Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G3 installationsbekymmer

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östhammar
  • 2007-03-16 20:44

Har en gammal Imac G3 333Mhz Indigo (tray load).

När jag fick tag på den var det OSx i den, vilket fungerade märkligt i den (96Mb minne).

Så jag tänkte köra OS9.2.1 istället, den ska bli en surfdator och prydnad i köket, så
hela familjen får lite Mac historia att vila ögonen på + ha vardagsnytta av.

Men, bootade från OS9 CD´n och formaterade hårddisken. När jag sedan ska installera,
så får jag medelandet att jag måste uppgradera ROMet i iMacen först. Bra tänkte jag och
letade upp filen som finns på OS9 CD´n. Men se det går inte..... Uppgraderings programet
vill lägga filen i startskivans systemmap (som är på CD´n) och dit går det inte att skriva.

Vad gör jag ? Kan inte installera OS9 för att jag måste uppgradera ROM.
Kan inte göra det om jag inte kan boota från HD.

Några bra ideer ?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-03-17 23:39

Den här diskussionen borde väl flyttas till OS 9 för att få bra respons?

Om macen verkligen skall komma till nytta (och bli uppskattad av övriga familjemedlemmar som surfdator) vore det inte fel med lite extra minne för att kunna köra OSX (kanske Panther om Tiger är för tungt?). Detta då webbläsare som IE5 under OS9 knappast kan kallas moderna. Då kan man dessutom ha iMacen som trevlig och snygg iTunes-jukebox om man har den i nätverk och delar ut musiken från en annan dator.

Läs annars mer på www.lowendmac.com om din modell - finns en massa tips om användning samt hård- och mjukvara för macar av alla åldrar.

  • Medlem
  • 2007-03-18 10:53

Det ligger ju en liten systemmapp på din CD som är den som gör att du kan starta datorn från CD:n. Kan du möjligtvis bara dra den från CD:n till HD:n så att du får en "nödstartssystemmapp" på HD:n som du kanke skulle kunna starta ifrån?

  • Medlem
  • Östhammar
  • 2007-03-19 21:19
Ursprungligen av Giggs:

Det ligger ju en liten systemmapp på din CD som är den som gör att du kan starta datorn från CD:n. Kan du möjligtvis bara dra den från CD:n till HD:n så att du får en "nödstartssystemmapp" på HD:n som du kanke skulle kunna starta ifrån?

Det har jag provat, men det går den inte på.....

Ett jobbigt sätt kanske är att ta hårddisken ur en annan G3a (med OS9) och
sedan få igång datorn, göra uppgraderingen och sedan sätta tillbaka orginal hårddisken.

Det är bara det att det tar en stund att få ut HD´n ur ägget.... inte som en PowerMac direkt.

1
Bevaka tråden