Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det som tar plats på HD:n?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Datorn spökar!
Eller den fungerar egentligen perfekt utan problem.
Det är bara när jag vill göra en backup av HD:n med Super Duper till en 80GB FireWire disk som problemet uppstår. Alla filer får inte plats.

Info på HD säger att använt utrymme är 81GB. Ledigt 152GB av 233.
Men så mycket ska det inte vara på disken. Snarare runt 20-25GB.

Testade "Disk Inventory X" som visar att det är 81.3GB använt, men i filträdet så ser det ut att vara 20-25GB!
Se bifogad skärmdump.

Vad är det som tar all plats?

Jag har inget svar på din fråga, men ett alternativt program som jag brukar köra ibland för att se vad som finns på en disk är WhatSize. Man får inte samma grafiska översikt, men däremot en mera lättnavigerad struktur (tänk Finders kolumnvy).

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-19 13:43

Det känns som om filscanningen i Disk Inventory X inte läste (inte har access till) alla mappar. Det värde som dock visas i Disk Inventory X verkar den ta från systemet. Kanske...

Har nu kört DiskWarrior med utan framgång. Den hittade några små skavanker men inget som frigör plats.
81GB på HDn. Säger DW det så tror jag på det...
Frågan är bara vad som gömmer sig och var?

Adrian: Ska snart prova WhatSize. Få se vad det ger.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-19 15:54

Har du iLife komplett installerat så är bara det 5-6 GB på hårddisken.

WhatSize rapporterar:
Used 81.4GB.

Och sedan:
Users: 8.9GB
Applications: 6.9GB
Library: 5.7GB
System 1.8GB
+diverse små mappar och filer.

Det blir alltså 23.3GB + max 1GB (resten av alla filer & mappar i rooten).
Något är väldigt fel här!

Hur blir jag av med det här?

Vad händer om jag tex:
Kopierar HDn till en extern (som rymmer allt...) med SuperDuper.
Formaterar om.
Installerar om systemet och väljer att importera användare och program från den externa HD:n?

Går det?
Tar den system, program, bibliotek och användarfiler så att datorn blir som förut?

Gör en vanlig fil sökning och sök bara på filer som är osynliga och större än (och där får du testa dig fram) några MB så kanse du hittar nåt intressant. (Iofs, synliga filer kan också vara av intresse)

Jag tappade bort ett par GB genom att låta filer som jag trodde gick till ansluten firewire disk, istället gömma sig genom att hamna i Volumes/firewirediskens namn, dvs gömt på den interna hd:n..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-19 18:31
Ursprungligen av Tomas Johansson:

Jag tappade bort ett par GB genom att låta filer som jag trodde gick till ansluten firewire disk, istället gömma sig genom att hamna i Volumes/firewirediskens namn, dvs gömt på den interna hd:n..

Det där är ganska vanligt på Mac OS X. "Borttappade" volymer som seden t.ex. backupprogram skriver till.

Själv så upptäckte jag idag att jag hade en logfil som var på 13 Gig, och enda sättet att upptäcka det var genom att använda mig av WhatSize som Adrian tipsade om tidigare i tråden. Att det var omständigt att ta bort den sen är en annan sak.

Ursprungligen av Mikael E:

Själv så upptäckte jag idag att jag hade en logfil som var på 13 Gig, och enda sättet att upptäcka det var genom att använda mig av WhatSize som Adrian tipsade om tidigare i tråden.

Kul att höra att det hjälpte dig iaf.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-31 19:18

Jag vet tycker inte mycker mer än det klassiska har du tömt papperskorgen? och du har kanske nån windows version installerat via parallels eller nått så där är en partition som os x tar som upptaget utrymme.

1
Bevaka tråden