Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FileMaker 6 - importera TIFF- bild

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-19 14:30

Jag har upptäckt att mina poster i FM 6-register växer oproportionerligt i storlek sedan jag börjat skanna fakturor med Canon iR2570. En post med en TIFF-bild på 8k upptar typiskt 476k i omfång, medan en post (i samma register) med en ApplePICT bild på 68k endast upptar 188 k. Storleken på registren innehållande 1500 poster växer därmed också med 2-3 ggr. Segheten tilltar dessutom…
Jag började märka att vid själva importen av TIFF-bilden till FM-registret, det tog avsevärt längre tid (jfm PICTbilden) innan bilden monterade i "bild"-fältet.

Undrar nu om detta är något "fel" hos FileMaker6 eller med OSX 10.4.8,10.4.9. eller är det fixat i nyare FM-versioner?

Nu har jag inte längre FileMaker 6 installerat så jag kan inte testa, men jag skulle gissa att det rör sig om en LZW-komprimerad tiff-fil, som vid inbäddningen packas upp, och därmed ökar i storlek.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-19 19:36

Hej Rickard!
Tack för att du pekade mot LZW-komprimering. Jag hittade en anvisning på www.filemakeradvisor.com. – Kryssa i rutan "spara endast länk till bild", vilket jag gjorde och helt plötsligt blev posten BARA 4k liten. Sköönt.

Hälsningar Per

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-23 08:30

Passar bättre i grafik-forumet skulle jag säga..

Det finns tom ett forum om FileMaker här:
http://www.99.se/filemaker/

Det finns även för och nackdelar med att spara filer i databasen respektive länka till dem. I nätverkslösningar (flera som jobbar med databasen) så kan det bli lite pilligt med att länka till filer tex.

1
Bevaka tråden