Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fildelning mellan Linux och Mac OS X?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har hört att att dom ska funka bra ihop och jag lyckas utan större problem från min stationära dator(linux) att hitta min macbook och dess hd men från min macbook till den stationära är det värre finns det någon med lite erfarenhet av detta som kan hjälpa mig vad ska jag göra vill så gärna komma åt linux hd när jag sitter i soffan.

//Stefan

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-20 16:17

Hur kommer du åt macbooken från linuxdatorn. SMB? NFS? AFP? FTP? HTTP?

Du måste sätta upp en server på linuxburken så macbooken kan ansluta mot, precis som du redan gjort på macbooken för att dela ut innehållet där.

Jag kör Fedora 6 och det finns mycket bra sök verktyg där jag bara söker och då kommer det upp och sen loggar jag in på min macbook hur simpelt som helst, men hur delar man ut i linux?

//Stefan

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-20 16:36

Du browsar nätverket, antar att det är via Windows Sharing. SMB/CIFS alltså.
Du har antagligen bockat i Windows utdelning i Systeminställningar under Delning i OS X.

För att göra samma sak på Linuxdatorn måste du configurera och starta smbd. Fedora har väl en manual antar jag, kanske på deras sida en användarnvänlig sådan. Kolla upp Samba/SMB/Windows Sharing.

Ändrade till en lite mera begriplig rubrik /Mod

Installationsskivan (DVD:n) till FC6 innehåller också Netatalk. Det installeras inte default, utan måste väljas bland övriga filutdelningsservrar. När det är installerat och konfigurerat kommer du åt maskinen med AFP från din Mac.

Du kan också installera med t.ex. yum. Kolla närmare på http://netatalk.sourceforge.net/

1
Bevaka tråden