Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDCS2: Söka okänd siffra utan att ersätta siffran

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-03-19 17:11

LIte otydlig rubrik kanske...

Jag vill kunna söka redan på alla varianter där två siffergruppen omger ett kort streck. Jag kan lätt söka på okänd siffra, men det blir svårare att byta ut bara strecket mot ett långt streck. Ersätter jag rätt av får jag in fel siffror. (Titta på dumpen.)
Kan jag lösa detta utan att skripta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-19 19:35

Du behöver kunna göra GREP-sökning för att hantera detta. Det finns inte i nuvarande version av InDesign.

Med script kan det gå eller flytta texten till en textredigerare som kan GREP, tex BBEdit.

Janne

som janne säger

MEN...

tänk utanför boxen: Om du gör en sökning där du hittar alla såna siffror och applicerar ett teckenformat, låt oss kalla det "MyTempStyle", därefter söker du och ersätter alla korta streck som har formatet "MyTempStyle" och ersätter det med långt streck

Slutligen söker du efter "MyTempStyle" och ersätter med "Inget teckenformat"

nackdelen är om någon av siffrorna redan har ett teckenformat sedan innan, i och med att det då förloras

  • Medlem
  • 2007-03-20 07:33

Den var bra! Kanske lite svår att förklara för de användare som inte hör till de starkaste i inDesign...

Script.

  • Medlem
  • 2007-03-21 09:50

Baron: Kan jag lösa detta utan att skripta?
...
RR: Script.

Du har ju redan fått svar på hur du kan lösa det utan att scripta. Att svaret sen inte faller dig i smaken kan ju inte jag ta något ansvar för

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-21 09:52

Baron: Kan jag lösa detta utan att scripta
...
RR: Japp - gör så här ...
...
Baron: det låter svårt för de hos oss som är "ovana"
...
RR: Script

Ni två är för gulliga

  • Medlem
  • 2007-03-21 10:38

Öpp öpp, svaret föll mig visst i smaken...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-21 16:57

Du kan ju göra ett script som gör det Richard säger att du kan göra utan script

Sen kan du sätta ett kortkommando på det. Då blir det jätte enkelt för de ovana.

Janne

Grejen är att vår gode Baron börjar tröttna på att en viss stockholmskonsult kommer med en massa sköna skript och vill kunna göra det själv - allt enligt "kan själv"-syndromet

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-03-22 11:37

Tar upp tråden för ett liknande problem.

Blir det samma sak för om man vill söka på "valfri siffra+mellanslag+valfri siffra"
och ersätta med "samma siffra+kommatecken+samma siffra"?

Eller finns det nåt smart sätt? Applicerar jag teckenformat så innebär det ju att feta, kursiva, eller andra varianter av stilar blir enligt teckenformatet. Det vill jag inte.

Det enda som ska ske är alltså att mellanslag mellan siffror ska bli kommatecken.

Någon?

/Bauer

Det ni är ute efter är s.k. "GREP"-sökning, dvs mönstermatchning och det finns inte i InDesign CS2. Vill man ha det så får man alltså göra workarounds à la ovan, eller anlita en scriptare

1
Bevaka tråden