Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man till TV-utgången ordentligt?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-24 23:08

Hejsan! Har köpt en sån där adapter till min MacBook för att kunna koppla in teven och det funkar ganska bra. Skärmen flashar till när man trycker in kontakten och bilden kommer upp på teven. Dock är det ett par tre saker som jag skulle viljla ha hjälp med att rätta till.

1. Bilden är förskjuten någon centimeter åt vänster. Detta har visserligen inget med mac:en specifikt att göra, det händer med DVD:n också, men om det är någon som vet vad man kan göra för att avhjälpa det så vore jag tacksam. (Bilden är "normalt" placerad när man bara tittar på teve.)

2. Kvaliteten på bilden kunde vara lite högre. Ser flammighet i mörka partier av bilden, även när jag tittar på dvd. Borde väl inte förekomma? Dessutom verkar det som om proportioner och så inte är exakt desamma som de man ser på datorn. (Vilket ju kan ha att göra med att MacBooken har widescreen.) Ett exempel på detta är att undertexter ser mycket mindre och otydligare ut på teven än på datorn.

3. Jag får svart-vit bild när jag, delvis för att avhjälpa punkt 2 ovan, använder S-VHS istället för vanlig coaxial (normal antennkabelkontakt).

Får du sv/v bild via s-video (Y/C) beror det på att din TV inte klarar av Y/C eller så får du göra en inställning i TVn för detta. Du verkar koppla in Y/C på en komposit-ingång, då blir det sv/v bild.
Kvalitén på komposit är inte så bra, därav ditt problem med undertexter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-25 00:24

Nja, Y/C går in via scarten. Men det kanske inte påverkar? Någon som har någon idé om varför bilden är förskjuten? Visst är det en billig teve...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-25 10:07

Plocka fram manualen för TVn och kolla om den kan ta emot S-video signaler och i så fall hur.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-25 11:14

Ställ in bilden så du har den rakt i rutan. Det kommer inte påverka bilden när du ser på tv, men när du kör datorn till skärmen. Jag fick samma effekt, men justerade bara bilden till höger och nu funkar det klockrent.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-26 23:27

Aha, men du menar att man skall justera detta på teven, right? Ok, jag har hållit på och pillat i datorn här ett bra tag utan att hitta nåt. Skall kolla i teven istället.

Precis. Du sjusterar inte bildens förskjutning i datorn utan i tv (tjock-tv?). I en vanlig tv-utsänfning märks inte förskjutningar hit och dit då det finns gott om "spillmån" runt bilden. Ett vanligt tv-program är alltså lite "större" än vad som får plats i rutan. Det är därför iDVD mfl program kan visa en ram som är "tv safe". Kolla hur bilden ser ut med testbild före och efter ordinarie sändningar.

Sedan att bilden ser vissen ut beror på att vanliga tv-apparater inte på långa vägar har samma upplösning som din skärm. Vid uppspelning av fiilm etc kommer det inte att göra så mycket, men text, ikoner m.m. blir inte skarpt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-25 04:13
Ursprungligen av johan_tanying:

Precis. Du sjusterar inte bildens förskjutning i datorn utan i tv.

Låter ju uruselt om detta inte skulle gå på att göra via osx, då det har gått på windowsmaskinerna i minst fem år, oavsett om man kört ati eller nvidia.

Gissar på att det är TVn som behöver bytas ut mot en som gör jobbet ordentligt. S-video och composite ser för övrigt alltid ut som skräp.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-27 21:27

Jag har samma problem som du dvs att bilden är förskjuten ett par cm åt vänster, och då jag har macbooken inkopplan via HDMI kan jag inte ändra några "geometri" inställningar på tv utan måste göra detta på datorn- utan att lyckas...
Jag köpte SwitchResX och trodde att det skulle vara lätt att flytta bilden lite åt sidan men ett antal försök senare är bilden fortfarande förskjuten och jag tror att jag får leva med det...
Om det inte finns någon som han inställningar som fungerar tiöö 1920X1080 eller 1280X720 , tvn är en Sharp lc42xd1e.

