainname.name: macskroten.se
*domainname.status: REGISTRERAT
*domainname.regdate: 2004-05-10

*domainname.dns.data:
macskroten.se. NS ns1.b-one.nu.
macskroten.se. NS ns2.b-one.nu.
macskroten.se. NS ns3.b-one.nu.

*contract_number: 102-825-659
*status: UPPRATTAT
*holder: REDA FORETAGEN AB
*orgno: 556418-5147
*contact_info.coaddr: -
*contact_info.address: Bryggavagen 104
*contact_info.zipcode: 178 31
*contact_info.postal_town: EKERO
*contact_info.countrycode: SE
*contact_info.phone_no: 08-654 45 00
*contact_info.fax: -
*contact_info.contact: Eric Eriksson
*contact_info.email: eric.eriksson@redagruppen.se

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-19 22:07

Jag tyckte att sajten var rätt skön och ärlig, i sitt retroutförande och namn. Inklusive ett gammalt foto på Steve Jobs hehe. Kändes lite som en hyllning till gamla macar

...men priserna är ju lite konstiga

Det är ju inte första gången Reda gruppen varit på tapeten här på 99 mac.

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=29981

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-05-19 22:54

det är säkert redagruppen som ligger bakom den, med tanke på hur deras hemsida ser ut...

Dom får väl starta vad sjutton dom vill. Och dom är knappast först med överpriser på begagnat heller, det är många andra som har försökt sälja halta hästar till blinda förr...

Skumt att de säger att de inte står bakom tjänsten när de äger domänen

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-05-20 13:39

kanske är en pelle där som inte har nån annan mailadress. samma pelle som gjort redagruppens sida

Och därför registrerar han redagruppen som ägare till domänen? Tror inte det.

Konceptet är bra, men priserna måste omedelbart sänkas till realistisk nivå. Plus att det behövs stationära maskiner också, men det kommer väl.

Att ta över 1000 krono för en 68K-Mac är ju helt horribelt idag. Dock är maskinerna fullt användbara om man har rätt program. Med tanke på att det mesta numera är Abandonware är ju en billig begad 68K eller tidig Power Mac faktiskt ett utmärkt val för de som aldrig haft en dator tidigare och vill "prova på" - men då är priser mellan 200-1000 kronor mer lagom nivå i de fallen (beroende på maskin).

Dock är det ju trots allt bra att Macen har ett högre andrahandsvärde (även om det inte ska innebära ockerpriser). En PCs totalt obefintliga andrahandsvärde gör ju att sådana maskiner bör köpas begagnat för bästa pris/prestanda, eftersom ägare 1 tar den största smällen.;)

Och dom verkade inte uppskatta 99mac:s och MacFebers artiklar ifrån förra veckan - dom har tackat Macworld genom en bannerlänk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-25 15:01

Priserna verkar ha gått ner om jag inte minns fel.
Och alla servicepartners á 995 kronor har försvunnit. Ja alla utom Redagruppen...

Lite kul med Macworld som på mer info även länkar till sin egen Macbörsen.
Det är nästan så man saknar .........

Jag tror inte en kommentar av mig påverkar folks uppfattning i detta ärende med tanke på omständigheterna men om Michael säger att RedaGruppen absolut inte har något med Macskroten att göra så köper vi det.

Jag förstår bara inte varför Redagruppen inte vill ha med Macskroten att göra - det borde väl kunna bli en populär tjänst för alla Macanvändare om korten sköts rätt?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-05-26 22:25

Jag har tänkt ett varv till (sent skall syndaren vakna / min journalism var nog inte mycket värd ).

Michael E. är inte med i styrelsen för RedaGruppen och behöver de facto inte ha något med det företaget att göra. Att man plockar in samma styrelsepersoner i MacSkroten kan ju vara av erfarenhetsskäl/enkelhet. Dessutom har ju faktiskt RedaGruppen blivit rätt så "dissade" av diverse 99mac-medlemar så jag kan förstå om man inte vill bli sammankopplad med det företaget i just denna krets.
(Fast då kanske man skulle valt ett annat företagsnamn...)

