Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att styra fläktarna

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-21 19:48

Hej,

Ville bara rekommedera alla om detta program

http://www.lobotomo.com/products/FanControl/index.html

Det har gjort att min MBP har blivit en riktig bärbar

Det gör alltså så att man kan ställa in grund hastigheten på fläktarna same när dom ska börja öka och när vid vilken temperatur dom ska blåsa på max.

//Adam

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-10-22 11:25

Fungerar det buggfritt?
Jag hörde något om att inställningarna försvinner när man låter datorn sova eller något liknande?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-22 11:34

Jag har iallfal inte märkt av något sådant men det kanske någon annan har?

//Adam

Det finns ju faktiskt en anledning till att fläktarna snurrar... de är inte bara något som Apple satt dit för att jävlas. De är viktiga för att datorn inte ska gå sönder eller åldras i förtid pga. värme.

Se det snarare som ett gott tecken att fläktarna snurrar och låter lite

  • Oregistrerad
  • 2006-10-22 11:53

Alltså det man använder programmet för är att öka varvtalet på fläktarna så att man får en lägre temperatur.

Alltså inte för att stänga av fläktarna. Utan man höjer så högt som man själv vill. Det lägsta man kan ta på är den nivån som fläktarna brukar ligga på cirka 1000rpm

//Adam

Att öka varvtalet är inte heller så bra. Dels drar det mer ström när man ökar RPM talet och sen så sliter et något oerhört på motorerna när de snurrar snabbare än vad de är anpassade för.

Men nåja, det är ju era datorer... mer pengar till Apple i slutändan

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-24 00:18
Ursprungligen av christianolsson:

Att öka varvtalet är inte heller så bra. Dels drar det mer ström när man ökar RPM talet och sen så sliter et något oerhört på motorerna när de snurrar snabbare än vad de är anpassade för.

Men nåja, det är ju era datorer... mer pengar till Apple i slutändan

De är ju naturligtvis konstruerade för att kunna blåsa i full flås. Men som jag ser kan väl "problemet" vara en av två saker:

1) Apple låter dem gå på lågvarv för att alla skall kunna skryta om hur tyst deras applemaskin är relativt en PC, även om den blir skitvarm.

2) Apple mäter av temperaturen som råder och tanken är att fläktens hastighet skall anpassas efter denna, men om mätvärdet är lågt finns det ju ingen anledning att låta fläktarna gå på för fullt så därför är de satta till 1000 rpm från början. Problemet är bara att kylpastan är dåligt applicerad och därför leder iväg värmen dåligt till fläns och fläkt. Detta resulterar naturligtvis i att flänsen inte blir så varm som den borde vara (värmen stannar ju i chippet istället..) och således mäter sensorn av en lägre temperatur och tror att allt är frid och fröjd fast så inte är fallet.
Genom att då öka varvtalet från början kan man få fläktarna att kyla datorn lite bättre..

Jag kan inte tänka mig att det blir särskilt stor skillnad på strömförbrukningen från en fläkt, och även om det skulle bli det kanske det är värt det för att få säg 15 grader kallare komponeneter. Bättre kylning ÖKAR ju livslängden på dem, förutsatt att fläktarna inte pajar då, men fläktar skall visst ha sin angivna livslängd vid full flås så det borde ju inte vara något problem.

Dom snurrar inte snabbare än dom är gjorda för. Grejjen är att man kan själv välja i vilken hastighet (inom spannet som fläkten är byggt för 1000-6000rpm) som den skall snurra. Så väljer man att ha den snurrandes i 2500rpm istället för 1000rpm(normalfart utan belastning) så kan man faktiskt ha den i knäet utan att ha en bok imellan, och de låter inte märkbart mer heller..

Dock lär ju självklart fläkten bli trött om man sätter den på 6000rpm 24/7 men de tvivlar jag på att någon gör.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-24 00:21
Ursprungligen av Johan S:

Dock lär ju självklart fläkten bli trött om man sätter den på 6000rpm 24/7 men de tvivlar jag på att någon gör.

Fläktar blir inte trötta
Om man inte har någon som får stå o vifta med sådan däringa fjäderomar

Ursprungligen av Hagge:

Fläktar blir inte trötta
Om man inte har någon som får stå o vifta med sådan däringa fjäderomar

Jaja, det vore ju mysigt med ett par Amazoner som står och fläktar lite.;)

Verkar som om mina fläktar inteb går på alls, så jag plockade hem programmet för att kanske få igång dom. Eller bara få igång dom tidigare. Men. Programmet startar inte. Efter installationen hittade jag bara en Fan Control-ikon under Systeminställningar-Övrigt. Men när jag klickar på fläktikonen står det bara "Fel i inställningar. Kunde inte läsa in Fan Control". Vad göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-22 22:15

funkar gött på imacen mee

  • Oregistrerad
  • 2006-11-22 23:20

Det sitter kullager fläktar i MPB och dem orkar i princip snurra hur länge som helst. Större chans att hårdisken slutar snurra än fläkten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-23 08:28

programmet var ju sådär, imacen har aldrig låtit som nu. En avinstallation och omstart gjorde susen, ifrån att ligga på runt 1100rpm i snitt så snittade imacen 3300rpm

usch å fy

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-23 18:15

Hur avinstallerar jag programmet? Är det bara att slänga det+tillhörande filer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-23 20:59

stäng av tjänsten fan controll .... och sök sen efter filerna som står på hemsidan
plus en 3e

sök på fan controll och fancontroll i spotlight

Fancontol 1.1

Funkar super! Äntligen kan man ha datorn i knät längre än tre minuter!
Bara detta att kunna ändra från 50 grader till 40 gör enorm skillnad!

Jag tar gärna att det låter lite mer...

Om man nu vill spara batteri någon gång (om det nu drar så mycket extra) så kan man ju gå in och justera lite på lägsta fläkthastigheten alt höja lägsta temperaturen lite....

Nå vad tror ni, kommer fläktarna paja? Eller skulle datorn pajjat först eftersom den blev tokvarm innan?

Jag har vissa kritiska varvtal på min vänstra fläkt där den gnisslar. På riktigt låga varvtal. Det här är precis vad jag behövde.

Edit: Och nu har den lagt av också. Men tack vare vår gode vän Fan Control kan jag köra vidare som vanligt, men med en aning högre Base Speed. (1800rpm) Samma temperaturer som innan, även på GPU.

Senast redigerat 2007-01-24 00:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-20 10:14

Om fläktarna inte går igång har du ett serviceärende på halsen. Program som Fan Control lär inte få igång fläktarna då.

Nä, det är väl det. Har kontaktat Macforum Service och ställt mig i kö...

1
Bevaka tråden