Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Explorer 5.5 för mac??

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-03-19 22:08

Råkade anlita ett gäng amatörer till webbdesingners(innan de har hunnit uttala sig så håller jag deras namn hemligt) Har gett mig koder och allt jag behöver för att redigera mig egen sida som de byggt.

Dock så säger den hela tiden att jag behöver en "behörig" webbläsare som exempelvis Explorer 5.5.

Problemet är ju bara att MS har slutat att överhuvudtaget ge oss mac-användare tillgång till att ladda ner explorer efter 5.2.
Jag har testat med Firefox(som jag kör konstant) Netscape, Opera och mer eller minde alla andra men det funkar helt enkelt inte.

Så innan jag ringer tomtarna imorgon och ger dem årets utskällning, är det något jag har missat? Något som jag bör veta?
Kan jag kringå detta på något vis? Jag vill ju som ni förstår kunna redigera min egen hemsida..

All hjälp är tacksamm!

Den absolut sista versionen av Internet Explorer för Mac som någonsin publicerades var version 5.2.3. Det var för omkring fyra år sedan och den var omodern redan då.

Internet Explorer är inte alls samma program i Mac- och Windows-version. De fungerar olika och har inte samma stöd implementerat även om versionsnumren skulle överensstämma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-19 22:51

Har de gjort en sida som bara funkar i Internet Explorer ska du ge dem en utskällning, ja. Gör om, gör rätt.

Jag har installationsfilen för IE 5.2.3 (6,7 MB) som jag kan mejla över om det är till någon hjälp.

Om webbapplikationen kräver Internet Explorer 5.5 är det föga troligt att IE 5.2.3 för Mac skulle fungera och även om det gjorde det så skulle det inte vara en bra idé att fortsätta ha en webbapplikation som kräver att man använder den. Men om du vill kan du naturligtvis prova.

InternetExplorer523.dmg

  • Medlem
  • 2007-03-20 18:03

Jag har Explorer 2.3 och nej det funkar inte.

Men är det inte rätt otroligta att det inte finns en senare version?

Otroligt?
Microsoft har bestämt sig för att inte utveckla Explorer för Mac och det har de väl all rätt till
För min del var det bra - det gjorde att jag började använda och vänja mig vid Firefox som har stora fördelar

  • Medlem
  • 2007-03-20 20:58

Jag tycker fortfarande det är kasst av alla inblandade parter.

Finns ju bevis för att mer eller mindre alla andra webbläsare bortsett från Explorer är bättre.

Jag menar, senaste nyheten på Explorer 7.0 är ju att de använder sig av flikar.... Jag menar det har ju Firefox kört hur länge som helst...

Ursprungligen av Ianc:

Jag tycker fortfarande det är kasst av alla inblandade parter.

Finns ju bevis för att mer eller mindre alla andra webbläsare bortsett från Explorer är bättre.

Jag menar, senaste nyheten på Explorer 7.0 är ju att de använder sig av flikar.... Jag menar det har ju Firefox kört hur länge som helst...

Vilka "inblandade parter" är det du syftar på?
Microsoft för att de lagt ner IE för Mac eller de som gjort din webbplats?

  • Medlem
  • 2007-03-20 23:03
Ursprungligen av macwitty:

Vilka "inblandade parter" är det du syftar på?
Microsoft för att de lagt ner IE för Mac eller de som gjort din webbplats?

Välj vilken du vill.

Men om man nu ska ge sig på exempelvis "Virtual PC" vad är det som krävs då? behöver man ett XP eller hur fungerar saken?

Säger bara att jag saknar OS när jag startar upp det... Förstår inte riktigt hur det fungerar ärligt talat.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-20 21:38

Internet Explorer för mac har en helt annan motor än den för Windows. Sidor ser inte lika dana ut, inte rekommenderat att använda IE för mac utav någon anledning faktiskt. Om du inte kör OS 9 då kanske.

Virtual PC gör att du kan installera Windows (XP, 2000, 98 eller vad du nu vill). Virtual PC är just en virtuell PC - simulerar hårdvaran så att Win-installationsskivan tror att det är en riktig, beige PC-burk. Du behöver alltså en installationsskiva av det operativsystem du vill installera. Eller ett s.k. "OS Pack" som är en färdig windowsinstallation i form av en fil som VPC kan läsa direkt.

Har du en PPC-mac är det alltså Virtual PC som gäller om du vill köra Windows på macen. Men det går ohyggligt (o-h-y-g-g-l-i-g-t) långsamt även på snabba burkar, så det är verkligen en nödlösning. Bättre då att låna en kompis PC ett tag om det är något akut du måste fixa. Eller låt webutvecklarnissarna ställa upp med en låne-laptop tills dom fixat sajten.

Sitter du på en Intel-mac är det förstås Boot Camp, Parallels, CrossOver eller nåt annat du skall använda för att kunnna köra Win-program i full fart. Sök på forumet - det finns trådar en masse.

  • Medlem
  • 2007-03-21 19:59

Då lägger jag nog min energi på att ge Yreg.se ett helvete istället så dom får ordna det här bra djävla fort.

Skit ska skit ha!

Citat:

Kalassystemet använder teknik som kräver en Windowsklient!

http://kalas.yreg.se/browser.php

Om de inte informerat dig om att Windows är ett systemkrav innan du beställde din hemsida utvecklad i Kalas kan det ju vara en grund för att slippa betala.

Sedan beror det på om systemet använder ActiveX-komponenter eller inte om du kanske kan lura dig in ändå. Med Firefox 2 och det utmärkta tillägget User Agent-switcher kommer man till inloggningssidan. Men om deras redigeringsverktyg kräver ActiveX så är det ändå kört.

  • Oregistrerad
  • 2007-03-25 17:03

Du får nog känna dig blåst. Dels pga. att det säkert verkar krävas ActiveX. Sedan är ju Yreg kända för att vara riktiga skojjare så du ska nog ha mycket tur om du ska få tillbaka dina pengar (Din hemsida lär dom ju inte göra om åt dig). Vänd dig till en riktig byrå istället om du vill ha en sida som fungerar med alla browsers och är CSS vänlig.

  • Medlem
  • 2007-03-27 09:47

Hemsidan är uppe och funkar, dem har också gjort om sidan så jag kan redigera den från Macen via dreamweaver. Min faktura behöver jag inte betala på ytterliggare en månad förens jag vet att allting funkar så att säga.

Så jag vet inte, verkar som jag haft tur...

Men jag ska granska avtalet och se om jag bara kan behålla domänen och be Yreg dra åt helvete.. Borde inte vara omöjligt.

Domäner ska alltid gå att flytta, du kan skriva över domänen på nåt annat webhotell o flytta allt dit.

1
Bevaka tråden