Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arkivera mail i databas?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Är det möjligt att på något sätt exportera mina gamla email till en MySQL-databas?

Det finns flera sätt, men det är lättare om du berättar lite mera, som tex i vilket mailprogram har du mailen? Har du FileMaker och/eller Excel? Vad har du för verktyg för att administrera MySQL?

Givetvis använder jag Apple Mail, men jag har även Microsoft Excel på datorn hur nu det ska hjälpa. Jag kikar just nu på MailSteward om någon har erfarenhet av det programmet...

Det programmet verkar göra vad du vill.

Hade du använt Entourage hade jag rekommenderat tex Entourage Email Archive http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14011 ($30)

En annan lösning är helt enkelt att skriva ett Applescript som tar ett email i taget och lägger in det i ett Excel-ark eller en FM-databas eller en textfil.

Från Excel kan du spara tex som CSV (Komma-separarade värden) eller textfil eller SQL-fil (du får lägga till massa grejer mellan varje fält, dvs sql-koden för en insert).

Från FileMaker kan du göra ungefär samma sak, spara som CSV, text eller SQL. FileMaker kan även (detta kan kräva en plugin och lite mera "joxande"), skicka SQL-kommandon direkt till din MySQL-databas via ODBC eller JDBC och skjuta in posterna i den direkt. Den senare lösningen är bra om du gör detta ofta.

Ahjusste, AppleScript borde kunna vara till hjälp. Är det någon som känner till något som är färdigskrivet som man kan kika på?

Jag har byggt en lösning som hämtar alla mail i en viss korg i Mail och lägger in dem i en FileMaker Pro-databas (det är en del i en lösning för att hantera inkommande epost för en support-avdelning eller kundtjänst, så att man i FileMaker kan se informationen om kunden i övrigt, tex tidigare email, betalningar mm).

Jag slängde upp den nyss på min ofärdiga Applescript-site här:
Arkivera email till FileMaker med Applescript

Enjoy!

Ligger de inte redan i en sqlite3 db?
Då borde du kunna använda .dump för att exportera dem.

Merovech: Jag förstår inte alls vad du menar, var skriver man .dump någonstans?

1
Bevaka tråden