Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka ordbehandlare typ Word finns för mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-03-22 16:35

Vad ska man ha? liknande "Word" för windows.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-03-22 16:40

Word/Office finns. OPenOffice är gratis men kräver X11 installerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-22 16:41

Om du vill använda Word kan du ju göra det. 2004 är senaste Mac-versionen, men snart kommer nästa tror jag. Finns i valfri Mac-butik.

Många av oss anser dock att Word är ett hemskt program. Jag förderar Nisus Writer Express när jag skriver. Det är den enklaste, smartaste och mest pedagogiska ordbehandlare jag testat.
Man kan även använda Mellel, Pages, Mariner Write, OpenOffice. Testa några och se vad du själv tycker är bäst. Demoversioner finns oftast på macupdate.com.

Senast redigerat 2007-03-27 14:26

Word finns ju till Mac om det är det du vill ha. Annars finns Neooffice(Kräver ej X11) som är Openoffice (Kräver X11) fast för Mac. Abiword finns även och detta är endast en ordbehandlare. De sista 2 är gratis Word kostar väl samma sak som pc-versionen gör skulle jag tippa.

  • Medlem
  • 2007-03-22 19:12

okej tack för svaren.

Kollade runt lite och på Apple.se kostar Word 2790kr!

Redigerade bort sånt som vi inte talar om här på 99mac. Läs reglerna. /Mod

Senast redigerat 2007-03-22 20:36

Hemma- /Student-versionen av Office-paketet kostar under en tusenlapp. I det ingår förutom Word, som jag menar sammantaget är den absolut bästa ordbehandlaren, också Excel, som utan tvivel är det bästa kalkylprogrammet, PowerPoint, som har både för- och nackdelar jämfört med t.ex. Apples Keynote, samt Entourage som är det överlägset bästa mailprogrammet.

I en liknande tråd tipsade jag om andra trådar i denna post: http://www.99.se/765268-post17.html

Ytterligare en relaterad tråd här: http://www.99.se/apple-programvara/108869-duger-iwork-till-fattig-student.html?highlight=mellel

Som sammanfattning kan man väl säga att är du van med - och förväntar dig något liknande som - Office på PC är det nog lika bra att köra vidare med Office på Mac.

Jag lägger en peng på Mellel. Gör allt jag vill, och jag skriver för brödfödan. Kan dock få problem med word-filer som har en massa inklippt skräp. Jag har ett gammalt (Classic-) word liggande i ett mörkt hörn av hårddisken för dylika situationer ... Men smaken är ju som bekant olika.

1
Bevaka tråden