Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fel på hårddisken?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-03-19 18:50

Jag satt och skulle installera boot camp tänkte jag. men när boot camp assistant ska verifiera disken så tuggar den ett tag och sen säger den att disken är trasig. Jag startade disk utility och verifierade disken och fick samma sak där. Jag provade att verifiera och reparera permissions och där var det nån enstaka rättighet som behövde justeras. Sen försökte jag verifiera igen men fortfarande samma fel. har försökt starta om men det hjälpte inte heller. jag kollade i log-filen och där står det såhär:

**********
Mar 19 18:41:17: Disk Utility started.

Verifying volume “Macintosh HD”
Checking HFS Plus volume.
Checking Extents Overflow file.
Checking Catalog file.
Checking multi-linked files.
Checking Catalog hierarchy.
 %)
Checking Extended Attributes file.
Checking volume bitmap.
Checking volume information.
Volume Header needs minor repair
d.",1)
Macintosh HD
Error: The underlying task reported failure on exit


Disk Utility stopped verifying “Macintosh HD” because the following error was encountered:

The underlying task reported failure on exit
1 HFS volume checked
	Volume needs repair

Man kan inte laga start-up disken när man har bootat från den och jag har ingen extern disk stor nog att installera os x på tillfälligt så det går nog inte att ordna. Vad innebär det som står i log-filen och kan man fixa det på något annat sätt? har för mig att det finns nåt terminalkommando för sånt här men detaljer kommer jag inte ihåg.

Starta med Äpple-S nedtryckt. Vid prompten, skriv: /sbin/fsck -fy

När du startar i detta läge så ligger "/" på "-" och "-" på "+"

Hoppas det är en okej förklaring. Tryck enter när du har skrivit kommandot. Om det står att "Filesystem was modified" kör detta igen. Du kan trycka pil upp för att få fram senast skrivna kommando. Kör tills det står att allt är ok. skriv reboot och tryck enter för att starta om. Om inte detta fixar biffen, så krävs bättre program som tex. Disk Warrior. Eller så tar du en backup, formaterar disken och installerat om systemet.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-03-20 01:39

det funkade. tack!

nu till nästa problem
http://www.99.se/windows-pa-mac/213744-mbp-tangentbord-mus-funkar-i-boot-camp.html
Murphy ger sig visst aldrig...

1
Bevaka tråden