Hur som helst, kul idé, kul namn och jag hoppas verkligen det bär vägen, det är bra för alla.

Redagruppen delar annonsplats med Macskroten i senaste MW - fick ett gratisex på Apple-seminariumet idag.

Väcker en jättegammal tråd...

Men idag såg jag (i den här tråden: http://www.99.se/mac-os-9/214164-fa-igang-gammal-30-a.html) en hänvisning till MacSkroten...

...och blev väldigt förvånad över att MacSkroten fortfarande finns kvar. Det var länge sedan jag såg det namnet, och jag trodde att de hade gått under för länge sedan. Jag tittade på deras sida, och såg att de har lika hutlösa priser idag som när de startade.

Ett extremt exempel är att de vill ha 6395 + moms (=7994 kr) för en PowerMac G4 466, som i mina ögon är värd max 1500 i den konfigurationen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-27 15:34
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Väcker en jättegammal tråd...

Men idag såg jag (i den här tråden: http://www.99.se/mac-os-9/214164-fa-igang-gammal-30-a.html) en hänvisning till MacSkroten...

...och blev väldigt förvånad över att MacSkroten fortfarande finns kvar. Det var länge sedan jag såg det namnet, och jag trodde att de hade gått under för länge sedan. Jag tittade på deras sida, och såg att de har lika hutlösa priser idag som när de startade.

Ett extremt exempel är att de vill ha 6395 + moms (=7994 kr) för en PowerMac G4 466, som i mina ögon är värd max 1500 i den konfigurationen.

Helt galet ja, man vet inte om man ska skratta eller gråta. De vill tex ha 9.995:- för en 17" iMac G4 800Mhz. ?!?! Driver de med oss eller finns det så lättlurade människor att de köper gammalt skrot till de där priserna?

Ursprungligen av rhesus:

De vill tex ha 9.995:- för en 17" iMac G4 800Mhz. ?!?!

Det är 9.995:- plus moms (dvs 12.494 kr).

Man får ju en splirrans iMac för 10k så man får ju hoppas att ingen går på dessa ockerpriser.

Är det inte samma prylar (och priser)) nu som 2004?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-27 16:03
Ursprungligen av johan_tanying:

Är det inte samma prylar (och priser)) nu som 2004?

Ja sidan verkar onekligen ouppdaterad. Man kan ju fråga sig varför de inte tar ner sidan i så fall?

EDIT: KOllade på web.archive.org och priset på G4 466 har faktiskt gått UPP från 4.595:- till 6.395:- sedan 2004.

Ursprungligen av rhesus:

Ja sidan verkar onekligen ouppdaterad. Man kan ju fråga sig varför de inte tar ner sidan i så fall?

EDIT: KOllade på web.archive.org och priset på G4 466 har faktiskt gått UPP från 4.595:- till 6.395:- sedan 2004.

Men Rehus! Det är ju som med fina viner eller whiskey, ju äldre de blir desto dyrare och mer exklusiva blir dem

Hahaha, aldrig har jag stött på en sådan här dyr verksamhet

rhesus, självklart tar de inte ner sidan, för om de gör det och någon visar sig vilja köpa en superbillig dator där ifrån dagen efter så har de ju genast förlorat sisådär 10 000:-!

Jag vill inte trampa ner dem i backen för de är säkert trevligt folk, men mitt tycke säger att deras affärsidåe antingen är knäpp eller så borde de komma ut oftare... synd.

Jag har nu skickat ett mail till dem, och frågat om de verkligen menar allvar med de priserna... Återkommer här om jag får svar...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-03-27 16:59

De kanske har ett övervärderat varulager för att undvika att gå i konken?

  • Medlem
  • 2007-03-27 23:39

De verkar ha lagt ner nu. Det är ingen försäljning längre på sidan, bara info om skrotning och en e-postlänk.

Någon från Macskroten är väl medlem här på 99mac och blev påmind om den genanta sajten... Eller så fick Jesper Ohlssons mejl fart på dem.

Länna handelshus (http://www.datalanna.se) har liknande underliga priser på vissa begagnade prylar. Till exempel får man betala mer för en PowerMac8600 än för en PowerMac G4

Bevaka tråden