Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett Flashproblem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har ett problem i Flash som jag hoppas någon kan lösa

Jag har låt oss kalla det för "länk-knappar", dessa rör sig sidleds längs webbläsar fönstret i sakta fart. Bakom dessa går en rörlig film.

Nu vill jag att när man kkickar på dessa knappar så skall ytterligare en meny komma upp utan att hela tidslinjen måste hoppa fram och därmed rubba den bakomliggande filmen.

Hur löser jag detta på ett smidigt sätt?

Hjälp , någon

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-03-20 22:28

Jag kan inget om Flash, men har du provat att googla eller fråga på ett Flash-forum? Det du vill åstadkomma låter ju inte som någon rocket science direkt.

Mm jag har googlat, tro mig Det gör jag nog först innan jag postar här. Har även postat detta i Adobes forum utan svar

Rocket sience eller ej...ingen kan svara på det.

gör menyn som ett eget movieclip, så kan det agera oberoende av omgivningen.

det jag vill är att en ruta skall dyka upp när jag trycker på en av knapparna.

Jag gjorde så här:

Det jag gjorde var att konvertera en av knappara till ett movieklipp. När jag bubbelklickar på den så kommer jag in i en ny tidslinje (tillhörande knappen). Där inne så satt jag rutan som skal komma upp på frame 5 och knappen ligger på frame 1.

På knappen finns strängar som säger att den skall hoppa till frame 5 vid knapptryckning.

Problemet är att rutan ligger bredvid knappen hela tiden när jag har exporterat ut filmen till swf av ngn anledning.

Vet inte om jag förstått dig riktigt. Om det är som jag tror så har jag gjort ett litet exempel (på ett av många sätt att göra det på) som du kan ladda ner.
http://www.winlearn.se/99/99.fla.zip

Tar längre tid att förklara!

mvh

/John

1
Bevaka tråden