Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powermac köpråd, uppgraderingar, visioner!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är hyfsat färsk på Mac än så länge, köpte min första PB för ett drygt halvår sen.

Har en stationär PC som jag kan tänka mig att byta ut till förmån för en PowerMac.
Att köpa nytt är inte att tänka på, kostar liite för mycket för min smak....
Då är dock den stora frågan, vad är mest prisvärt på beggat-marknaden i nuläget?

G5 med dubbla processorer?
G5 med enkel processor för att sedan köpa uppgradering?
G4 för att sedan köpa uppgradering?

Går det att uppgradera en Mac på samma sätt som en PC med grafikkort, RAM, hårddiskar etc etc etc?

Är jag helt ute och cyklar och borde köpa en gammal Tandberg-bandare istället?

Kom med tankar, förslag och tips på hur man kan göra och, framför allt, vad som går att göra!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-20 11:33

Du kan precis som en PC byta grafikkort, ram, hårddiskar, pci-kort osv.
Det du inte kan byta är: Mobo och på G5orna processorer.
Grafikkorten måste vara mac-versioner. Går att flasha många vanliga pc-kort också om man är lite händig.

Avråder dig från en Single G5. Det är waste of money. Du sitter där med en low end cpu som du inte kan byta och en g4 är snabbare.

Dual G5 tycker jag du ska satsa på. Eller en Dual G4 mellan 1.2 till 1.42GHz.
En dual 1.8GHz G5 borde du kunna få för en 6-8k med standardutförande.
En dual 1.42Hz G4 kan du nog hitta för en 4-5k.

CPU-mässigt är dessa datorer ganska lika, men G5an har snabbare bussar både för grafik och minnen, samt en bättre vektorenhet. g5an är också snyggare och modernare.

okej, så att så länge det är mac-versioner så ska det inte vara några problem då.

Vad är mest strategiskt att göra med en G4:a då, köpa en lite sämre och uppgradera med nya fräscha komponenter eller köpa en som redan är maxad?
Jag tänkte ju så klart köpa någon med AGP-grafik.
Hur stor skillnad gör egentligen bussarna på G4 resp. G5?

Det jag hade tänkt var att köpa nån beggad mac för att sedan flytta över hårddiskar, ram och ev. grafikkort från min pc. Är det kanske värt att köpa någon med lite sämre CPU också då för att uppgradera den när jag ändå hade tänkt byta ut det mesta?

Vad är det för minnen i en G4:a?

EDIT: Det ska dessutom gå att köra World of Warcraft med hyfsade inställningar och bra flyt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-20 12:42

Äldre G4or har SDRAM och AGP 2x, satsa därför på sista generationen, MDD(Mirror Drive Door) som har DDR-2700 och AGP 4x.

Köper du en sämre G4 får du inte ut lika mycket utav ett nytt grafikkort, samt att bussen är säkert på 100MHz.
Första gen G4 kan inte heller ha dual-cpu-uppgraderingar. Eller ja, den kan, men den var inte anpassad för detta och lider utav några små problem.

Tänk på att äldre G4or än Quicksilver 2002 inte kan ha större diskar en 127GB också. QS2002 var den första modell med LBA48.

Bussarna på G5an är betydligt snabbare, så i minnesintensiva uppgifter går det riktigt mycket snabbare. Jämför 100/133/167 MHz buss på en PC mot en AMD med Hypertransport(Köpt utav IBM, samma teknik i G5an då G5an är IBM-tillverkad)

WoW lirade jättebra på min gamla Dual 1.33GHz G4 med ett Radeon 9600. Så det ska inte vara några problem.

När det kommer till CPU-uppgraderingar gäller det också att köpa rätt typ utav CPU. Alla nytillverkade har högra klockade(1.6GHz till 2GHz ungefär). De är PPC 7447. De saknar en Leve3-cache men blir inte så varma istället. De är långsammare än 1.3GHz till 1.4GHz PPC 7455/7457. Som har en 2MB Level3-cache per CPU.

När det kommer till grafikkort bör du minst ha ett FX 5200 från Nvidia eller ett Radeon 9600 från ATI. Annars får du inte full grafisk acceleration(GPUn tar hand om det grafiska) i OS X utan CPUn får göra jobbet.

Det var någon som sålde en G5 2x1,8 apbilligt (4000 kr?) här alldeles nyss. Hittar inte annonsen just nu - redan såld? Säljaren sa att det låga priset berodde på något smärre missljud vid audioinspelning.

Jag skulle nog försökt satsa på en G5 2x1,8 med Radeon 9600. Bra kombination av utbud, prestanda och pris. Räcker långt flera år till.

Okej, då ska jag alltså försöka hitta en sista generationens G4, helst med PPC 7455/7457. Vilken "årsmodell" är det?

Det var minnena jag var lite osäker på om det var DDR i G4:orna eller vad det var...
Som det är nu så har jag 1 GB PC-3200 i PC:n som man alltså skulle kunna använda i så fall, det roliga är att jag har just ett Radeon 9600XT i burken också. Frågan är bara om det är Mac-anpassat men det går ju att klura ut...

Ursprungligen av Bly Inc.:

Okej, då ska jag alltså försöka hitta en sista generationens G4, helst med PPC 7455/7457. Vilken "årsmodell" är det?

Det var minnena jag var lite osäker på om det var DDR i G4:orna eller vad det var...
Som det är nu så har jag 1 GB PC-3200 i PC:n som man alltså skulle kunna använda i så fall, det roliga är att jag har just ett Radeon 9600XT i burken också. Frågan är bara om det är Mac-anpassat men det går ju att klura ut...

Jag tror PC3200 passar i G4 Mirrored Drive Doors. MDD använder PC2700 alternativt PC2100 för "snikmodellen" (2*867 Mhz G4) men PC3200 är väl bakåtkompatibelt?

Vad gäller grafikkortet så är det inte anpassat för Mac. Det kom för ngot år sedan ett 9600 som passar både PCs, G5or och G4or men jag antar att ditt kort är äldre?

Japp, minnena ska vara bakåtkompatibla såvitt jag vet.

MItt kort är äldre så då blir det att leta upp ett nytt också, kanske dålig beggatmarknad för såna?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-20 20:08

www.powerpc.se säljer grafikkort.

Tack tack!

  • Oregistrerad
  • 2007-03-20 20:37
Ursprungligen av killwithskill:

Lite för mycket pengar för mig i nuläget, tack ändå!

Sen så är den ju så gott som klar, halva nöjet är ju att bygga och experimentera...

1
Bevaka tråden