Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anslut till SMB utan lösenord

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-03-19 08:42

Hej,

Jag försöker ansluta till min Windowx XP burk där jag har en share utan lösenord (Delade mappar). Jag kan ansluta till den från en annan windowsburk utan att behöva skriva in anv. namn eller lösen. Detta fungerar dock inte i OSX med samba, hur tusan gör man ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-19 10:36

Titta i /etc/smb.conf

För att ansluta som guest till en publik katalog.
Editera följande ur samma fil för att passa dig.
Glöm inte starta om smbd.

;[public]
; path = /tmp
; public = yes
; only guest = yes
; writable = yes
; printable = no

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-19 10:57
Ursprungligen av hicke:

Titta i /etc/smb.conf

För att ansluta som guest till en publik katalog.
Editera följande ur samma fil för att passa dig.
Glöm inte starta om smbd.

;[public]
; path = /tmp
; public = yes
; only guest = yes
; writable = yes
; printable = no

den där ska du ju editera om du vill dela ut en katalog. För att ansluta till ett windows-share utan att behöva ange lösenord burkar jag använda ett litet apple-script:

tell application “Finder”

mount volume “smb://workgroup;login:password@server/katalognamn”

end tell

Det finns ett smidigt litet freeware som kan kan spara shares komplett med lösenord, http://theappleblog.com/2004/12/06/smb-manager-for-network-servers-on-os-x/

Tyvärr verkar länken för nedladdning vara död, men det kanske går att googla fram.

  • Oregistrerad
  • 2007-03-19 14:30

Precis, jag vill inte dela ut en katalog

Borde jag i GUI't inte bara kunna klicka på OK när anv/lösen anges?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-19 15:49

Du lär nog skriva i Användarnamn iaf. typ "guest" i ditt fall.

  • Oregistrerad
  • 2007-03-20 19:12

varför behöver jag inte göra det på en pc då? Det finns ju inget "guest" konto på pezen, så det tvivlar jag på att det fungerar!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-20 19:28
Ursprungligen av studiox:

varför behöver jag inte göra det på en pc då? Det finns ju inget "guest" konto på pezen, så det tvivlar jag på att det fungerar!

För att protokollet SMB/CIFS är ett stängt protokoll skapat utav microsoft och samba protokollet OSX/Linux etc. kör, det är reverse-engineerat från SMB/CIFS.

De har helt enkelt inte stöd för det i andra system än Windows där MS kör sitt eget protokoll och inte samba.

För att lösa detta kör du helt enkelt en annan typ utav filutdelning på Windowsdatorn. En öppen standard som NFS kanske. Eller köra Apples egna AFP, dock har inte windows en minsta stöd för sådant utan att ta ner 3e-partsprogram.

  • Oregistrerad
  • 2007-03-21 21:46
Ursprungligen av Sidde:

För att protokollet SMB/CIFS är ett stängt protokoll skapat utav microsoft och samba protokollet OSX/Linux etc. kör, det är reverse-engineerat från SMB/CIFS.

De har helt enkelt inte stöd för det i andra system än Windows där MS kör sitt eget protokoll och inte samba.

För att lösa detta kör du helt enkelt en annan typ utav filutdelning på Windowsdatorn. En öppen standard som NFS kanske. Eller köra Apples egna AFP, dock har inte windows en minsta stöd för sådant utan att ta ner 3e-partsprogram.

Jag ville ha ett svar på min fråga, inte svar på vad SMB här.

För övrigt är det faktiskt IBM som utvecklat SMB och inte Microsoft (Microsoft har vidareutvecklat det). För det andra är SMB protokollets funktionalitet tillgänligt på microsoft för vem som helst som vill bygga enheter som pratar SMB: ftp://ftp.microsoft.com/developr/drg/CIFS/

Vi vill självklart INTE köra NFS då vi inte vill blanda in fler protokoll i vår redan komplexa miljö. Jag var mest intresserad av om det fanns något speciellt med samba stödet för MacOSX alternativt om GUI't i OSX var dåligt skrivet eftersom det inte kan ansluta till "public shared" SMB enheter.

  • Medlem
  • 2007-03-20 20:25
Ursprungligen av studiox:

varför behöver jag inte göra det på en pc då? Det finns ju inget "guest" konto på pezen, så det tvivlar jag på att det fungerar!

Jo, det finns faktiskt ett "guest"-konto.
Högerklicka på "Den här datorn" och välj "Hantera" och klicka på "Lokala använadre och grupper" sedan "Användare"

Alla användarkonton syns inte i XP:s enklare användarhanterare.

/P

1
Bevaka tråden