Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksanvändare via AD

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

1)

När en användare loggar in via AD't (win2003) på mac os x, 10.4.9, så vill jag att denne ska kunna logga in på datorn igen om nätverket är urdraget eller nere. Vart ställer jag in detta?

2)

Vart ställer jag in rättigheter en nätverksanvändare ska ha efter den har loggat in?
Vet att den följer med inställningarna från AD't men det ska väl kunnas göra på macen lokalt oxå.
Typ vad en specifik användare eller nätverksanvändare ska få kunna göra.

MVH, Manne

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-26 10:27
Ursprungligen av Emanuel L:

1)

När en användare loggar in via AD't (win2003) på mac os x, 10.4.9, så vill jag att denne ska kunna logga in på datorn igen om nätverket är urdraget eller nere. Vart ställer jag in detta?

I Kataloginställning under AD-pluginen finns "Skapa mobilt konto vid inloggning"

Ursprungligen av Emanuel L:

1)
2)

Vart ställer jag in rättigheter en nätverksanvändare ska ha efter den har loggat in?
Vet att den följer med inställningarna från AD't men det ska väl kunnas göra på macen lokalt oxå.
Typ vad en specifik användare eller nätverksanvändare ska få kunna göra.

MVH, Manne

Det kräver att AD servern ställer in speciella inställningar. Vet inte riktigt hur.
Man kan också lösa det genom att ha en separat OD-server(OSXS) som sköter det.

Creops:
1. Tack för punkt 1. Ska prova det genast.
2. Vet inte riktigt vad jag ska säga, fattar nada

Ang punkt 2 du får förklara mer vad du menar.
Det enda du kan ändra behörighetsmässigt i GUI för användare på en maskin är under systeminställningar/konton. Annars blir det till att öppna terminalen.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ang punkt 2 du får förklara mer vad du menar.
Det enda du kan ändra behörighetsmässigt i GUI för användare på en maskin är under systeminställningar/konton. Annars blir det till att öppna terminalen.

Om jag är inloggad som en nätverksanvändare, loggar in som "Annan" vid inloggningen.
Och går till systeminställningar -> Konto, så vill jag tex. gå in under fliken Startup Items, nu kan jag inte det. Konto-rutan med flikarna låser sig och jag blir tvungen att manuellt stänga den rutan.

Om man skapar lokala konto manuellt kan man ju bocka i lite mer vad en icke adminanvändare ska kunna göra.

Jag vill kunna manuellt lägga in rättigheter vad en användare/nätverksanvändare på datorn ska kunna göra. Typ. rätt till att bränna skivor osv.

Finns det ngt som ens likar det jag vill göra?

Svaret till fråga 1 fungerade utmärkt.. Tack

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-26 11:06

Ja men inte så enkelt som du vill.
Det kräver att du kan ändra i ADn rättighetsinställningar för just dina maskiner. Läs mer på MS sidor om Macstöd i AD.
Eller så måste du sätta upp en separat server(OS X Server) som styr rättigheterna för dom olika maskinerna men hämtar användrana från AD servern.

Ursprungligen av Creops:

Ja men inte så enkelt som du vill.
Det kräver att du kan ändra i ADn rättighetsinställningar för just dina maskiner. Läs mer på MS sidor om Macstöd i AD.
Eller så måste du sätta upp en separat server(OS X Server) som styr rättigheterna för dom olika maskinerna men hämtar användrana från AD servern.

Okej, tack.. jag har möjlighet att ändra inställningar under AD't då jag har fulla rättigheter
Frågan är bara vad jag ska ändra på för att få macmaskinerna att fungera som jag vill. Det gäller 4 maskiner bara. Mina kunskaper med mac är begränsade om man jämför mot pc och win.

Får läsa lite om macstöd på MS hemsida som du nämnde. Om man nu hittar ngt.
Tack för hjälpen.

/manne

Ja, det finns men då måste du blanda in en OS X Server för att få den möjligheten.

1
Bevaka tråden