Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne, macbook?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-03-22 00:04

Tjabba, införskaffade för inte så länge sedan en macbook 2ghz, med 1gb minne. Har dock stört mig lite på att 'alltid', när jag har program jag vill ha igång, endast ha mellan 12 och 25mb ledigt minne. Detta med fx, adium, itunes samt azureus igång plus ett par widgets rullande.

Så jag funderar på om jag ska sälja dom två 512mb-stickorna man fick med och tjacka 2*1gb istället, och såg på dustin att priserna varierar mellan 500kr/gb och 1000kr/gb, spelar det någon roll om jag tar dom för 500kr om jag använder datorn till surfa, film, musik och sådant som inte är speciellt krävande så? Och på vilket sätt skulle skillnaden isf visa sig?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-22 09:18

uhu? hur kan du tro att det är så lite ledigt kvar? OSX använder ju en dynamsik minnestilldelning så den delar ju minnet lite som den själv vill.
Men 1GB på en MB borde du kunna köra 15-20 program utan problem. Det inkluderar även några lite tyngre.

  • Medlem
  • 2007-03-22 09:50

När jag kollar med istat pro så har jag för tillfället "Free: 11mb" Det tolkar i alla fall jag som att det är 11mb ledigt :s

Oanvänt minne är onödigt minne, hanteringen av minne är inte densamma som i Windows. Möjligt att det står free 11mb, men hur mycket är det som är "inactive"?

  • Medlem
  • 2007-03-22 14:39
Ursprungligen av Simon Blommegård:

Oanvänt minne är onödigt minne, hanteringen av minne är inte densamma som i Windows. Möjligt att det står free 11mb, men hur mycket är det som är "inactive"?

för tillfället står 350mb som inactive? Är det ledigt eller vadå

tja personligen tycker jag att det inte det räcker ens med 2G i minne, jag kör bara mina vanliga program på min MBP 2,16 och då ser det så här!

inactive eller inte så känns det som om det är upptaget för maskinen blir slöare när det ser ut så här!

Jag kör, liksom k-e.svensson, parallels för diverse översättningsprogram och det segar ned datorn något fruktansvärt. Då har jag ändå bara en MB 2,0 1gig ram. Det var sorgligt att höra att det inte ens hjälper med en MBP med 2gig ram. Hade hoppats att det var grejen.

1
Bevaka tråden