Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD till Powerbook G4

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-16 23:28

Jag har en Powerbook G4 12” DVI.
Standarden för hårddisken är ATA100.

Är det någon som har erfarenhet att byta ut HD’en.
Kan man sätta in en 2,5” 160GB hårddisk eller finns det tveksamheter att moderkortet/bussarna inte klarar av så pass stor HD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-17 00:02

Det har jag gjort, med gott resultat.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-23 08:53

Det har jag gjort men EJ gott resultat
Den hittade inte hårddisken så jag ska göra om det och kolla att inga kontakter sitter löst. Tyvärr gick torxnyckeln sönder så jag får köpa en efter jobbet och göra det ikväll.

Jag har satt in en 120 gb i en 17. Det är pilligt, men kör efter guiden på ifixit.com så kirrar du det. Se till att ha rätt verktyg innan du börjar och ha ett system för hur du lägger skruvarna (alla skruvhål ser i princip likadana ut och alla skruvar är i princip olika! Och många är de). Jag lade dem i kronologisk ordn. Lycka till.

mitt lilla tips är att lämna i datorn, om du inte är sjukt händig. jag sabbade "upper caset" på min förra pb 15" när jag stoppade i ny HD. det är en hake ovanför cd/dvd'ns vänstra hörn som är sjukt meckig att öppna, och lika svår att fästa igen efteråt.

En Hitachi 160GB sitter numera i min iBook och en 160GB Samsung i ett externt FW-kabinett som klonad backup. Nöjd.

Mer om diskar här: http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/102739-hitachis-seagates-160-gb-2-5-tumsdisk.html

Har bytt i både iBook och PowerBook flera gånger. Det tar tid och är pilligt - det är alltid någon del som inte alls lossnar så enkelt som det låter i manualen.

Ladda ner och skriv ut de aktuella sidorna ur servicemanualen. Lägg alla skruvar i en islåda och anteckna i manualen i vilket fack de ligger.

http://home.earthlink.net/~strahm_s/manuals.html#pbks

Det största problemet är förmodligen att vi vanliga dödliga inte har verktyget "black stick" hemma. I brist på annat frestas man att använda skruvmejseln vilket lätt leder till fula repor och bändmärken på höljet.

Senast redigerat 2007-03-22 09:27
Ursprungligen av TZW:

Det största problemet är förmodligen att vi vanliga dödliga inte har verktyget "black stick" hemma. I brist på annat frestas man att använda skruvmejseln vilket lätt leder till fula repor och bändmärken på höljet.

"Black stick" eller "spudger" kan med framgång ersättas av ett uttjänt kredikort e,dyl. Funkade i alla fall för mig och ovan nämnda iBook (som ju är extraordinärt besvärlig jämfört med PB, MB, MBP).

Har du ingen islåda med tillräckligt många fack går ett äggkartongsflak lika bra. Då kan du t.o.m. skriva direkt på varje fack.

1
Bevaka tråden