Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Å Å och Ö förvrängda

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-19 13:44

Hej
Jag har försökt att hitta svar på detta i forumet men inte lyckats.

Har gjort flera hemsidor Iweb tex: www.valencharter.se eller www.huvudskar.info som fungerar bra. Dessa är hostade på comhem (fd chello) Å ä och ö funkar bra.

Nu har jag bytt till ownit och när jag lägger upp samma sidor där så blir åäoch Ö korrupta.
Filerna funkar helt normalt när jag kör dem lokalt men efter Ftp så blir de inte desamma.

- Är detta något känt problem med sista versionen av Iweb?
- Behöver jag göra någon inställning för språk i iweb?
- Någon speciell inställning i FTP programmet?

Jag vet att detta är tunnt med info men jag hoppas på någon enkel lösning

Mvh /Esbjörn.

Du hittar lite trix i denna tråd:
http://www.99.se/iweb/92771-aaeoe-funkar-i-iwebb.html

Jag hade samma problem, men jag laddade ner programmet "iWeb-extender" som har en "sök och ersätt" funktion (+ lite annat jox).
Tyvärr är det så att våra svenska å, ä och ö blir fel hos vissa webhotell och den enda lösning som jag kom på var att "processa" min sida via iWeb-extender.

Det som blev fel för mig (kanske samma som dig) var att följande tecken blev förvrängda:

å blev Ã¥
ä blev ä
ö blev ö
Å blev Ã…
Ä blev Ä
Ö blev Ö

Med hjälp av "sök och ersätt"-funktionen i iWeb-extender så lade jag in följande:

alla:
Ã¥ ersätts med &aring vilket blir ett å
ä ersätts med ä vilket blir ett ä
ö ersätts med ö vilket blir ett ö
Ã… ersätts med Å vilket blir ett Å
Ä ersätts med Ä vilket blir ett Ä
Ö ersätts med Ö vilket blir ett Ö

Lite bökigt kan tyckas, men när man väl har skrivit in denna formel i iWeb-extender så sparas den och man behöver bara klicka på en knapp nästa gång man uppdaterar och behöver fixa bokstäverna.

iWebextender är gratis och finns här:
http://www.iwebextender.com

(Just nu verkar han hålla på att byta webhotell och sidan är inte tillgänglig)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-19 21:35

Tack för tipsen. Hur skall jag ersätta i iweb?
skall alla ä ersättas med ä? typ istället för skärgård ska det vara skärg&aringrd ?

Eller hur ska man skriva i texten i iweb??

Vänliga hälsningar
Esbjörn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-21 14:21

Kodning av tecken som inte ingår i det engelska standardalfabetet (A-Z) är något man alltid bör göra. På så vis kan du vara säker på att alla webbläsare visar tecknen korrekt.

Här finns en lista över hur alla vanliga tecken kodas i ett html-dokument:

http://htmlhelp.com/reference/charset/

Koderna omges alltid av & i början och ; i slutet - t ex ä för ä. Är koden ett tal omges den av &# i början och ; i slutet.

Det kan vara vanskligt att helt ersätta grundläggande html-kunskaper med program som iWeb, eftersom problem som ditt kan upplevas som mycket frustrerande. Se iWeb som något som underlättar ditt skapande av webbsidor, men läs gärna in dig på grunderna och lär dig hur ett html-dokument är uppbyggt. Det är väl investerad tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-21 16:05

Hej Daniel.
Jag håller med dig i sak avseende HTML kodning men eftersom latmasken är lång så löste jag detta på följande sätt.
Gjorde websiten i iweb. Öppnade alla html sidorna i Dreamweaver. Ändrade teckenkodningen från UTF 8 till Västerländsk iso. Apply och kodningen ändras automatiskt. Spara - Ftp:a upp dem och det ser riktigt bra ut.

  • Medlem
  • 2007-03-21 16:39

Se där, då har man lärt sig något nytt idag också. Esbjorn, du verkar ju onekligen ha hittat det enklaste sättet, förutsatt att man har t.ex. dreamweaver. Går inte teckenkodsinställningar som dessa att göra i iWeb? Det verkar korkat....

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2007-05-14 14:01

Annan lösning

Jag hittade en annan lösning efter att ha pillat runt ett tag. Mitt problem var att viss text på sidan såg ok ut, annan inte. Jag undrade naturligvis varför . Efter att ha lusläst HTML-koden förstod jag att Iweb hade sparat viss text som bild, och det var den text som funkade. Jag testade att lägga all text inom ramen för en "form", en rektangel, göra denna transparent samt ta bort ramen, och voila, nu ser det ok ut. Kanske tar det längre tid att ladda sidan, men det får vara så tills vidare.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-18 17:45

Man kan ju slänga in en metatag som berättar att det är utf-8 charset annars. Borde ju iWeb göra automagiskt kan man tycka, om man kan editera källkoden kan man väl göra det själv.

Hade det inte varit just de där tecknena som blev fel hade det ju kunnat bero på att du borde föra över filerna som ascii eller tvärtom istället.

Jag är mycket missnöjd med senaste iWeb... När jag exporterade till en mapp så hade flera mappar originalnamnen med typ åäö, många av sidorna villle inte visas. Trodde åäö var bannlysta i html. ( Tror inte felet berodde på ftp-klienten Transmit 3.6 - även fast sidorna visades korrekt medans jag hade sparat dom lokalt på datorn). Hoppas nu innerligt att jag har kvar en backup på den siten och att nedgraderingen till förra versionen av iWeb kommer att kunna rädda tillbaka allt - fast det lutar mer åt att det får bli en tillbakagång till RapidWeaver.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-02 02:19

Verkar iofs på andras trådar som att de hade metadata för det och att det är webservrar som berättar för browsern att det är iso-8859-1 och inte utf-8 i filerna som ställer till det.

Hatar latin-1-bakåtsträvarna, det finns gott om dem på IRC =P

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-09-06 14:12

metataggar i IWeb

Hittar ingen funktion i IWeb för att lägga in Metataggar.
Men:
• gör en lista
• Öppna den från IWeb skapade html-filen i Dreamweaver
• Lägg in orden (Taggarna)
• Spara html-filen igen med samma namn

Tänker jag rätt

1
Bevaka tråden