Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hastighetsfråga ang. Lacie firewire 800

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Lacie D2 extern hårddisk. Den är inkopplad till en iMac genom en firewire 800 kabel. På senaste tiden så känns det som den går saktare än innan. Att den går i 400 hastighet ungefär. Den är inte fylld alls, jag har 127gb kvar av 160 totalt.

Någon som har haft samma känsla?
Är det överhuvudtaget nödvändigt?
Något man kan göra för att testa den?

MVH

Anders

Det är väl bara iMac 24" som har FW800? Har du en sån och det går långsamt vet jag inte riktigt varför. Prova att jämföra genom att koppla in med FW400 och USB2, testa på en annan daotr etc. Någon skillnad?

Har du _inte_ en iMac 24" har du bara FW400...

FW800 är ju bakåtkompatibelt, så om den med adaptersladd kopplas till en FW400-port preseterar den just som FW400.

jag har en imac 24" och efter att ha testat med både 400 och usb 2 så känns det fortfarande inte som det är någon skillnad.

Testa genom att dra över någon stor fil - ett iMovieprojekt, DVD-avbild e.d. Ta tid med stoppur. FW800 skall mer eller mindre gå dubbelt så fort än FW400.

Jag kopierade över massor av GB från en G5 med FW800 till min LaCie d2 250GB (den gamla utan USB2). Senare har jag på maskiner med bara FW400 gjort liknande manövrar. Och utan att ha tagit tid med stoppur så vet jag att FW800 gick [sätt in valfritt kraftuttryck här] mycket fortare...

Har du garanti kvar får du väl reklamera den.

Sen är det ju så att FW verkligen kommer till sin fördel gentemot USB när man kopierar stora filer. USB å andra sidan som ju skickar data i "bursts" kan vara lite rappare på många små filer. Men FW400 vs 800 skall ju vara 2x hastigheten på samma fil.

1
Bevaka tråden