Jag har också köpt en dvi-adapter och kopplat till min lcd tv via vga.
Jag undrar om det inte går att släcka skärmen på Macbooken känns ju onödigt att ha den på när man använder tvn som skärm? Har dock inte lyckats hitta någon sådan inställning. Undrar också vilken upplösning som rekomenderas när man kopplar den till Lcd tv. Har en 40" Samsung.
Tycker inte bilden blev så skarp som jag förväntade mig.

MacBooken har väl möjlikghet att justera ljusstyrkan på skärmen? Min iBook har det (funktionstangent F1 resp F2). Bara att dra ner i botten så blir skärmen svart.

Att koppla in med VGA låter inte som en höjdare. Bättre än composit eller s-video men sämre än DVI/HDMI (som är samma sak fast DVI är utan ljud). Har inte tvn mer än en VGA-ingång?

Vad gäller upplösning skall det förstås vara samma som tvns fysiska pixlar. Eller något miindre med en liten svart ram runtomkring om det inte finns möjlighet att välja exakt rätt. Annars måste bilden skalas om så att pixlarna "inte går jämnt upp" vilket kommer att se illa ut. Jfr genom att köra med en stollig upplösning på din MB. Ludd...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-03-20 17:21

Går väl inte att koppla en VGA-kabel till DVI-adaptern då det är DVI-I eller vad det heter, dvs att det bara är den digitala signalen, har själv försökt prova utan lyckat resultat.

Och nej, TVn har inte mer än en VGA-ingång, VGA-ingången är ju till för att koppla in en dator till TVn.

För att få en skapare bild så skulle jag först och främst kopplat datorn via HDMI och sen provat olika upplösningar. Nu vet jag inte vad din TV stödjer för upplösningar men prova runt lite vad som ser bäst ut.

En tjock-TVs elektroner skall väl inte datorn bry sig om? (Det är ju detta flöde mot bildrörets fosfor man riktar om när man justerar bilden. Jfr spruta med vattenslang).

LCD-TV har ju bara sina fysiska pixlar så hur man skulle kunna justera dom i sidled ve inte jag. Men så är jag inte TV-reparatör heller - TV-tekniker, träd fram?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-25 21:07
Ursprungligen av johan_tanying:

En tjock-TVs elektroner skall väl inte datorn bry sig om? (Det är ju detta flöde mot bildrörets fosfor man riktar om när man justerar bilden. Jfr spruta med vattenslang).

LCD-TV har ju bara sina fysiska pixlar så hur man skulle kunna justera dom i sidled ve inte jag. Men så är jag inte TV-reparatör heller - TV-tekniker, träd fram?

Att bilden kommer skevt är ett rätt vanligt problem, det är knappast elektronerna i tvn som kommer snett utan bildsignalen. Då många tv-apparater inte stödjer justering i sidled/höjdled utan tillgång till servicemenyn låter det uruselt att operativsystemet inte kan hantera sin tv-ut-bild.

Jfr en vanlig CRT-monitor - där finns ju alla inställningar för justeringar i sid/höjdled, kudd(tunnformig distortion, position etc i monitorns menyer, inte datorns.

Vad gäller LCD/DVI/HDMI får någon annan svara - jag har bara kört med VGA från min iBook till div projektorer och med VGA->composit/S-video till vanlig tjock-tv. Har funkat perfekt varje gång.

OK nu har jag med köpt en tv. Och skulle vija veta, hur får man egentligen bäst bild. Tv:n har alla ingångar. VGA, DVI, HDMI. Ska koppla min macbook. Kan man säga att det blir bättre med den ena än den andra?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-27 13:14
Ursprungligen av Lé Contemplator:

OK nu har jag med köpt en tv. Och skulle vija veta, hur får man egentligen bäst bild. Tv:n har alla ingångar. VGA, DVI, HDMI. Ska koppla min macbook. Kan man säga att det blir bättre med den ena än den andra?

Du ska köra digital signal, dvs dvi eller hdmi. Vilken du väljer spelar ingen roll men kör du på DVI så behöver du ingen adapter. Ljudet får du koppla separat när du köra DVI.

OKej då blir det en sån här då va? http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=6C04E07A&nplm=M9321

Hur långa är apples dvi-dvi sladdar? Står ju inte, jag tar för givet att den inte är så kort som på bilden. Har ingen dvi på tv:n märkte jag nu, men jag kan koppla på hdmi-plug till dvi:n va? Läste någonstans att det blev bättre på tv med vga. Hur hög upplösning får man med dvi som max med en intel macbook?

