Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Nedgradera" till Macbook från MacbookPro

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-20 15:02

Hej,

Jag funderar på att byta ut min Macbook Pro mot en Macbook. Detta p.g.a. att jag tycker att
15" är för stort när man skall ha datorn med sig. Jag hade en 12" PB innan och var extremt nöjd med det formatet. Macbooken är aningen lättare, rätt mycket mindre förutom när det gäller tjockleken och det känns som den skulle passa bättre som _bärbar_ dator.

Det som oroar mig lite är hur stora de egentliga skillnaderna är. Jag skulle gärna vilja höra från folk som jobbat med både MB och MBP. Grafikkortet är ju rätt mycket svagare i MBn och hur plastig känns datorn, blir den sliten efter ett tags användande? Min 12"are hade jag i 4 år och den såg fortfarande ut som ny när jag gjorde mig av med den.

Jag tänkte köpa en svart 2.0GHz Macbook, 2GiB minne o med en adapter så att jag kan använda min 20" Cinema Display när jag jag behöver mer skärmyta.

Ser fram emot alla svar o åsikter!
Johan

Jag körde med en 17" PB (1.67Ghz, 2gig) tills nyligen, men har nyligen bytat till en svart macbook (2gig). Måste säga att jag är väldigt nöjd, jag tycker inte att den känns plastig blev positivt överraskad på den punkten. Kör med en 24" extern skärm när jag inte är på vift och det fungerar utmärkt, min uppfattning är att det är kraftigt överdrivet om hur klent grafikkortet är i en MB, möjligen vid spel och något som använder grafikenkortet ordentligt kan man märka en viss skildnad.

Tror att det (som vanigt) beror på vad du tänker använda den till, själv är jag helnöjd med storleken och formatet, perfekt med en maskin som funkar på flyg och tåg (vilket varesig 17" eller de 15" maskiner jag har haft riktigt har gjort),

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-21 12:56

Jag har själv en vit MacBook 2Ghz, 2Gb ram. Använder den för musikproduktion då jag vill kunna vara mobil och det fungerar helt klockrent (formatet är ju guld!). Spelar in på en extern firewiredisk för det är möjligen det där med MacBookens hårddisk som kan ställa till det (mest för oss musikproducenter) då den bara är på 5400 rpm. Jag behöver 7200 rpm för ljudinspelningen. Men detta är inget att klaga på enligt mig. Det är inte specielt jobbigt att använda en extern disk de gånger man behöver 7200 rpm. I övrigt får du ut mycket krut ur en MacBook. Jag hade tidigare en PC (P4 2,8 Ghz, 2 Gb ram). Prestandan i den förbleknar i gämförelse med MacBooken. Med MacBooken kan jag mixa riktigt stora projekt (Jobbar i Pro Tools) utan att datorn gnäller allt för mycket. Jag använder dessutom en 19" widescreenskärm externt när jag sitter i hemmastudion och jobbar. Klockrent!

Så jag tror inte du kommer sakna någonting direkt. Möjligtvis grafiken om du kör tunga spel eller snabbare hårddisk om du jobbar med ljud. Förutom det, MacBooken är ett litet krutpaket Go for it!

Har du fler funderingar så bara fråga

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-21 15:00

Tack för svaren, det låter rätt lovande

Spel är för mig rätt ointressant, för sånt har jag min wii Så så länge grafikkortet duger för själva osx, även när man har mycket fönster samtidigt är det nock för mig.

På datorn sysslar jag mest med utveckling, så att hårddisken inte är så snabb är inte en viktig fråga för mig. Valde en 5400are till min mbpro för att jag ville ha en tyst och sval dator.

Hur funkar det med extern skärm, med min mbpro kör jag alltid så att jag bara visar bild på den externa skärmen när jag har den inkopplad. Det är inte nån påtvingad spegling av bilden eller så?

Har min macbook till en 19" wide, och fungerar hur fint som helst. Inget alls att klaga på.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-21 17:46

Extern skärm fungerar precis som på MacBook Pro. Du väljer själv om du vill köra spegling eller utökad arbetsyta.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-21 18:32

Men man har också möjligheten att köra bara på extern skärm va?

* Koppla in skärm
* Klappa ihop datorn så att den går i vila
* Koppla in usb-mus
* Datorn går in i en-skärms-läge och visar bara på extern skärm

Precis.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-03-21 19:42

jag kan tipsa om att fujitsu har nyligen släppt 160GB 7200 rpm 2.5" SATA hårddiskar. Jag har en 100GB 7200rpm disk i min macbook och ljudnivån är densamma som 5400rpm disken.

Jag bytte en PowerBook G4 1.5 GHz mot en MacBook CD 2GHz och är väldigt nöjd med min MacBook. Jag saknar dock stabiliteten av aluminium, bakgrundsbelyst tgb (jag använde det inte så ofta, men nu när jag inte har det saknar jag det verkligen), skärmens betraktningsvinkeln (vertikal betraktningsvinkel är värdelös i MacBook) och riktig bildskärmsport (det är jobbikt att bära runt på massa adaptrar som dessutom sitter ganska löst i datorn när de är inkopplade).

Batteritiden är mycket bättre i MacBook. AirPortmottagningen är mycket bättre i MacBook. Mikrofonens placering är bättre i MacBook. Smidigheten är lite bättre med MacBook.

Fast nästa dator blir en MacBook Pro ändå...

Angående spel i MBn. Har precis inhandlat en mb c2d 2.0 och har testat att spela World of Warcraft på den... inga problem! Flyter på riktigt fint så länge inte alla inställningar står på max!

1
Bevaka tråden