Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powebook G4 vs MacBook

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-21 15:15

Hej Äppelälskare!

Jag är i valet och kvalet att skaffa en Äppeldator. Jag har kikat på en MacBook med 2GHz-propp och 2GB minne för att jag behöver en bra dator och sällan är hemma så mycket. Men, nu har jobbet kastat en laptop på mig så det jag skulle vilja ha är en lite mindre laptop att knuffa ned i fotoväskan. Och då föll tanken på en beggad Powerbook G4 då de går att få för mindre än hälften av vad ovanstående MacBook kostar. Men - är det värt att skaffa en PBG4 idag med PowerPC-propp idag med tanke på hur snabbt Apple fasade ut just den ganska så kvickt?

Vad har ni för funderingar kring att skaffa en beggad PBG4 idag?

Tack på förhand
David aka Rizzo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-21 17:30

Eftersom jag har en powerbook G4 kan jag ju säga att det är en riktigt trevlig dator. Har 15-tummaren. Antar att du tänkte på 12-tummaren då du ville ha en mindre dator och till hälften av priset. Att köpa en PPC-dator idag är väl inte så dumt egentligen. Leopard kommer ju ha fullt PPC-stöd och vi kan väl räkna med att OSet efter det också kommer ha PPC-stöd men sedan kanske PPC fasas ut. Du kommer ju dock fortfarande kunna använda din dator då bara att du får köra äldre programversioner.

Det beror ju förstås på vad du skall göra. Att surfa, redigera lite bilder, lyssna på musik, chatta osv kommer ju fungera i många år till med en PBG4. Skall du köra typ Final Cut, Aperture eller liknande blir det nog svårt. Men det blir ju inte lättare att göra på en Macbook i alla fall så.

jag har en pb12" 1.33 och en macbook 2gh duo.,macbooken är bättre helt klart., men pb'n är bättrre feeling, grym konstruktion o allt, men sen avgör skärmen helt klart till macbookens fördel,..ocg snabbheten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-21 21:08
Ursprungligen av remsjev:

jag har en pb12" 1.33 och en macbook 2gh duo.,macbooken är bättre helt klart., men pb'n är bättrre feeling, grym konstruktion o allt, men sen avgör skärmen helt klart till macbookens fördel,..ocg snabbheten

Du har helt klart rätt i det här med feelingen. Mycket skönare feeling i PBs än Macbooks. Det där med skärmen är också sant. Att ha en 13-tums widescreenskärm med betydligt högre upplösning är någonting man bör ha i beräkningen. Skall man jobba mycket på fältet är nog skärmupplösningen 1024x768 för låg.

Angående snabbheten så visst, Core 2 Duo är betydligt snabbare men sätter man i mycket ram i en PB blir den en riktigt trevlig maskin.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-03-21 19:08

Jag använder en PB 15" 1.33 och tycker den duger alldeles utmärkt. Det är klart att Macbooken är snabbare i o m att den är nyare, men det innebär ju inte att PB:n är helt värdelös för det. Jag skulle nog allvarligt överväga PBn. En trevlig maskin, och som tidigare nämnts kommer PPC att stödjas ett bra tag framöver. Bara för att den inte längre är snabbast betyder inte det att det inte går att använda den även till tyngre redigeringsarbete... Men det är du som ska ha datorn och det är bara du som kan avgöra hur viktigt prestanda är.

Ska sägas att jag föredrar MacBookens format då den är lägre än PB12".

jag var i ungefär samma situation som du för ett tag sen, dock var jag ute efter betydligt större skärm. mitt val föll i alla fall på en PB 17", av den allra sista generationen, för ca tio tusen, det är nästan 20000 billigare än vad den kostade ny, för mindre än ett år sedan. helt sjukt om du frågar mig!

jag jobbar med grafisk design och kan säga att det inte finns någonting jag saknar på min dator som finns på en inteldator.
grejjen är ju att man kan få fruktansvärt bra datorer så sjukt billigt i och med apples byte av processorer. man ska inte, även om det är lätt när man spånar på vad man vill ha för dator, glömma att datorn är ett verktyg, i mitt fall ungefär som en pensel eller penna och papper.
klarar en PB av det du ska göra? i så fall får du nog mer för pengarna, om den inte gör det är det ju inte värt det...
om jag ska vara lite krass kan jag säga att jag hellre kör förra årets ferrari än det här årets volvo.

1
Bevaka tråden