Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reparera enhetshuvud!?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-20 19:49

Jag gick in i skivverktyg och kontrollerade min hårddisk. Fick då meddelandeat enhetshuvudet behöver en mindre reparation. Låter ju ganska obehagligt men jag valde då att reparera skiva och fick då upp ett felmeddelande - att skivkontrollen misslyckades. Hjälp mig - är det farligt? Håller min hårddisk redan på att paja?

Det behöver inte vara något farligt
Starta om från installationsskivan och reparera den från den
Om det går behöver du nog inte oroa dig

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-20 20:18

Alright, ska leta rätt på skivan då.

Är det någon som vet vad det egentligen är - fel på enhetshuvudet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-20 20:23

Jag kontrollerade hårddisken på min G5 i helgen och fick samma felmeddelande som du. Det var första gången på 2 år som jag startade datorn från en DVD så att jag kunde kolla hela disken. Har tidigare bara kört skivkontroll på den del av disken som går att kolla när man kör skivkontroll från hårddisken. Hade nu även tillgång till TechTool pro och programmet kunde reparera felet.
Eftersom felmeddelandet säger att det behövs en "mindre reparation" och att jag inte haft några som helst problem med datorn på 2 år, så är felet antagligen inte så allvarligt. Du kan ju ha lite is i magen tills OSX 10.5 kommer och då blåsa hårddisken när du nyinstallerar så blir du av med felet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-20 22:16

Som andra redan skrivit tror jag att du lugnt kan strunta i detta "problem"...

Jag fick samma felmeddelande på min jobbdator och trodde att det var något allvarligt. Efter samtal till datorteknikern konstaterades att man inte behöver bry sig om det. Jag trodde att det var någon mekanisk del som var sönder - enhetshuvudet låter väldigt fysiskt - men det var i stället mjukvarurelaterat. Be mig inte förklara närmare...

Hade det varit hårdvarurelaterat hade ju det låtit rätt mycket från hårddisken, men det gjorde det inte. Datorteknikern sade att man även skulle kontrollera hårddiskens S.M.A.R.T-status i Skivverktyg. Om det står "Kontrollerad" är det lugnt.

Apple skriver själv om bl a detta felmeddelande angående enhetshuvudet, eller volume header på engelska:
Mac OS X: fsck reports benign errors when journaling is turned on

Regelbundna backuper av sina viktigaste filer är dock alltid att rekommendera.

1
Bevaka tråden