Du skall ha exakt likdan upplösning som tvn har pixlar. Allt annat resulterar i skalningsproblem med luddig bild som följd. HDMI/DVI är bättre än VGA som i sin tur är bättre än composit/s-video.

Klarar macbooken verkligen 1366x768 pixlar då? Den klarar ju endast 1280x860 i mac os.

le contemplator: en macbook klarar att köra en extern 23" cinemaskärm, så jodå, den klarar det.

Nice en mini dvi får det bli Passar nog på att beställa en trådlös Mighty Mouse när man ändå är i gång. Det blir ingen kvalitetsförsämring om man kopplar in dvi:n i hdmi uttaget med en hdmi-plugg?

DVI är samma sak som HDMI fast utan ljud (det får du koppla med en separat kabel).

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-03-28 13:11

Varför säger alla att man får koppla ljudet separat när man kopplar via HDMI? Du måste ju köra från Mini-DVI från MacBooken till en DVI-adapter och sedan vidare till en HDMI-adapter, hur får ni då med ljudet i DVI?

Är det för övrigt inte bättre att koppla ljudet seperat via en optisk kabel än att köra HDMI?

Tvärtom. DVI har inte ljud. HDMI har ljud.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-03-28 17:25
Ursprungligen av johan_tanying:

Tvärtom. DVI har inte ljud. HDMI har ljud.

Läs vad jag skriver är du snäll.

Eftersom datorn enbart har DVI så spelar det ju ingen roll om ni kopplar med HDMI eller DVI, ni får ju koppla ljudet separat med båda. Men vissa i den här tråden verkar ju påstå att man endast behöver koppla separat om man kopplar via DVI. Men eftersom datorn endast har DVI (mini-dvi) så blir det väldigt svårt att få ljud via HDMI.

Jo det är ju sant. Ljudet måste ut separat från datorn.

Men man kanske vill dra en enda kabel till själva tvn och ha dator, dvd etc på ett ställe. Detta går att lösa med en switch eller liknande adapter dit man kopplar allt (med korta kablar) varifrån man kan dra en enda hdmi till skärmen (lång om så önskas). Praktiskt om man bara ibland vill koppla in datorn eller annan utrustning och det är bökigt att gå in bakom tvn för att koppla in och ur kablar.

Typ (efter snabb googling):
http://www.technicontact.com/en/description.aspx?catno=VS-22
http://68.146.204.172/mro/products.asp?PN=44-555

Jag kör själv med denna princip (fast med ultrasimpel analog teknik) för att få in VHS, videokamera, DVD och Video8 till en lika simpel tjock-tv med bara en enda AV-ingång.

Jag trodde också att det fanns en enkel adapterplugg där man kunde koppla DVI och ljud i ena änden och hdmi i andra. Någon sådan har jag dock inte hittat.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-04 16:33

fy vad jobbigt det verkar

kan inte ngn komma forbi mig o peka pa vad jag ska ha och sen komma tillbaka o koppla ihop sa att jag far bast ljud/bild pa min hdtv?

Min Samsung TV

jag bjuder pa glass

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 10:24

Är det någon som kommit på någonn lösning på att bilden blir förskjuten åt sidan? Jag kör en mini med dvi-HDMI in i tvn som är en sharp 37" XD1(1920x1080). Saken är den att när jag väljer upplösning så förskjuts bilden till vänster ca 2 cm. När jag sedan bootar om datorn så hamnar bilden rätt för både 1080 och 720, dvs problemet är löst, tills datorn går i vila. Då hoppar bilden till vänster igen. Har nu ställt av alla strömsparfunktioner och låter datorn vara på helt enkelt. Funkar klockrent, men i bland skulle det vara nice att kunna växla upplösning under användning. Någon som har någon bra ide? Det verkar m a o som om problemet är relaterat till minin och inte tv:n, men jag vet ju inte helt säkert. Kan ju vara så att tv:n spattar till när den tappar signalen, den korta stund som minin byter upplösning.

Bevaka tråden