Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra förinställd bildformat vid PrintScreen

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det öht?
Idag sitter jag och får resultatet i png när jag pressar cmd+shift+4, vilket många kunder inte kan öppna. Får gå in och göra om till jpgs minst 15ggr om dagen - kanske kan man skippa denna rundtur.

Tack på förhand!

Mvh
Andreas

Ladda ner Tinker Tool, så fixar det problemet åt dig.

  • Medlem
  • 2007-03-21 16:08

Det verkar inte gå. Du har ju "Skärmavbildning" under Verktygsprogram i OS X, men det verkar inte finnas några inställningar för vilken filtyp man vill spara till, dessvärre. Vad som är bättre är att om du söker på t.ex. versiontracker.com efter "screen shot" så får du upp en hel drös med program som gör jobbet åt dig, i vilket filformat du vill, vilken del av skärmen du vill osv osv.

Lycka till!

Starta Terminalen och skriv/klistra in
defaults write com.apple.screencapture type jpg

Så ändras formatet till Jpg. Möjligen måste du starta om Finder först.

Byt skärmavbildnings förinställda format.

Ursprungligen av Merovech:

Starta Terminalen och skriv/klistra in
defaults write com.apple.screencapture type jpg

Så ändras formatet till Jpg. Möjligen måste du starta om Finder först.

Sökte med 99's sökfunktion efter "skärmavbildning", tog mig en minut hitta detta och lösa exakt det problem jag hade: jag vill ha jpg istället för png...

Tack!

*bugar*

Shit vilka snabba svar!
Tacka alla goa gubbar, nått av dessa förslag kommer garanterat göra min vardag mycket lättare. KRAM!

--

Wooho! Testade Merovech förslag först då jag helt enkelt tyckte det var mest praktiskt om det skulle gå vägen, och violá! Så förbannat nöjd!

Tack tack!

Mvh
Andreas

1
Bevaka tråden