Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk och klona

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-22 03:00

Jag har en PB G4 alu (PPC) som behöver en större hårddisk nu. Jag har lite dåliga erfarenheter utav detta sedan förut.

Men då har jag clonat till en extern hårddisk först och sedan tillbaka till den nya. Vad som händer då är en massa små krångel som att jag måste re-aktivera Adobe suite osv.

Jag hoppas kunna slippa det denna gång. Men kanske Adobe och vissa smarta program kan skilja på att det är en ny hårddisk??

Jag använder Super duper och clonar med. Den här gången tänkte jag sätta den nya hårddisken externt direkt och clona. men det kanske inte hjälper?

Någon som har erfarenhet och tips?

Ett alternativ är att du installerar ett helt nytt system och använder Apples Flyttassistent (Migration Assistant) som dyker upp under installationsprocessen för att plocka över det du behöver från den gamla disken. Då får du ett nytt fräscht system med dina gamla filer, din användare osv bevarat. Jag vet inte om man måste aktivera Adobe-programmen på nytt osv, men i övrigt har jag goda erfarenheter av det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-22 11:30

Hellst inte, för jag har så mycket i rooten jag måste göra om i så fall.

Jag superdupade när jag bytte nyligen. Först till extern FW sedan till den nya i PBn. Det fungerade klockrent även med Adobe grejer. Det som jag var noga med var att ha macen inställd med den externa disken som startup-disk innan jag stängde av för att byta. Jag har haft problem tidigare med att den externa inte dyker upp när man alternativstartar. Nu går du ju runt det problemet genom att clona till nya innan så...

Vilken modell är det 15" eller 12" (eller 17") Jag bytte i en 12" och tycker att det fanns en liten brist i instruktionerna som höll på att bli fatal.

MR

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-22 13:24

Det låter bra. Jag har en 15". För clona borde ju betyda "clona" Men jag tänkte att vissa program kanske va lite smarta och kunde gämföra hårddisken ID och krångla med det.

Men det kanske var fel och bara min förra cloning som inte blev helt rätt? Och kanske bla. Super duper har blivit bättre dom sista 2 åren

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-22 22:09

Kan du förestenn förklara närmare:

Citat:

Det som jag var noga med var att ha macen inställd med den externa disken som startup-disk innan jag stängde av för att byta.

Lite närmare. Gärna steg för steg

Vill du ha en plocka isär steg för steg så finns bland annat www.ifixit.com

Vill du ha steg för steg på kloningen så skriver jag det.

martin

Det där med att starta från den externa tycker jag du ska göra i alla fall (om det är firewire, annars kanske det skiter sig). Om du startar macen från den nyklonade externa disken ser du ju att allt fungerar som förut, innan du opererar in den nya HDn

Martin

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-22 23:54

Aha, nu fattar jag "starta från den externa". Thanks

1
Bevaka tråden