Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägg mappar i Finders verktygsfält!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Märkte just en grej som jag antingen missat eller som är en ny funktion.
Det går att dra mappar och program-ikoner till verktygsfältet i Finderfönstren!
Har detta gått att göra länge?
Rätt smidigt var det ju iallafall, mitt sidofält har redan för många mapp-genvägar

  • Medlem
  • 2007-03-19 15:10

Jag har använt det så länge jag har haft 10.4. Jag visar dessutom namnen på mapparna för att kunna skilja dem från varandra. Du kan dra i stort sett vad som helst dit.

Ursprungligen av Baron:

Jag har använt det så länge jag har haft 10.4. Jag visar dessutom namnen på mapparna för att kunna skilja dem från varandra. Du kan dra i stort sett vad som helst dit.

Tyckte det var för plottrigt att ha texten framme. Funderar på att ladda hem en bunt fräscha mapp-ikoner för att öka "användarvänligheten". Hitintills (i sidofältet) har det funkat okej ändå, där ser man ju namnen om man expanderar det.

Ursprungligen av kitesurf:

Märkte just en grej som jag antingen missat eller som är en ny funktion.
Det går att dra mappar och program-ikoner till verktygsfältet i Finderfönstren!
Har detta gått att göra länge?

Jag skrev om detta för en månad sedan: Arbeta med systemet - inte mot det

För att citera mig själv:

Ursprungligen av Adrian B:

Det andra var att han använda funktionen i Finder för att göra fönstrena i Mac OS 9-stil (utan verktygslist, utan sidofält, utan "brushed metal"). Tills han läste en annan text om hur man kan använda verktygsfältet i Finderfönster på ett smart sätt:

Making Finder’s Toolbar work for you

Helt klart en bra poäng det också. Jag drar ofta filer till öppna program i dockan (t.ex. PDF:er till Förhandsvisning istället för att de ska öppnas med Adobe Reader (vissa gör det trots att Förhandsvisning är förstahandsval)) och det blir en klart kortare väg att dra om samma program finns i varje Finderfönster. Platsen är dessutom annars bara blank, så det är outnyttjat område.

Möjligheten att lägga till mappar i Finders verktygsfält är gammal. Funktionen fanns i 10.0, men om jag minns rätt fanns den inte i Public Beta.

Jag har alltså missat det! Trevlig överaskning var det iallfall.
Undrar vad mer man missat...
Kanske man skulle skaffa sig en OS X-guide, frågan är ju bara om man kommer ta sig tid att läsa, misstänker att de är rätt trista. Någon form av videoguide i högt tempo skulle vara sjystast, typ som Apples egna små snuttar, fast lite mer hardcore

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-19 22:46

Jag gillar inte att ha ikoner i verktygsfältet men måste då man inte kan söka när man har den enbart som text. En stor miss som funnits länge. Mycket konstigt tycker jag.

Ursprungligen av acke:

Jag gillar inte att ha ikoner i verktygsfältet men måste då man inte kan söka när man har den enbart som text. En stor miss som funnits länge. Mycket konstigt tycker jag.

Om du har Finder inställt på att bara visa verktygsfältet i text och sedan trycker äpple + f kan du söka utan att behöva använda verktygsfältet.

Eller förresten. Du behöver inte ens göra det. Tryck bara på texten för sökfältet så kan du söka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-20 01:25
Ursprungligen av Marcus K:

Om du har Finder inställt på att bara visa verktygsfältet i text och sedan trycker äpple + f kan du söka utan att behöva använda verktygsfältet.

Eller förresten. Du behöver inte ens göra det. Tryck bara på texten för sökfältet så kan du söka.

Jo jag vet men det känns intye riktigt rätt iallafall. Jag tycker det ska vara en textruta där även när det bara står i text. Allt annat är en ologisk lösning.

Ha finder bara som text? Hur menar ni?

Ursprungligen av rikard.agren:

Ha finder bara som text? Hur menar ni?

Jag tror dom menar Kommando-klick på lilla knappen uppe till höger.

  • Medlem
  • 2007-03-20 11:57
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag tror dom menar Kommando-klick på lilla knappen uppe till höger.

Jag tror de syftade på högerklick i listen i Finderfönstret så att man kan välja att visa ikoner, text eller både och.

Ursprungligen av Baron:

Jag tror de syftade på högerklick i listen i Finderfönstret så att man kan välja att visa ikoner, text eller både och.

Prova kommando-klick på lilla knappen fåruse...

  • Medlem
  • 2007-03-20 13:14

Aha, det var go'! Jag läste slarvigt. (Tänkte väl att det var lite konstigt att du av alla hade missat en så basal funktion... )

1
Bevaka tråden